Hei! Olen aloitteleva kuvaaja, ja vielä enemmän aloittelija kuvan käsittelyssä. Olen räpsinyt kuvia ja yrittänyt ottaa kerralla kunnollisia. Aina se ei kuitenkaan onnistu. Käytössäni on Ligtroom 4.4 sekä wintoosan ilmaiset kilkkeet. Nyt kaipaan neuvoja miten toimia seuraavan ongelman kanssa? Kuvasin kirkosta hääparia, joka seisoi ulko-ovella. Valotus meni pieleen, eli taustalla olevan ulkoilman mukaan. Hääpari on musta varjo. Miten saisin hääparin kohtuullisesti näkyviin? Kuva on jpg-muodossa. Eli tarkoitus olisi "maalata" onnelliset nuoret esiin, taustalla oleva rakennus saisi mielellään jäädä näkyviin. Kuva on Helsingin Pitäjän kirkosta - Pyhän Laurin kirkko.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö puhkipalanutta aluetta ei jpg puristeesta yleensä enää saa taiottua esille. voit koittaa miten kuvassasi Highlights ja Whites säätimet vaikuttavat. edit: jos pelkkä hääparin tuonti esille varjosta riittää, koita lisätä Shadows (ja Blacks) säätimellä lisää valoa tälle alueelle.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Kiitos. Niitä olen säädellyt, mutta en keksi miten vosin vaikuttaa vain henkilöihin.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Teet sen säätötason niin että vaikutus rajoittuu vain henkilöihin. Siis esimerkiksi maskaat tason muualta pois tai maalaat tason vain henkilöihin. Vai ymmärsinkö jotakin aivan väärin?
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Lightroomissa ei ole tasoja. Niin jos kysyjällä ei ole muita ohjelmia.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Kovasti selailinkin kirjoja miten tasot saadaan käyttöön. Ilmeisesti ratkaisu on juuri tasojen käyttö? Onko jokin kohtuullisen helppokäyttöinen ilmaisohjelmisto olemassa? Aika ja taidot ovat rajallisia. Sotken sujuvasti termejä - ehkäpä aikanaan opin ne ;-) Pohjalta on hyvä ponnistaa - välikerroksesta vaikeampaa ** näin muistelen lapsuuteni hukkumiskokemusta
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Adjustment Brush'lla voisi koettaa. Olettaisin, että kuvan aiheessa Auto Mask -valinta saattaisi auttaa "maalaamisen" rajauksessa. Kelbytraining.com
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Hups. Heh. Minun virheeni, lukihärö, luin Lightroom = Photoshop. Pahoillani.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö No, Gimp. GIMP - Downloads Monet käyttävät sitä hyvinkin vaativaan kuvankäsittelyyn. Ja se on ilmainen.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Lisää exposurea, kunnes hääpari mielestäsi näkyy riittävän hyvin. Jos ei näy, niin voi voi. Kuvaa ei voi pelastaa. Noin tehtynä koko kuva menee ylivalotetuksi, mutta näet onko hääparien silhueteista mahdollista saada mitään esiin. Jos niistä ei noin irtoa mitään, niin ei sitä kadotettua infoa löydy millään kikkailulla. Jos niistä tulee mielestäsi tarpeeksi väriä/yksityiskohtaa, niin sitten voi alkaa adjustment brushilla säätämään, ja/tai kokeilla shadows/blacks/curves säätöjä.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Kokemusta vain LR3 ja LR5, mutta juuri tuota adjustment brushia kokeilisin. Tee vaikka uusi "virtual copy" kuvasta, minkä jälkeen voit koittaa kumpaankin eri tavalla: Ensimmäiseen kuvaan taustan maalaaminen adjustment brushilla + valotuksen vähentäminen. Sitten menet pois adjustment brush-tilasta ja lisäät kuvan exposurea tai brightnessiä tai fill lightiä, kunnes kohteet ovat sopivan kirkkaita. Sitten ehkä kohinanvaimennus, riippuen mitä em. käsittely aiheutti (tuliko kuinka pahasti kohinaa). Toisessa kuvassa maalaat alivalottuneiksi jääneet kohteet adjustment brushilla ja kirkastat maalatun alueen ollessasi vielä adjustment brush-tilassa. Sitten kohinanvaimennus sen mukaan, miltä kuva näyttää em. käsittelyn jäljiltä. Jos on vaikeuksia huomata mitkä kohdat on maalannut, niin laita adjustment brush-tilassa ensimmäisen klikkauksen jälkeen exposure-slidebar vasemmalle tappiin, jonka jälkeen kaikki maalatut alueet ovat mustia. Kun kaikki halutut alueet maalattu, teet varsinaiset säädöt mitä meinasti tehdä.
Vs: Ligthroom 4 valotuksen säätö Kiitos paljon hyvistä vinkeistä. Olin välillä reissussa, joten kiitokset tulevat myöhässä. Kummasti kuva muuttui paremmaksi.