Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tietokoneen näytön kalibrointi ym..

Discussion in 'Kuvankäsittelynurkkaus' started by Henna, Aug 19, 2009.

1. Henna

Henna

510
    0
    0
    Mistä johtuu, että kun avaan kuvat esim kuvankäsittelyohjelmassa ja valitsen siis kuvia jotka näyttävät teräviltä ym laatukriteeristön täyttäviltä. No sitten tallennan käsittelyn jälkeen kuvan työpöydälle, ja katselen sitä, eipä näytäkkään enää yhtään terävältä vaan tosi pehmeeltä ja epätarkalta.
    Sitten kun laitan kuviani esim. asiakkaalle niin on tullut palautetta että kuvat ovat liian tummia, kun taas omalla koneella näyttää hyvältä. Ja joskus on sillai että värisäädöt ok omalla koneella mutta kun muualla katsoo niin saattaa olla tosi kaameen näköistä..heh

Mitä pitäisi tehdä!?
    Mulla on hp.een kannettava, ja monasti olen huomannut että kuvat näyttävät tosi hyviltä sellaisilla uudenlaisilla "irtonaisilla" näytöillä joissa siis keskusyksikkö vanhaan malliin..

H

2. AnselA

AnselA Active Member

8,534
    4
    36
    Vs: Tietokoneen näytön kalibrointi ym..

Kalibroida sekä oma että asiakkaiden näytöt ja käyttää ohjelmistoja, jotka ymmärtävät värihallinnan. Läppärillä tuskin kannattaa käyttää sRGB:tä laajempaa väriavaruutta.

3. Vs: Tietokoneen näytön kalibrointi ym..

..tai edes se oma, niin sitten voi asiakkaalle sanoa et kalibroi oma näyttös ;)

ja niin, mitä itse olen omia ja velipojan näyttökä kalibroinut - monia. Kaikki LCD näytöt on järjestään tehdasasetuksilla liian kirkkaita.

Niin, kyllä kalibroimattomalla LCD:lläkin saa kuvien kirkkauden melko hyvin kohdalleen. Kunhan ei usko silmiään vaan uskoo histogrammia.
    + vähän sitä unohdettua kansanperinnettä - maalaisjärkeä. Että miltä sen kuvan pitäisi näyttää?

EDIT: lisäsin "melko hyvin"