Ostin kokeeksi muutama rulla Fomapan 200 rullafilmiä. Kehitin yhden eilen Rodinaalissa 1+50. Etsiskelin netistä kehitysaikoja ja useampi ehdotti 8 min (20 astetta). Kun kaadoin kehitysnesteet pois ne olivat ihan Fairyn-väriset. Negatiivitkin ovat aika vahvasti sini-vihreitä. Mistä moinen? Liian lyhyt kehitysaika? Onko kenelläkään kokemuksia Fomapanista? Miten olette kehittäneet? Tällä hetkellä kaapista löytyy Rodinal ja HC110. Tämä ei varmaan ole mikään laatufilmi enkä välttämättä osta sitä lisää. Kuvasin joskus 15 v sitten muutamia rullia kun olin selkäreppureissulla baltiassa ja filmi loppui Liettuassa. Silloin mielestäni toimi ihan hyvin (en muista mitä kehitettä silloin käytin). Hyviä neuvoja otetaan vastaan.
Vs: Fomapan + Rodinal Voisit kokeilla kertakäyttöisenä 1+100 ständikehityksenä tunnin ajalla. Asiasta on seikkaperäisiä ohjeita viime kuukausilta näillä sivustoilla. Fomapania on jääkaapissani laakana. Filmiä se on siinä kuin joku muukin.
Vs: Fomapan + Rodinal Mä kuvasin 400 Fomaa jossain vaiheessa. En muista,että siinä olisi ollut mitään erikoista. Käytetyn kehitteen väristä on mahdoton vetää mitään johtopäätöksiä. Se kun vaihtelee filmin mukaan ihan laidasta laitaan, esim 400s Retrolla vesi värjäytyy hyvin tummansiniseksi, lähes mustaksi.
Vs: Fomapan + Rodinal Joo käytetyn kehitteen väri tietysti vaihtelee, mutta se että negat ovat aika vahvasti samanväriset, tässä tapauksessa turkoosit. Eikö ne kuitenkin pitäisi olla kirkkaat jos kehitys menee putkeen?
Vs: Fomapan + Rodinal "C" olet ilmeisesti kehittänyt Fomapan 200 Rodinalissa. Mitä kehitysaikaa olet käyttänyt?
Vs: Fomapan + Rodinal Massive dev chart ehdottaa 1+50 blandikselle 10min kehitystä. http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search"]http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Fomapan+200&Developer=Rodinal&mdc=Search
Vs: Fomapan + Rodinal 1:100 1h ständinä Rodinalissa laiskan miehen vaihtoehtona. Toimii mun mielestä huvin. Jos haluaa olla tarkka, niin jossainpäin internetin ihmemaata oli kerrottu filmin todellisen nopeuden olevan tällöin 160 ASAa. En ole huomannut sen sinisen värin haittaavan mitään mitenkään, mutta sitä tulee vielä kehitettä huuhdellessa vaikka käyttäisi esikasteluakin. Ja kyllä, se pohja on niin hämärän sininen että kaksi kertaa olen epäillyt fiksin toimintaa. Kino-koossa on sitten sellainen hieman harmahtava pohja.
Vs: Fomapan + Rodinal Kyllä se varmasti vaikuttaa jos pimiössä vedostaa, mutta toisaalta jos sen kontrastisuodatuksen kuitenkin haarukoi niin kai sieltä yhtä lailla "oikea" jyrkkyyasetus löytyy (mutta toimiikohan yhtä hyvin se periaate, että eri suodatuksilla valotusaika olis sama?). On vaan varmaan eri asetus kuin vastaavalle tavalliselle negalle. On toi aika jännä ratkasu, liekkö Foma tosiaan saanut vaan halvalla jostain sinertävää muovia ;-D. Mä ainakin toivoisin että eri filmit olis suunnilleen saman värisiä, ettei tarvis sitten ruveta vedostaessa ihmetteleen erikseen joka kerta ku filmin vaihtaa (jos muuten on suht samanlaista jälkeä).
Vs: Fomapan + Rodinal Fomapan 100 laakaa olen kehitellyt Rodinalissa vaikka millä suhteella,kummallista on se että en juuri eroja huomaa.Pinhole kuvauksessa on toistaiseksi kelvannut,on kotona pyrocat kehitettäkin.Kertokaa ihmeessä ,käykö fomapanille edes jotenkin,kohta loppuu rodinal,tarttes tilata pönikkä t kimo
Vs: Fomapan + Rodinal Anteeksi... tottakai se sininen pohja vaikuttaa pimeässä, tosin sen jyrkkyyden olen saanut aina haettua mieleisekseni. Kun joka kerta iteroi filtterin kuitenkin erikseen ei ole tullut ajatelleeksi tällaista. Tarkoitin lähinnä ettei se sininen väri siinä kehittäessä ja/tai kehitteen värjäytyminen vaikuttane mihinkään, saatan olla tietenkin väärässä. Vaikka muuten onkin muovia (vs. gelatiinia (vaimitäsepohjanytperinteisestion)) niin turpoaa aika kivasti kostuessaan ja on tämän jälkeen tosi kivasti naarmutettavissa vaikka pehmoisella mikrokuituliinalla. Jotenkin oletin että ei se muovi vedestä pehmene...
Vs: Fomapan + Rodinal Kävin eilen illalla ihmettelemässä Foman data-pdf:ää kun mietin että onko tolle siniselle pohjalle joku syykin. Ei ollu sanottu mitään hienoa mainosjuttua edes, se vaan siis on. Keskikoossa toi pohjamateriaali oli siis selvästi sinistä ja polyesteria. Muussa koossa mainitaan "cellulose triacetate" ja tosiaan kino on hieman sinertävää, laaka kirkasta. En tiä oisko toi polyesteri sitten herkempää naarmuuntuun vai triasetaatti. Gelatiiniahan noissa varmaan on kaikissa, mut se on siinä emulsiopuolella. www.foma.cz/upload/foma/prilohy/F_pan_200_en.pdf
Vs: Fomapan + Rodinal Kyllä se varmasti käy, kertoohan siitä jo sekin että et eroa huomaa . Yleensäkin kyllä ne kaikki kehitteet suunnilleen samoin toimii ja eri filmeille sopii, makuasioita sitten että mikä on paras. Sen mä oon huomannu et Ilford Deltat ja Rodinalit yhdessä ei oo mun makuun, tosin enpä Deltoja oo juuri muutenkaan kuvannu, mutta noissa on tullu rumaa klimppistä raetta =).
Vs: Fomapan + Rodinal Kiitoksia kommenteista. Täytyy kai seuraavalla kerralla vähän pidentää kehitysaikaa ja katsoa tuolsta uudestaan. Sitä "tunnin standia" en ole vielä harrastanut, täytyy sitäkin kokeilla. Miten se menikään, pari rauhallista kääntöä ja sittan vaan oluelle odottamaan? Vai pitikö vielä jossain vaiheessa käännellä tai jotain?
Vs: Fomapan + Rodinal Standi on standi eli ei muuta kuin oluelle. Jos kääntelee välillä, taitaa oikea termi olla sitten semi-standi...
Vs: Fomapan + Rodinal Joku tietty sopiva kehite löytynyt Fomapanin 400:lle? ID-11 kokeiltu jonkin verran, mutta ei ihan sellaista kuin kuvittelin.
Vs: Fomapan + Rodinal Itse olen käännellyt ensimmäisen minuutin ja sitten jättänyt seisomaan, tähänkin on varmaan muita tapoja. Oluen juominen vaikuttanee lopputulokseen vaihtelevasti merkistä ja vahvuudesta riippuen joten olisin tämän kanssa varovainen.