Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Dia- / digiprojektorit?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana AnselA, 21 Toukokuu 2007.

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Ruotsalaisen Foton (6/2007) artikkelissa verrattiin 10 (EOS 1Ds) ja 12 (5D) Mpix kameroilla kuvattuja digikuvia fujin Velvialle kuvattuihin dioihin. Diaprojektorina oli Kodak S-AV 2050 (opiskaa ei mainittu). Digiprojektoreina JVC DLA-HD1, BENQ W9000 ja Optoma Themescene HD73. Digiprojektorien hinnat noin 3500-6500 euroa. Näistä kaksi ensin mainittua (1920x1080 pix) tuottivat lehden mukaan parempaa jälkeä kuin diaprojektori:

"...Även riktigt fina detaljer framgick i krävande landskapsbilder och skogsinteriörer. Vid normala betraktningsavstond gav den digitala projektoren bättre bild än diaprojektorn på alla områden. Den hade bättre färglyster, neutralare färgåtergivning, mer lyskraft (högre ljusstyrka och bättre kontrast) och upplevdes faktiskt skarpare vid alla motivtyper vi försåg den med...

...När digitalprojektorerna till slut släcktes ned var det inte bara jag som tänkte tanken. Det här måste vara sista spiken i kistan. För diat altså."

text: Christian Nilsson

---

Tahtois nähdä.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Dia- / digiprojektorit?

kröh meinas tulla virhe. olin kirjottamassa että "ei mikään yllätys" mutta luin liian pikaisesti. olis kyllä todella kiva nähdä.. :p

3. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Jep. Mutta silti kannattaa ottaa huomioon hinta ja huoltokustannukset/mahdollisuudet... Ja digihän on silti aina digi ja filmi filmi, meinaan siis niitä pixelei ja rakei ;).

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

niin ja sit voi kuvata keskikokoo ja kattella tolla projektorilla ;-) ei se resoluutio kyllä todellakaan kaikki kaikessa ole, jos tuossa vain sitä testattiin. oli ainakin kaverin kanssa puhetta joku aika sitten miten vanhat CRT-projektoritkin voittaa kontrastissa nää nykyset digiprojarit.. pienet ja kevyet. näin puhui hän

5. Vs: Dia- / digiprojektorit?

Toteavatkohan kyseiset Ruotsalaiset seuraavassa numerossa, että Nikonin D2Xs hakkaa Canonin 5D:n mennen tullen korkeilla ISO -arvoilla, kun kohinanpoiston asettaa täydelle teholle. Testaushan tietysti tapahatuu Tasaisen harmaata kohdetta kuvaten.

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Lukekaa kyseinen artikkeli. Siinä ei arvioitu pelkästään resoa, projektorit eivät olleet "pieniä ja kevyitä"  ( toinen 9.5 toinen 11.6 kg), jne... Artikkeli on 5 sivuinen, vaikea tiivistää muutamaan riviin.

7. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Niin ja sit sekin vielä, että jos skannais keskikoon filkan ja projisois sen noilla ruottalaisten testaamilla projektoreilla...

8. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Noita viimeisiä nauloja on lyöty arkkuun jo toistakymmentä vuotta. Mä en usko että siellä arkussa on edes mitään sisällä.

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

kaippa ne pro-digi ihmiset mittaa vaikka mitä teknistä asiaa ja sanoo sitten paremmaks, mutta ihan KUVASSAKin (muutenkin kuin "kiva vaan kuvata") on omat juttunsa siinä vanhanaikaisessa. sanotaan miksi sanotaan, kai se on monien asioiden summa

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Heh, mielenkiintoista.

Se että löytyisi digivaihtoehtoja diaprojektorille koetaan epätoivottuna vaihtoehtona!

11. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

No jos haluat "testata" mansikoita ja mustikoita. Makuasia. Jos keskikoon dia on olemassa niin se kannattaa projisoida sellaisenaan, jos projikka löytyy. Aika harvalla vaan tässäkin porukassa on mahdollisuus projisoida keskikoon dioja.

Käsi ylös, jotka ovat projektorilla näyttäneet keskikoon dioja muille kuin itselleen viimeisen 12 kuukauden aikana!

