On tässä jo jonkin aikaa pyörinyt mielessä, josko yrittäisin järjestää jossakin näyttelyn. Mutta olen täysin ulkona siitä, mitä kaikkea pitäisi tuota projektia varten oikein tehdä. Ajatus olisi, että jos joskus vuoden päästä tuon saisi aikaiseksi. Voisiko joku oman näyttelyn järjestänyt hieman kertoilla mitä kaikkea tuo homma oikeen vaatii. Minkälaisia kustannuksia on odotettavissa? Mitä yllätyksiä tuli matkan varrella? Kuinka paljon tuo oikeen vaatii aikaa ja vaivaa, että näyttelyn saa todella pystyyn? Kysymyksiä on niin paljon, mutta vastauksia on hieman vaikeampi löytää.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Mulla on 3. näyttely nyt viimeistelyvaiheessa. 2 ensimmäistä pidin kirjastossa, tämä on ensimmäinen ihan galleriatiloissa oleva. Kokemuksen mukaan rahaa menee - siksi nytkään en laittanut kuin 6 40x40 kuvaa kehystettynä esille, loput vain pohjustettuna. Tässä uusimmassa näyttelyssä on 24 kuvaa ja kustannukset ovat tulleet tuonne 340€ korville. Siis vain materiaalit, pohjustus, kehykset, paspikset... Eli halpaa huvia tämä ei ole. Kirjastot ovat kokemukseni mukaan helppoja paikkoja saada, yleisöä on näennäisesti paljon, mutta vieraskirjan tekstien perusteella vain kourallinen viitsii noteerata itse näyttelyä. Galleriat taas - nyt sain tilaisuuden jossa en joudu maksamaan galleriatiloille muuta kuin 10% provikan kaikesta mahdollisesti myydystä. Mutta useinhan galleristit haluavat myös rahaa. Optimitilanne olisi kuvien kannalta se, että aina kun vedostaa hyvän vedoksen, niin tekisi sen ainakin paspoja myöten valmiiksi, näin tulevien näyttelyiden kohdalla työ jäisi vähemmäksi. Mutta toisaalta näyttelytilat voivat aiheuttaa joitakin rajoitteita, esim. sille minkä kokoisia kuvia mahtuu hyvin mihinkin. Itse olen tehnyt niin, että olen paikan päällä käydessäni mitannut kaikki seinät ja ottanut niistä kuvia kamerakännyllä/digipokkarilla ja sitten tuon perusteella päätellyt montako kuvaa mikäkin seinä mahdollistaa ja vähän myös miettinyt kuvakokoja sen perusteella. Itse kuvien teon lisäksi työtä aiheuttavat tietenkin lehti-ilmoittelut (ellei galleristi huolehdi niistä), teosluetteloiden teko, teosten nimilappusten teko jne...
Vs: Näyttelyn järjestäminen Kerron muutaman oman näkemyksen Minä vuonna -92 järjestin Keravanjoen lemmenlaaksosta yhdeksän kuvan näyttelyn Järvenpään kirjaston aulassa. Menin samoista kuvista otettujen 10 kuvien kanssa kirjastoon kysymään lupaa. Aattelin että niiden on helpompi päättää kun ne näkee kuvat jo päätös hetkellä ettei niille tule yllätyksenä minkälaisia kuvia on tulossa. Rahaa meni hiukan enenmmän kun olin arvellut, kuten edellinekin kirjoittaja kertoi. Mutta sain myytyä kaiken joten rahat tuli takas. Moneen kertaan valmistellessa tuntui siltä että, ei tästä mitään tuu. Enkä tuntunut kestävän yhtään negatiivista kommenttia kuvistani enään siinä kohtaa (lähimmäisiltään). Muutaman kerran kävin katsomassa onko kuvat paikallaan ja kunnossa. Oli mukava kuunella ihmisten kommentteja korva pitkänä sivusta. Näyttelyn jälkeen fiilis oli hyvä. Ja vieläkin tuntuu siltä että "olen ainakin yhden näyttelyn pitänyt" ja se tälläselle tavalliselle harrastajelle riittää. Kuvistani tänään olen sitä mieltä että ois ne voinnut parempiakin olla. Silloin olin niihin tyytyväinen. Jos joskus tulee toinen näyttely niin sitten tulkoon. (Harkinnut olen dia näyttely huonetta musiikilla ja mustalla kankaalla verhottuna viidellä tuolilla sisustettuna nonstop näyttelynä kirjastossa tai pohjanmaan valokuvakeskuksessa.)
