Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lens2scope?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana pensseli, 27 Joulukuu 2014.

    Onko kellään kokemusta lens2scope adapterista?
    Product - tonta
    Aika vähän löytyy netistä luotettavia arvosteluja, ja skaala on laaja. Yhdessä sanotaan, että 500/4 L linssin kanssa peittoaa Zeiss/Swarowski kaukoputket, toisissa taas moititaan piirron virheitä, muttei edes kerrota minkä linssin kanssa adapteria käytetään.
    Hinta on alle puolet hyvän kaukoputkiokulaarin hinnasta ja tässä on mukana myös prisma, joten ei se kai ihan huippu voi olla, mutta josko edes kohtuullinen.
    70-200/2.8 L II linssin ja 2x III adapterin jatkoksi tuota ajattelin.
    Ilmeisesti 7mm versio on laadukkaampi.
     
  1. Vs: Lens2scope?

    Voipahan tuo olla hyväkin, joskiin ulostulopupiilli vaikuttaa aika pieneltä. Sun 500-millisellä se oli 1,75 mm ja se on aika vähän noin ylipäänsä (en siis vertaa sitä 36x okulaariin jossain x-merkkisessä kaukoputkessa).

    Tuo n. 71x suurennos 500-millisesi kanssa on kyllä sitä luokkaa, että tärinät näkyvät ihan varmasti. Mutta kuten kirjoitit, tuote on ilmeisesti edullinen.

    PS.
    Tuota Zeiss/Swarovskin peittoamista en kyllä ihan heti osta...
     
  2. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Lens2scope?

    Mulla on käytössä vastaava itseviritelty systeemi.

    Loittorengaspaketin keskellä on astrokaupasta ostettu barlow (hinta noin 30€-500€), jolla tarkennuspiste saadaan riittävän kauas objektiivin takalinssistä. barlowissa on paikka kääntöprismalle tai okulaarille (prisma n. 30€ - 500€). Okulaariksi käy mikä tahansa astro-okulaari, vaikkapa plössl-tyyppinen tai kalliimpi(30€ - 500€).

    Barlow on eräänlainen telejatke. Okulaarin, barlowin ja objektiivin yhdistelmä määrää koko systeemin suurennuksen (ja lähtöpupillin)

    Objektiivina on 400mm vanha Hoya, jonka rungon ympärillä on jalustapanta. Kääntöprisma kääntää kuvan oikenpäin. Prisman tilalla voi olla myös pintapeili, jolloin oikea ja vasen vaihtavat paikkaa, mutta kuva ei ole ylösalaisin. Okulaarin voi valita käytännössä 10mm ja 32mm väliltä, jolloin suurennukset ovat luokkaa 70x ... 22x. Astrovermeissäkin on tarjolla zoom-okulaareja. Okulaarieni holkin halkaisija on 1,25".

    Olen tyytyväinen lopputulokseen.

    Tarvikkeet vastaavaan värkkäilyyn, poisluettuna loittorengassatsi) löytyy vaikkapa täältä:
    http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/language/en
     
  3. Vs: Lens2scope?

    Minulla ei ole 500mm optiikkaa, mutta joku luontokuvaaja blogintapaisessa kertoi, että 500/4 linssi ja tämä adapteri siis oli jopa huippuputkia parempi, ja sitä minunkin on vaikea uskoa. Minulla lens2scope tulisi 70-200/2.8 jatkeeksi, kertojalla tai ilman.
    Linnut ovat alkanet kiinnostaa ja kevääksi olen ajatellut ostaa kaukoputken. Tuollaiseen törmättyäni tuli kuitenkin mieleen, että jos kaukoputkirahat voisikin sijoittaa pidempään teleen.
    Rakentelemaan en taida ryhtyä, olen hyvä aloittamaan projekteja, mutta osa jää kesken, tai ainakin pitkäksi aikaa odottamaan. Kiitos silti mielenkiintoisesta vinkistä J.A.K.
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Lens2scope?

    Minun on helppo uskoa, koska en tiedä kaukoputkista yhtään mitään. Käsittääkseni ne on kuitenkin tehty eri tarkoituksiin kuin objektiivit, joten on luontevaa kuvitella, että asioihin, joihin objektiivit on optimoitu, ne ovat parempia. Tyyppiesimerkki sellaisesta on valokuvaus, jossa usea toivoo vaikkapa terävyyttä koko kuvan alalle, mikä ei kaukoputkeillessa ole lainkaan oleellista, koska silmä ei siitä hyötyne tippaakaan.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Lens2scope?

    Mulla on Nikonin lens scope converter, toimii hienosti esim. 24 mm kanssa teatterikiikarina.
     
  6. Vs: Lens2scope?

    leica, Swarowskin sekä Zeiss kanssa yli 10 vuotta työnkin puolesta puuhastelleena sanoisin että hyviä ovat.

    Akilleen kantapää on okulaari, jonka laatu on (kerrankin) suoraan verrannollinen hintaan.

    Ilmeisen mielellään käytettään zoom-okulaareja ain 60x suurennoksiin asti mutta silloin pieni ulostulopupilli on hankala paikka. Jo pelkästään siksi, että vähäkin hämärämmässä pupillin koko kasvaa 6-7 -milliin ja ulostulopupillit ovat kooltaan luokkaa 1,25 -1,5 mm, jolloin katselukulman silmän ollessa kiinni okulaarissa täytyy olla hyvin kohdallaan. Myös kohteen seurannan kannalta tuo on ongelmallista.

    Toki myönnän että me pokapäiset olemme tuossa kohtaa heikomassa asemassa kuin ne käyttäjät joiden ei tarvitse laseja käyttää.

    Itse olen ns. laajkulmaokulaarien kannattaja.
     
  7. Vs: Lens2scope?

    Mulla on tuo 10 mm versio.

    Hyvät puolet: Ällistyttävän hyvä kuva-alueen keskellä 500/4 ja 300/4 putkiin liitettynä. Ei tosiaan häpeä yhtään keskitason kaukoputkiin verraten, tämän totesivat myös kaukoputkien omistajatkin.
    Itselläni on nykyään puolentoista tonnin kaukoputki, ja häviää kyllä tuolle Tonta / 500 mm/F4 -yhdistelmälle erotuskyvyssä.
    Hinta-laatusuhde todella hyvä.

    Huonoja puolia: Reuna-alueet heikommat ja jonkinverran enemmän värivirheitäkin.
    Pieni ulostulopupilli vaatii tarkan "keskityksen" katsottaessa, muuten kuva varjostuu reunoilta.
    Okulaarin onneton kumituttero liian pehmeä, ei tue yhtään katsottaessa.
    Ei kestä pudotusta 3 m korkeudelta lautalattialle, kokeilu lintutornissa (vahinko) :)
    Ei oikein sovellu jatkeiden kanssa käytettäväksi. Kuva heikkenee, kaikki virheet korostuu ja kuvakulma kapenee liikaa.
     
  8. hangman

    hangman Member

    56
    0
    6
    Vs: Lens2scope?

    Saisivat tehdä tästä version jollekin sellaiselle bajonetille johon on helppo adaptoida noita vanhempia teleobjektiiveja.

    Miltähän JAKin systeemi mahtaa käytännössä näyttää? Kiinnostaisi periaatteessa väsätä itse, mutta perustiedot aiheesta ovat niin hatarat, ettei minulla ole aavistustakaan mitä tuolta saksan verkkokaupasta pitäisi tilata jotta systeemistä tulisi toimiva...