Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lentomatkustaminen kamerakaluston kanssa?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 20 Tammikuu 2006.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 223
    50
    48
    No niin, nyt kokeeneet maailmanmatkaajat tarvitsisin neuvoja hieman...

    Kesän tienoilla on edessä kuvausreissu Japaniin - ja pitäisi saada fiksusti kulkemaan keskikoon kamerasetti sekä lowepron pro-trekker... Koska painorajat ovat aika tiukat (käsimatkatavarat 8kg, kaikki yhteensä 20kg), niin kinokameraa en voine edes ottaa mukaan, vaan ne ns. "tavalliset" kuvat pitää napsia digipokkarilla.

    Mitenkäs tämä käsitavara-juttu oikein menee? Reppu ylittää suurimman sallitun paksuuden 5 sentin verran, ja painaa tyhjänäkin 4,9kg. Ts. Jos sen saisi jotenkin ujutettua käsimatkatavaraksi, niin sisälle ei voisi laittaa kuin pari linssiä.

    Finskin sivut tietävät sanoa että: "helposti särkyviä tuotteita tai muuta arvotavaraa ei pidä pakata ruumaan menevään matkatavaraan vaan käsimatkatavaraan. "

    ts. kuinka nuo kannattaa sumplia jotta linssit eivät ole säröillä perille tullessa...

    Yksi vaihtoehto, jota mietin olisi ottaa käsimatkatavaraksi joku laukku jonne tunkee vaatetta ja linssit niiden sekaan ja sitten laittaa kamerarinkan ruumaan, mutta pitää siellä vain filmiperiä ja vaatteita sisällä.

    Mukaan tulisi:
    • Manfrotto 190 + kuulapää, molemmat painon säästämiseksi - tosin en ole varma onko 190 kovin järkevä, ei se niin paljoa nykyistä perusjalkana olevaa 055proB:tä kevyempi ole.. Kevyellä kuulalla painoa tulisi jalustasta riippuen 2,8 - 3,3kg. Kinopää olisi parempi, mutta se painaa sen 1,5kg -> jalusta painaisi 4kg
    • Zenza Bronica SQ-Ai kuilulla (n. 0,8kg)
    • 40mm, 65mm, 80mm, 150mm lasit + telejatke (n. 3,5kg)
    • 5 filmiperää (n. 2,2kg)
    • valotusmittari (n. 0,5kg)
    • (suotimia jne, mutta nehän eivät paina)
    • filmiä
    • salama, ehkä SB-25 tms..

    Äkkiä laskien tuosta tulisi jotakin 7kg + jalusta, eli päästä riippuen 10,5kg - 11kg.
    Siihen päälle 5kg kamerarinkasta vielä :p

    Ei jääkään kuin 5kg enää muille tavaroille, mutta eihän siellä paljoa muuta tarvitse =)

    Vinkkejä? Erityisesti kertomuksia käytännön kokemuksista kaipaisin erittäin mielelläni.

    Sen voi vielä lisätä, että lentomatkailussa olen täysi nyypie, joten kaikki on ihan uutta...
     
  2. Käyppäs hakemassa matkalukemiseksi jostain Caj Bremerin muistelmateos Mämmikoiran Muistelmat. Kirja, jossa on monta rivien välistä löytyvää vinkkiä maailmanmatkaajille ja muillekin valokuvaamisesta kiinnostuneille.
     
  3. Varoitus!

    Ja muistakaa, että Exakta Varexia ei hyttiin saa viedä, siinä kun on se filminleikkausveitsi!
     
  4. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Tuolla tavoin vaan, lisäksi päälle kannattaa laittaa sellainen takki jossa on isot taskut, niihinkin voi laittaa tavaraa joka ei yleensä joudu punnitukseen. Pidä myös runko käsitavaroissa, sillä aika ajoin noita ruumatavaroita katoaa ja saattaa joutua odottelemaan pikäänkin. Varavaatteiden paikka on ruumassa.
     
  5. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Ruumaan kannattaa vaan laittaa arvokasta tavaraa jos se on väh pommin kestävässä flight casessa, joka ei vieläkään takaa tietysti että se ei katoaisi mihinkään ;)
     
  6. sf

    sf

    785
    0
    0
    Pakkaa mukaan sen mikä on välttämätön ja kaikki yhtään ylimääräiset jättää pois. Kaikki yhtään arvokas ja helposti särkyvä käsimatkatavaroihin. Jalustankin laittaisin kyllä rumaan, mutta hyvin pakattuna.
    Tuolla systeemillä itselläni on ainakin säilynyt ehjänä sen kerran kun olen itse käynyt jossain.
     
  7. "Zenza Bronica SQ-Ai kuilulla (n. 0,8kg)

    40mm, 65mm, 80mm, 150mm lasit + telejatke (n. 3,5kg)

    5 filmiperää (n. 2,2kg)

    valotusmittari (n. 0,5kg)

    (suotimia jne, mutta nehän eivät paina)

    filmiä

    salama, ehkä SB-25 tms.."