12. Vs: Dia- / digiprojektorit?

Suunnilleen yhtä usealla on tuon hintatason digiprojektori, on laatu sitten mikä vaan.
    Kiva se on että noiden laatu paranee, mutta jos ei omaa diaprojektoria ja pitää kuvia näyttää, niin miksi ei skannaisi ja näyttäisi sillä digillä sit ;-)

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

(käsi ylös) olen näyttänyt ainakin parille kaverille ja veljelleni ;-) eihän se mun projektorikaan maksanu kun 150e käytettynä.. niitä vaan ei joka nurkalla taida tosiaan olla.

kiinnostaisi ehkä vielä että millähän pokkarilla / leicalla ne diat oli kuvattu, vaikka ei sillä.. kyllähän jotkut hullut väittää että kinofilmissä olis 25 mpix tavaraa jopa. ja mitäs ne siitä adox 20 filmistä väittää. mutta eihän niillä käytännön merkitystä oo, kunhan näyttää kivalta?

omalla tasoskannerilla oon kyllä usein tuskaillu dian skannaamisen kanssa, samoin kun muitten filmien, joten mieluummin niitä katselee projektorilta. tässäkin: aivan sama vaikka se resoluutio nyt sit vähän huonompi olis (tuskin on?) värit ainakin on "aidot".

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

niin ja tuli tää yks juttu mieleen eli arkistointi. en muista/tiedä mitä cd normaalisti säilyy vuosissa, mutta noi diat nyt ainakin (kuulemma) 50-60v säilyy ihan hyvinä..

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Eipä voi nostaa edes kinodiojen näyttäjänäkään kättä ylös. Aina ystävät rupee lähtee kun mä kaivan dialippaita esiin hmmmm.....mitä jos pitäis niitä silleen heti valmiina.

Mikä ihme ja kumma on digi/filmi taistelun todellinen sisältö?

Minulle tulee aina näissä mieleen uskovaisen ja ateistin taistelu uskosta. Uskovainen yrittää todistaa jumalan olemassa oloa ja ateisti yrittää todistaa ettei jumalaa ole. Uskovainen aina päivittäin epäilee omaa uskoaan jota ateisti ei kyllä tee. Siltä pohjalta ateisti on jopa kiihkouskovaisempi kun uskovaiset itse. Niin juu siinä välissä on muuten ne agnostikot joille jumalan olemassa olo tai olemattomuus ei aiheuta päässä mitään.

Minusta filmipuolenkannattaja on kun uskovainen ja digipuolen kannattaja on ateisti. Agnostikko ei edes kuvaa.

Tässä tänään ajatuksiani. Huomenna voin olla taas ihan toista mieltä.

16. Vs: Dia- / digiprojektorit?

Vähän menee ohi, mutta diathan katsellaan heti ensi alkuun juuri avatun pullon kera. Silloin vieraat eivät vielä kehtaa lähteä. Miksiköhän kukaan ei ole käynyt meillä pitkään aikaan.......

Välineillähän ei pitäisi olla niin suurta merkitystä kuin lopputuloksella. Netissä kun on vain niin kiva väitellä.

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No just, eipä ollu hinnalla pilattu. Mistä tulikin mieleeni, että pitäis käydä lunastamassa kehitetyt filkat. Taidanpa lkaaa metsästää tuollaista proikkaa..

18. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16

Ihan vain diigi/dia-keskusteluun viitaten, olen omissa ympyröissä pähkäillyt, että usein juniorit on paljon tiukempia puritaaneja kuin seniorit. Seniorit voisi alkaa jo tekemään myönnytyksiä helpomman elämän puolesta, kun usein juniorit haluaa pitää kaiken juuri samanlaisena kuin vanhoina kovina aikoina, kuin Viipuri oli meidän, omenapuut kukkivat alati ja käki kukkui tauotta.

Piru vie, taidan kuulua junioreihin vaikka olen jo ikämiessarjassa.

19. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

No tuossa tapauksessa digiprojarista voisi ollakkin hyötyä. Dialippaan asemasta pyöritteletkin hymyillen cd:tä käsissäsi, laitat sen koneeseen - ja ZADAMMM-
    yllätät vieraat kuvillasi ns. housut kintuissa.
    Kertanäytöksenä tietysti hiukan hintava, mutta ainahan sitä voi etsiä uusia tuttavia joita kutsuu kotiinsa...

20. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

myönnän että oon aika puritaani ja kuulun junioreihin ;-) toisaalta oon ainakin itelleni aika rehellisesti perustellu asiat ja selvittäny miten homma on.

digihommelit on vielä aika alussa. ei oo vielä vanhoja digikuvia mitä kattella ja fiilistellä. diakuvia on, omasta lapsuudesta ja on kyllä aika pirun siistiä kattella niitä.

kyllähän sitä tekis mieli avautua digihuumasta jne. aina sillon tällön muttakun se "on niin nähty" ja wanha juttu että turha homma ;-D

miten on kun 50v päästä löytää CD:n jossa lukee "kuvia" tai jotain.. vs että löydät kehystettyjä dioja joista voit kattoa valoa vasten mitä sielä on =)