Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lentolaitteet

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana näppälijä23, 28 Toukokuu 2023.

  1. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 252
    372
    83
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 900
    3 369
    113
    Taitaa olla aika teoreettinen kysymys kaikkiaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, Concorde oli ekoja, ellei ihan ensimmäinen "fly by wire"-systeemin käyttäjä, ohjattiin siis täyssähköisesti. Kuvatussa tilanteessa, kaikki moottorit sammutettuina, konetta ei olisi voinut ohjata, koska voimaa ohjauslaitteisiin, siivekkeisiin yms. ei olisi ollut.
     
  3. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Mitähän sä taas oikein selität? Oliko tässä muka jokin laskutehtävä, jossa oli annettu joku muukin lähtöarvo kuin tuo liitoluku?

    Luuletko, että ainoa tilanne missä lentokoneen moottoreihin voi tulla vika, on maksimilentokorkeus?

    Itse asiassa, lentomatkan kriittisimmät vaiheet ovat nousut ja laskut. Nousussa voi ”pelikaani lentää turbiiniin”, tai jopa lentäjät voivat laskea koneen painon väärin, ja käyttävät nousussa liian vähäistä moottoritehoa, ja kone sakkaa ja putoaa muutaman kilometrin päähän lähtökentästä.

    Mikäli kone pääsee normaaliin matkalentokorkeuteen, on melko harvinaista, että jotain vakavaa häiriötä tapahtuisi.

    Lisäksi, jos kone lentää esim. 18 km korkeudessa, pitää sieltä lähteä tulemaan alaspäin jo melkoisen kaukana määränpäästä.

    Ilmeisesti Saken ”binäärisessä” maailmassa lentokone voi olla vain joko maan pinnalla, tai maksimikorkeudessa, mutta ei siinä välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu 2023
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Heh, et kai tosiaan kuvittele, että lentomatkustajien henki olisi vain sen varassa, että ovatko lentokoneen päämoottorit käynnissä vai eivät.

    Sellainenkin keksintö on tehty kuin akku, johon voi varastoida sähköenergiaa, vaikkapa sitä tilannetta varten, jos lentokoneen päämoottoreiden pyörittämät generaattorit eivät jostain syystä toimisi.

    Lisäksi, ainakin matkustajakoneissa lienee aina jokin varageneraattori, esim. pienen suihkumoottorin pyörittämänä, josta saadaan sähköä vaikkapa hydraulipumppujen pyörittämisen, jotka tuottavat painetta koneen ohjainpintojen liikutteluun.

    Satuinpa löytämään kuvankin sellaisesta:

    upload_2023-6-22_16-49-1.png
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 900
    3 369
    113


    Eli siis varageneraattorit eivät kuulu joukkoon "kaikki moottorit"? :)
     
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    No voi hyvänen aika!!!!

    Tuossa kohtaa oli puhe niistä varsinaisista lentomoottoreista. Enpä arvannut, että joku voi kuvitella, että lentokoneissa ei olisi mitään turvavarustetta päämoottorien sammumisen varalle.

    Lisäksi, joissakin koneissa on vielä tällainen ”tuulivoimalakin” varasähkön lähteenä:

    upload_2023-6-22_18-25-46.png
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 900
    3 369
    113
    Totta, tuuligeneraattorit oli Concordeissakin.

    (Akuilla tuommoista aika isoa lentokonetta ajetaan suunnilleen yhtä pitkälle kuin sähköveturia.)

    Ram air turbine - Wikipedia
     
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Akkusähköä tarvitaan sen aikaa, että jokin varavoimakone saadaan käyntiin, eli hyvin pian.

    (Vaikka kyllä akuilla ajellaan jo isoa laivaakin jonkun matkaa. Esim. uusi Vaasaan ja Uumajan välillä ajava autolautta sammuttaa generaattoreita pyörittävät LNG-moottorit hyvissä ajoin ennen satamaa, ja ajaa akkusähkön varassa satamalaiturille ja sieltä pois (osin meikäläisen suunnitteleman elektroniikan turvin ;) ).
     
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Suomenkieliset tekstit koneen hallintalaitteissa. Huomaavaista suomenkielisille lentäjille…

    Safir.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu 2023
  10. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Tässäkin lentolaitteessa on suomenkielisiä tekstejä pilottia opastamassa. Toki löytyy myös venäjää.