    Tuo setti mukaan käsimatkatavaroihin.
    Ruumaan meneviin ei ainakaan filmejä, sillä hunnuttuminen on todennäköistä läpivalaisussa.... niisson kai nuo tehot nousseet noissa laitteissa 9.11 jälkeen aikas reippaasti... jossain oli juttua, että nää uudet tehovehkeet hunnuttaa hitaampiakin filkkoja.
    Salama, 3 filmiperää tyhjänä vois ruumaan kanssa pistää, sillä 2:lla tulee toimeen... 5 on ehkä muutoinkin hivenen liikaa tollaselle reissulle, jollei Zonettele ?

    Vie kaulalla kamera, silloin se ei kai oo käsimatkatavara ?

    Optiikkaa taskuihin,(kuvausliivi on kuulemma pop tässä) niin saat tuonne alle 8kg sumputettua kaikki kamat käsimatkatavaroihin.... jalustaa ne ei välttämättä muutoin anna viedä edes koneeseen.. voipi kuulemma käyttää aseena.

    Veshut osais kertoa, miten viedään 'paljon painoa' käsimatkatavarana koneeseen... sehän tuota luontokuvaamista on tuolla Epsanjassa käynyt harrastelemassa.
     
  8. adele

    adele

    55
    0
    0
    Tarvitset neuvoja mihin?

    Jos koko kamerakauppa on otettava mukaan, niin sitten se on otettava. Jos painot ylittyy, niin sitten ne ylittyy. Kovan luokan ammattilaisen laatuvehkeet painavat. Linssejä voi tietysti yrittää tunkea vaikka sinne minne aurinko ei paista, mutta matkustaminen näin on varmasti epämukavaa.

    Vaihtoehdot:

    A. Kovan luokan ammattilaisen matkan maksaa kuvien tilaaja. Hanki kovan luokan ammattilaisen kovat suojalaukut ja lähetä lasku laukuista kuvien tilaajalle. Unohda möykkyluokka ja vaihda lippusi businekseen. Pakkaa hyvin vakuutetut kamat suojalaukkuihin ja laukut ruumaan, maksa ylipainosta. Palkkaa assistentti ja tilaa lentolippu hänelle (möykkyluokka riittää). Saat apua kuvaamisessa ja kaiken tuon rojun kantamisessa. Lähetä laskut kuvien tilaajalle.

    B. Herää ja vaihda kalusto paremmin maailmanmatkailuun sopivaksi.
     
  9. Erikoiset on noi pakolliset kamat, mutta onneksi ne ei paljon mitään paina.
     
  10. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 223
    50
    48
    Taskuidea onkin hyvä :) Kyllähän sinne muutama linssi menee..

    Tuota en tiennytkään että filmit käsimatkatavaraksi. Onneksi eivät paljoa paina ja lisää saa ostettua..

    Tipe: Zonettelempa hyvinkin, joten siksi tuo perussetti mukana :)

    Kameran saa laittaa kaulalle - tiedä sitten mitä nuo ihmettelvät kaulasssa killuvasta köntistä.


    adele: En ymmärrrä vittuiluasi. En ole ammattilainen, enkä varmasti edes kovan luokan harrastaja.
    Mikä kalusto sitten sopisi paremmin? Puinen fieldi?

    Tarkoitus on todellakin harrastaa maisema ym. kuvaamista mv-filmille tuttuun tapaani, maan eksoottisuus taas johtuu siitä että kyseessä on ainoa ulkomaa johon minulla on kontakteja.

    Ja miksi neuvoa? Siksi, koska en ole lentomatkustanut. Ei minulla ole hajuakaan siitä kuinka siellä tavarat kannattaa laittaa. En todellakaan ymmärrä asennettasi. Mikä kysymyksessäni vei pussillisen herneitä nenään?

    Painorajojen ylitys ei kannata, halvempaa on vaikka postittaa osa roinasta etukäteen...

    --------------------------

    Hyvinhän tässä on jo infoa tullut. Kiitos vinkkien antajille :)
    Silti toivoisin ulkomaan matkailijoilta noita kokemuksia.. Veshut ei taida täällä pyöriä?

    Tuli mieleen myös sellainen kikka, että kun mukana lähtee pari tuttua samalla lennolla, ehkä niihin käsimatkatavaroihin voisi jakaa osan rojusta. Paluumatkalla ei sitten ole tätä etua.
     
  11. adele

    adele

    55
    0
    0
    Canon 5D (tai 35mm filmirunko) ja 16-35, toiseksi linssiksi 28-300. Kattavat 99% kuvaustarpeestasi. Kevyt hiilikuitujalusta ja siihen sopiva kuulapää. Ei ongelmia painon eikä kuljetettavuuden kanssa.

    (Näitä "kameraliivi-isopopliinitakkia-ja-syvät-taskut"-neuvoja kyllä riittää. Ehkä ne ovat uusia ja käyttökelpoisia sinulle. Hyvä niin.)
     
