Voisitteko antaa vinkkejä ja suosituksia hyvästä ja edullisesta pilvipalvelimesta, joka soveltuisi pienyrityksen kuvapankiksi. Mitään gogolplextavumääriä ei tallennustilaa tarvita, koska mainonta, markkinointi, kuvapalvelut tai muu visuaalinen ala eivät ole päätoimena. Kyseessä eivät ole kuitenkaan mitkään kännykkäkuvat firman viimeisimmistä pikkujouluista vaan järkkärillä RAW-muodossa otettu kuvamateriaali myyntikohteista ja tuotteista, joita sitten väännetään Photoshopilla julisteiksi ja brosyyreiksi satunnaisesti messuja ym. varten. Kiitoksia! Pekka.
Vs: Pilvipalvelin pienyrityksen kuvapankille? Dropbox Pro tai Dropbox for business? Upgrade for 1 TB of storage and time-saving extras - Dropbox Taikka sitten palvelin pyörimään omalle NASille, esim. Synology. https://www.synology.com/en-global/dsm/5.1/cloud_services https://www.synology.com/en-global/solution/photographer
Vs: Pilvipalvelin pienyrityksen kuvapankille? Mitä ongelmia on odotettavissa Googlen tarjoamista pilvipalveluista? Siellähän on tilaa niin valokuville kuin muullekin datalle.
Vs: Pilvipalvelin pienyrityksen kuvapankille? Kyllähän sitä levytilaa saa jos jostakin. Pilvi(cloud)-sanaa ei kannata näissä yhteyksissä mitenkään noteerata.
Vs: Pilvipalvelin pienyrityksen kuvapankille? Mietiskelisin tarvetta vähän syvemmälle: - millaiset volyymit - paljonko muutoksia - tarvitaanko/onko jo riittävä netti - mikä on muu laite- ja sovellusympäristö pääasiassa, mihin on sopeuduttava - hyödynnetäänkö aineistoja usealla päätelaitteella, kenties erilaisilla (esim. läppäri, tabletti, älypuhelin) - hyödynnetäänkö palvelua yhdessä paikassa, monessa paikassa, liikkeellä - ketkä hyödyntävät - itse, työtoverit, asiakkaat ja miltä osin (kuka voi tehdä muutoksia, poistoja, lisäyksiä) - ja mitenkäs ne IPR-asiat sitten menevätkään ... - pitääkö asiakkaiden päästä sopivasti kuva-aineistoon käsiksi, rajatulta alueelta vai pitkin maailmaa - miten tärkeä juttu tämä on omalle bisnekselle, entä asiakkaiden bisnekselle - mitkä kriittisyydet edellyttävät turvallisuusjärjestelyjä (kuka pääsee mihinkin tietoon, miten jatkuvuus on järjestetty jne) - tulevat suunnitelmat, aiotaanko tämän varaan rakentaa lisää (busineksia) - elinkaariasiana mahdollinen palvelun päättäminen joko omasta tai toimittajan tahdosta ja kuvien kopiointi muuallekin voisi vaatia muutaman ajatuksen etukäteen Pienet ratkaisut toimivat varmaankin ok kuluttajatuotteidenkin avulla, todennäköisesti lisämaksullisia kapasiteetteja ja palveluja voi joutua hankkimaan. Mikäli asia on tärkeä liiketoiminnalle, jatkuvuusasiat kannattaa miettiä ja ratkaista etukäteen (nimim. kokemusta on harrastuspuolelta ja oppirahatkin on maksettu). Eräissä työasioissa hyödynnämme omassa ympäristössämme Microsoftin Azurea, joka palvelusisältöineen skaalautuu volyymien lisäksi tarvittaessa moneen muuhunkin käyttöön (se toimi ok, kun omat systeemit hajosivat). Jos toiminta on pääosin paikallista ja asiakkaatkin kotimaassa, tutkisin jotakin kotimaista vaihtoehtoa. Esimerkkejä on vaikka Nebulalta ja Anvialta. Jos toiminta on verkkointensiivistä, voisi olla hyödyllistä käyttää operaattorien pilvipalveluita oman operaattorin kautta, esim. Elisa Appelsiini. Pienessä mittakaavassa saattaa joku esim. Office365:n työtilakin olla riittävä - tai sitten googlen sovellusympäristö. Käyttäjähallinta menisi sitten siinä samalla. Jos toiminta ei ole laajaa eikä asiaan liity liiketoimintariskiä, harkitsisin jotakin laajassa kuluttajakäytössäkin olevaa palvelua sopimuspohjaisesti kuten esim. dropbox, skydrive, googledrive, icloud ihan omien toimintaympäristön ja mieltymysten kannalta. Saattaapa kuvat.fi -tyyppinen palvelukin olla kätevä. Monia palveluja voi kokeilla ennen kuin niihin sitoutuu.
KIITOKSIA! Vs: Pilvipalvelin pienyrityksen kuvapankille? Kiitoksia kaikille. Tuossa tulikin asiaa huomattavasti useammista näkökulmista kuin mitä olisin itse osannut ajatellakaan. Jonkin verran ehdinkin jo tutkailla Dropboxia, OneDrivea ja paria muuta. Koska tässä tallennustilan osalta liikutaan aika pienistä volyymeistä, käyttäjiä olisi tällä hetkellä vain 3 (mutta välillä kotona, välillä toimistolla, välillä matkoilla), ulkopuolisille (asiakkaat yms.) eivät tarvitsisi pääsyä tiedostoihin niin uskoisin, että joku Dropboxin kaltainen max 5. käyttäjää mahdollistava palvelu toimisi meidän tarpeisiimme. Ja jos ei tällä pärjätän, niin sitten kokeillaan muuta. Pekka