Vs: Näyttelyn järjestäminen Järjestin vuonna 1996 näyttelyn Jangvassa joka silloin vielä oli makasiineilla. Näyttelyn suunnittelussa oli aika iso työ ja piti maksaa vielä tilasta vuokraa. Tilaa piti hakea yli puoli vuotta etukäteen, muistaakseni. Kaiken kaikkiaan näyttelyn järjestämisessä oli niin iso työ etten ole tuon jälkeen ajatellut uutta näyttelyä. Taisi tulla joku trauma. Yleisen kirjaston näyteikkunassa minulla on joskus ollut kanssa näyttely, sen tilan sai muistaakseni ihan vaan virkailijalta kysymällä. Ai niin tuossa Jangvan näyttelyssä oli lä'hinnä installaatioita ja joku seinälle heijastettu videojuttu, ainoat valokuvat siellä oli jotain roskiksesta löytyneitä polaroideja.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Mulla alkaa tulemaan jo rutiinia näyttelyiden kanssa, mutta vielä sitä huomaa oppivansa aina jotakin uutta. Tämän kerran opetus oli se, että ostin paspisleikkurin ja jatkossa pohjustan+paspaan kuvat itse. Säästyy rahaa ja tulos on täsmälleen sellainen kuin haluaa.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Olisko heittää paspisten tekoon hintoja: leikkuri, leikkuualusta, pahvit? Ja saako noita monesta paikkaa, ei toki varmaan Tampereen tietoa ole siellä Helsingin päässä, mutta varmaan voi arvioida saatavuutta vähän sen mukaan..
Vs: Näyttelyn järjestäminen itse ostin sellaisen viivotinta myöten vedettävän paspisleikkusin, jossa voi valita kulman 0° tai 45° hintaan 55€. Katselin myös paspapahveja, noin 9€ oli sellainen metri x reilu metri.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Järjestä ihmeessä se näyttely! Itselle tuli myös näyttelyn pitäminen ajankohtaiseksi kun tarjottiin mahdollisuutta. Tosin siitä taitaa tulla kolmen henkilön yhteisnäyttely koska tila on niin iso ettei oma matsku oikein riitä. Saattaahan se vaatia rahaa, aikaa ja hermoja mutta mitäs fiksumpaakaan niillä voi tehdä?
Vs: Näyttelyn järjestäminen Myös puolto järjestämiselle! Jos haluaa halpaa kokemusta, niin kirjasto on aina hyvä aloituspaikka.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Mä ajattelin, että jos kerran aion järjestää sen näyttelyn, niin järjestetään sitten kunnolla. Joten paikallinen kirjasto lienee poissuljettu vaihtoehto. Kuvista ajattelin, että jos pohjustaisin kaikki kapalevylle ja jättäisin kehykset & paspikset kokonaan pois. En ole vielä oikeen varma mikä tulee lopullinen suunnitelma olemaan... Mitähän tuo pohjustaminen tulisi maksamaan?
Vs: Näyttelyn järjestäminen Riippuu teetätkö vai teetkö itse sen pohjustuksen. Tee esim. kapalevylle itse ja tuossa linkki josta näet joitakin hintoja mitä levyt maksaa http://www.lohikari.fi/tuotteet/6-tarvikkeet/Kapalevyt.htm Yksi mitä suosittelen kun teet näyttelyn niin pikku flyerit näyttelystä laita kaikille tuttavillesi ja netin kautta minne mennä-palstoille kanssa. Lehdistöllekin kannattaa kokeilla jos vaikka joku tarttuu onkeen.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Pohjustamisesta en tiedä mutta pohjustuttaminen on ainakin kallista. kahden noin 1.20m leveän kuvan pohjustuttaminen dialabissa maksoi yli 200 euroa. Kysele paikallisesta valokuvakeskuksesta näyttelyaikaa jos sieltä päin sellainen löytyy.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Pohjustamisessa kannattaa huomioida se, että jos haluaa pohjustusmateriaalin siten, että se toimii myös kehyksenä (kuva on pohjustukseen käytettyä palaa pienempi) niin kaupalliset pohjustajat ovat yllättävän kiven alla.
Vs: Näyttelyn järjestäminen Ihan muuta asiaa googlatessani törmäsin sattumalta tähän SKsL:n näyttely-oppaaseen: http://www.sksl.fi/sksl/valokuvausohjee ... minen.html"]http://www.sksl.fi/sksl/valokuvausohjeet/valokuvanayttelyn_jarjestaminen.html
Vs: Näyttelyn järjestäminen kuinkas tärkeänä koette näyttelyn aiheen olevan vai meneekö teema ihan taiteilijan nimen alla ?
Vs: Näyttelyn järjestäminen Tämä oli hyvä jo pelkästään siksi, että se sisälsi vanhan totuuden: ei ole totuutta.
Vs: Näyttelyn järjestäminen No, jos käyn näyttelyssä jolla ei ole teemaa, kaipaan sitä. Ja jos käyn näyttelyssä jolla on teema, koen sen rajoittavana ja naiivin väkisinpunnerretulta ;-)