    On kyllä varmaan omanlaisensa kokemus istua kököttää tuollaisessa kovasti ahtaassa ohjaamossa ja kiitää parhaimmillaan yli kaksinkertaista äänennopeutta, kun ympärillä on vain tuollaiset ohuehkot pääosin alumiinipellistä valmistetut seinät ja pleksinen kuomu.

    Puhumattakaan, jos olisi tuon kanssa oikeassa taistelutilanteessa, kun vihulaisia pörrää ympärillä ja jos jonkinlaista ohjusta yrittää posauttaa kulkupelin tuhannen pi**un päreiksi…

    Mig.jpg
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 900
    3 369
    113
    î Helppo uskoa, että lentäjältä vaaditaan melko pitkä koulutus. Nuo säätimet taitavat kaikki vielä kuulua siihen lentämiseen, varsinaisia elektronisia taistelujärjestelmiä ei tainnut olla olemassakaan siihen aikaan. Uusimmissa MIG-21BIS koneissa taisi sentään olla tutka ja pimeälentovarustus.

    Näin ne suhdanteet muuttuvat. Naapuri toimitti meille uusinta hävittäjäkalustoaan - Suomi taisi olla pitkään ainoa maa, joka niitä sai NL:n ulkopuolelle. Tarkoitus oli, että Suomi pystyy pitämään ilmatilansa hallinnassa, eivätkä lännen pommikoneet pääse sen kautta pommittamaan Leningradia. USA ja Britannia taas sitten estivät Suomelta ilmatorjuntaohjusten hankinnan oletettavasti juuri mainitusta syystä. Migit siis korvasivat puuttuvaa ilmatorjuntakalustoa.

    Nykyään sitten päinvastoin.
     
    Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu 2023
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    ^ Joo, niinhän se oli, että naapuri antoi selkeästi ymmärtää, että jos Suomen ilmavoimat eivät kykene huolehtimaan siitä, ettei Suomen ilmatilaa käytetä muiden toimesta hyökkäykseen naapurin puolelle, niin sitten naapuri tuo tänne omia ilmavoimiaan hommaa varmistamaan.

    Niinpä sitten hankittiin mainittua lentokalustoa, ilmeisesti hieman ”pitkin hampain”. Halu olisi ilmeisesti kuitenkin ollut hankkia läntistä kalustoa.

    Taisi tuossa kuvan koneessa olla aseistuksena tykki ja siipien alla rakettikasetteja, joista saattoi ammuskella raketteja ilmasta maahan. Siis, päätellen noitten kytkimien teksteistä:

    upload_2023-6-24_11-18-4.png
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 900
    3 369
    113
    Noistahan oli tiedusteluversioitakin. Kallita kameranjalustoja... Ja nopeita. Paljon nopeampia kuin tulevat uudet hävittäjät.
     
  14. elmeri13

    elmeri13 Well-Known Member

    545
    1 001
    93
  15. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Niinpä. Sellaisesta ei varastostani löytynyt kuvaa, mutta tässä on toinen neuvostokone, eli Ilyushin Il-28 kuvausvarustuksessa:

    Ilyushin Il-28.jpg
     
  16. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Tässäpä ruotsalaisen autotehtaanakin tunnetun valmistajan näkemys hävittäjäkoneen ohjaamosta. Pääosa hallintalaitteiden teksteistä on alkukielellä, eikä niitä ole viitsitty suomentaa. Ehkäpä ”pakkoruotsilla” pärjää lentäjäkin…

    Saab-J35FS-Draken.jpg
     
  17. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 476
    328
    83
    DSC01989c1.JPG
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 900
    3 369
    113
    Olen tainnut aiemminkin todeta, etteivät nuo Aeroflotin koneet niin kaksisia ole, mutta ne lentoemännät....

    _4328896.jpg _4328899.jpg
     
    JPu tykkää tästä.
  19. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    ^ Hmm.. Mahtaisikohan tuo lentoemäntä olla ns. Shemale?

    Hänen olemuksessa kun on mielestäni jotain miehekästä ja esim. rintavarustus näyttää aika lailla tehdyltä…

    Voihan tietysti olla, että tällaisena ”Pride”-päivänä ei saisi tällaisia pohdiskella(??)… :)
     
  20. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    519D9D02-5308-479B-81E8-3392E0A171B0.jpeg

    Joku potkurikone.
    Powerpark, Härmä.