  12. adele

    adele

    55
    0
    0
    Toiselta kilpailevalta saitilta olen ymmärtänyt, että veshut käyttää 16-35:sta, 28-300:sta ja 400 DO:ta, runkoina
    20 ja 5 D:tä.

    Nämä kaikki menevät heittämällä käsimatkatavarana.

    Osa valokuvausharrastuksesta voi tietysti olla mahdollisimman suuren ylipainokuorman kuljettaminen käsimatkatavarana lentokoneessa. Tai sitten voi nauttia alituiseen paska jäykkänä olemisesta, kun pelkää, että ruumaan työnnetyt kamat menevät rikki, tai ne varastetaan, tai sitten voi valita kaluston, joka kulkee helposti mukana maailmalla painorajojen puitteissa.

    Viime vuoden reissujen aikana matkalaukkuni oli kolme kertaa avattu sen jälkeen kun ne ole luovuttanut lähtöselvityksessä. Kerran avauksesta oli jätetty viesti (Miami). Silloin laukussa oli 4/500:n, jonka oman laukun lukot oli murrettu. (Ei saa laittaa laukkuja lukkoon, tiedän, oma virhe). Joka kerta kaikki laukkuun pakkamani tavarat ovat tulleet kotio. Jalustan ja muita tilpehöörejä kuljetan matkalaukussa.
     
  13. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 223
    50
    48
    Juu, tietenkin. Annatko rahat? Kuinka toteutan 5D:llä zone-systemiä ja visualisointia?
     
  14. Nääh, kato kuvaat rawia ja säädät sit kaiken aukkoa ja suljinaikaa myöten (pun intended) ravimiesohjelmalla. Digi on ratkaisu kaikkeen, vanhus! Digidigidigi!
     
  15. adele

    adele

    55
    0
    0
    Visualisoida = suom. tehdä näkyväksi

    Tietääkseni kaikki kamerat ovat visualisointiin tehty, joten ei hätää.

    Zone-systeemi on minulle vieras, ehkä veshut voi auttaa tässä?

    Jos mitään ei voi muuttaa, niin ei jää jäljelle kuin nämä Pankakoskelta tulleet neuvot "Attenboroug-kuvausliivi, iso poplari ja syvät taskut". Kahdeksantuuman paskaa voi kertaluonteisesti olla mielenkiintosta työntää neljäntuuman putkeen, mutta usein sitä ei kukaan jaksa tehdä.
     
  16. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Miksi ihmeessä pilata kallis kamera himmeilla ja suttusilla zoomeilla.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 223
    50
    48
    Heii :D

    Tuohan oli kuukauden vinkki, siellä on matkustamisen lisäksi kaikkea muutakin :)

    Kiitos.
     
  19. adele

    adele

    55
    0
    0
    Heh, heh, Mitä näistä linsseistä olet omistanut tai koekäyttänyt? Mihin perustat tietosi?

    Tämän ketjun otsikko on, jos et ole sattunut huomaamaan, LENTOMATKUSTAMINEN KAMERAKALUSTON KANSSA, ei primen ja zoomin vertaaminen. Kertauksena sinulle pikku-Jan, jos et ole malttanut lukea mistä on kysymys:

    Kysymys on primekuvajaan tarpeesta ja pakosta ottaa koko kalusto mukaan, (koska prime-kalusto on niin primeä, eli jäykkää ja painavaa) Kun jokaisen polttovälin joutuu ottamaan mukaan, Tästä ei lentoyhtiö tykkää yhtään.

    (Ihmettelen tässä ketjussa missä on änkyräprimemiesten peräänkuuluttama jalkazoomi. Lähinnä sitä, miksi tämän ketjun aloittaja joutuu ottamaan putkia 20 millin välein mukaan? Miksi ei zoomaa jaloilla kun se on niin helppoa?)
     
  20. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Kiinteällä lasilla oppii kuvaamaan jämptimmin ja tarkemmin, eli kävelemään oikeeseen kohtaan skeneen, ilman että tarvii edes kameralla katsoa, nostaa kamera silmälle ja painaa nappia.
    Lisäksi kuvaus on nopeampaa kun ei tarvi jatkuvasti ruuvailla lasia ees taas ja miettiä että milläs polttovälillä kuvaan. Olen omistanut aika määrän erinäisiä canonin laseja, omistan vieläkin pari eli 50mm 1,4 ja 135mm 2,0
    moista vain tuo 135mm minusta on optisesti korkeaa laatua.

    Lentoyhtiö palvelee ihmistä, sinä maksat heille rahaa matkustamisesta. Jos ne eivät palvele, niin ne
    kuolevat pois.

    Kun tietää mikä omassa kuvauksessaan on tärkeää, ei tarvitse turhaa kalusta kantaa mukana.

    Ja jos laatu on mustavalko-maisemakuvauksessa tärkeää, niin se tehdään usein laakafilmille, sävyt ja filmin dynamiikka
    vain tekee hienoa jälkeä. Mutta jokainen tekee kuin haluaa, on se hyvä että ihmiset ovet erilaisia eivätkä kaikki
    kuvat ole vain samasta puusta veistettyjä.