Iltaa Olen oikeastaan luopunut LR:n käytöstä. Raakakuvaeditointiin käytän RawTherapeeta ja nyt olen DAM ohjelmana ottanut käyttöön IMatchin Digital Asset Management Software (DAM) made by photools.com . Se maksaa 109 dollaria ja on nimenomaan DAM-ohjelma. Selvä puute on, että se ei hae kuvia muistikortilta kuten LR. Kuvatiedostot siis täytyy tuoda tietokoneelle jotenkin muuten. Kun se on tehty, tekee se kuvienhallintaohjelmana muutoin kaiken minkä LR:kin paitsi ei virtuaalisia kopioita. Itse en muutoinkaan niitä käytä joten se ei haittaa. Onko se missään LR:a parempi? Yhteiskäyttö muiden ohjelmien kanssa on paremmin toteutettu. Kuvien lajittelumahdollisuudet ovat laajemmat. Tietokantaan voi rakentaa normaalien metatietostandardien lisäksi perinteisen tietokannan jossa kuvan nimi yksilöi tietueen johon sitten liittää haluamiaan erityyppisiä kenttiä, siis aivan kuin missä tahansa tietokantaohjelmassa. Edelleen ohjelmaan voi liittää käyttäjien tekemiä erilaisia appeja (esimerkiksi statistiikkaa), niitä en ole kovin paljoa vielä selvittänyt, mutta ohjelman laajennettavuus on toki mahdollisuutena kiinnostava. Luulen että ohjelmassa on vielä paljon mitä en tiedä, mutta jo tällä tiedolla olen sillä todellakin korvannut LR:n DAM-ohjelmana.
Ihan uusi tuttavuus. Koetetaan tutustua. LR on kyllä melko peto noissa suurempien kuvamäärien raakkauksissa.
Unohdin mainita, että metatietojen suhteen ohjelmassa on eräänlainen virtuaalikopion mahdolllisuus. Erilaisin säännöin voidaan kuva x määrittää masteriksi jolloin sen metatiedot muutoksineen automaattisesti kopioituvat kuviin z y ja g. Tähän ominaisuuteen en ole vielä paljoa tutustunut, itselleni kiinnostavin on tuo ylimääräinen tietokanta.
Mulla on pitkään ollut se ajatus, että vain rikkinäistä kannattaa korjata. Toimivat ratkaisut kannattaa jättää sörkkimättä. Adoben ohjelmat jos mitkä ovat olleet erittäin toimiva ratkaisu, johon ei ole ollut eikä ole minulla mitään syytä hakea muutosta. Useinkin hämmästelen tätä jatkuvaa tarvetta löytää korvaava ohjelma, mistä se oikein kumpuaa?
Itselläni ihan uteliaisuudesta. Ajoittain löytyy parempia ohjelmia, jos ei aikanani olisi uteliaisuuttani tutustanut RawTherapeehen tekisin vieläkin raakakuvien käsittelyn LR:lla. Nyt Imatchissa on pari ominaisuutta jotka tekevät siitä minun käyttööni ilmeisesti vielä paremman kuin LR. Toki LR:n kanssa pärjäisi aivan tyydyttävästi.
Kyllähän näitä vaihtoehtoja tulee uteliaisuuttaan seurattua ja on ihan järkevääkin seurata, mutta kuten jo vihjaisin, niin Lightroom on asettanut riman korkealle.
Näinhän se menee, toiset tykkää ja toiset ei. Itse pidin noista "puuikkunoista", karu ulkonäkökin kaikkiaan tuntuu jotenkin miellyttävältä Omassa käytössäni filtteröinti toimii aivan mainiosti koska käytännössä kohdistan sen kyllä useimmiten avainsanoihin. En oikein usko että IMatch vetoaa heihin jotka tuntevat LR:n vain vähän. tässä kyllä aloittelijalle oppimiskynnys on paljon korkeammalla kuin LR:ssa mikä on sentään aika aloittelijaystävällinen ohjelma.