Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Galleriasofta Mac OS X:ään?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Teemu Laine, 4 Marraskuu 2006.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Mikäs olis järkevä galleriasofta mäkille? Winkulla käytän Portaa ja vastaava olis hakusessa. JAlbum on tietysti yksi vaihtoehto, mutta löytyykö muita ja mitä ihmiset käyttävät yleisesti?

2. Vs: Galleriasofta Mac OS X:ään?

Oletko jo tutustunut iPhoton suomiin mahdollisuuksiin, html export on mun käyttämässä nelosversiossa ihan käyttökelpoinen ja olettaisin sen vain parantuneen tohon nykyiseen kutosversioon.

3. Vs: Galleriasofta Mac OS X:ään?

Mac-rintamalla on aika nihkeätä näiden galleriasoftien kanssa. Itse en ole vielä löytänyt sellaista (ilmaista) ohjelmaa, mikä tekisi miellyttävän näköisiä ja toimivia sivuja ja olisi helppokäyttöinen.

Yksi on tietysti iPhoto, mutta sen tekemä jälki on aika karua, eli sitä joutuu todennäköisesti vielä itse parsimaan. Tuo ei tietysti välttämättä ole pelkästään huono asia.

Toinen usein unohdettu ohjelma on tietysti Photari.

Itse olen tyytynyt tekemään galleriat simpleviewerilla. Flash aiheuttaa monille selailijoille ihottumaa (jos ei muuten, niin periaatteen puolesta), mutta omasta näkökulmasta katsoen olen havainnut iPhoto Export + simpleviewer riittävän hyväksi yhdistelmäksi.

4. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Vs: Galleriasofta Mac OS X:ään?

Simpleviewerissä on se "kiva" ominaisuus, että galleriat eivät toimi kaikilla läheskään kaikilla ihmisillä (valittaa, ettei flash ole asennettuna vaikka olisikin). Syytä tähän en muista, tais johtua lähinnä kohdekoneen asetuksista.

Täytynee tyytyä sit serveripäässä coppermineen. iWeb:ä katselin tuossa myöskin. Näyttäisi tuollakin tulevan ihan ok gallerioita, vaikkakin vaatii "hieman" enemmän työtä kuin esim. Portalla gallerian tekeminen.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tyhmä kyssäri, mutta missä sä sitä galleriaa nyt oikein meinasit pyörittää? Omalla koneella, vai jossain serverillä?

Onhan toi Gallery softakin, kunhan oppii konffaamaan sen, niin ihan käyttökelponen, johon saa ihan mukavia ominaisuuksia ja erilaisia skinejä. Vois toimia myös mäcissäkin en ole kokeillut.

Gallery | Your photos on your website

6. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Sellaista softaa haen, joka tekisi suoraan html:ää ja jonka tiedostot voisi sitten heivata palvelimelle. Palvelimen päässä toimiva on jo käytössä (Coppermine), mutta tuo ei ole aina välttämätön.

7. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Galleryn versio 1.5 ei vaadi tietokantaa serveriltä, jos siitä on jotain apua.

Mäkkeihin tosiaan on aika nihkeästi noita galleriasoftia, tässä pari joihin olen joskus törmännyt: http://graphicssoft.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=graphicssoft&zu=http%3A%2F%2Fwww.likelysoft.com%2Fallthumbs%2F
    http://graphicssoft.about.com/od/findsoftware/p/photopage.htm

Omakohtaista kokemusta noista ei ole.

8. stepe

stepe Member

89
    1
    8

Apple - Support - Downloads
    Tuolta löytyy joitakin.

Tälläisiä löysin, mutta en ole tutustunut niihin:
    Rapid weaver, Instant gallery, Gallery designer, Freeway express, Image well ja Picture arena.

Itse olen käyttänyt Galerie-ohjelmaa tai Photosite Timesaviour-ohjelmaa. Yleensä Galerieta.

9. olmi

olmi

31
    0
    0

No joo, on turhan raskas pelkäksi galleriasoftaksi, mutta Lightroom tekee mielestäni ihan näppärästi html-gallerioita. Täällä esimerkki: http://alpha.cc.tut.fi/~lolli/Ruoste/content/index.html (tosin ei mitenkään viilattu ainakaan värivalintojen puolesta).

10. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Kah, vois totakin testata kun lightroomin beta nyt on kuitenkin ainoa kuvankäsittelyohjelmisto mitä tulee käytettyä tällä hetkellä. Jalbumilla tuli tehtyä parit duuniin liittyvät galleriat, tuntui toimivan ihan hienosti.

11. Tytti

Tytti

10
    0
    0

Galerie on yksi ilmaissofta, en osaa kyllä paremmin sanoa, että minkä laatuista jälkeä tekee, mutta joskus tähän törmäsin. Hätäapuna taisin testatakin, muttei ole nyt aktiivikäyttöön jäänyt.