/ Rekisteröidy

Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leksa huoltoon, mutta mihin?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jk76476, 16 Tammikuu 2007.

1. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin?

Tekeehän ne USA:ssa halvemmalla joo. Mutta postikulut on kalliimmat, joutuu täyttelemään kaavakkeita tullille ettei tarvi maksaa kamerasta ALV:a sen palatessa, joutuu hakemaan kameran tullista joka tapauksessa sen palatessa, ja vielä maksamaan ALV:n huollosta... Ei kiitos. Jos haluaisi säästää, niin mieluummin sitten mustonenlaineelle tai vaikka ruotsiin (Kamera Service Center ,jossa "grundlig genomgång" hinta 3600kr, ilman varaosia).

Noinkin "ruman" kameran jälleenmyyntiarvoa en edes yrittäisi kohottaa huollolla, vaan myisin sen nykyisessä kunnossa. Ostaisinko sitten tilalle 1000 eurolla hienon ja kiiltävän M3:n joka myyjän mukaan "oli muistaakseni Solmsin tehtaalla just viime vuonna, eikä sillä ole oikeastaan koskaan edes kuvattu"...? Rahanmeno olisi ollut samaa luokkaa, mutta kummankohan yksilön toimintaan luottaisin enemmän ?

Kinkkisiä päätöksiähän nämä. Eikä tästäkään huollosta todellakaan huvita mainita mitään vaikkapa työkaverille, joka on juuri ostanut huollon hintaisen digijärjestelmäkameran kittiobjektiivilla. Sikäli paljon se on rahaa, vaikka asiaa kääntää miten päin.

Niko

2. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Niin ja ei noita vanhoja kameroita kuvauskäyttöön muutenkaan kannata ostella niitä kiiltävimpiä "ei sillä oo kuvattu kuule juuri yhtään"-yksilöitä. Nehän ne vasta kiinni pikeentyneitä onkin.

Kunnolla kuvattu on monesti parempi toimimaan kuin kuvaamaton vanha.

3. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Onkos se kaavakkaiden täyttö ja tullissa käynti nyt niin iso paha, että mielummin maksaa kokonaisuutena sen n. 250-350 eur enemmän ja lähettää Saksaan? Hehe :)

No, pääasia, että tulee kamera kuntoon! Solmsissahan ne sen ainakin kuntoon saavat. Kerro kokemuksia sitten kun saat kameran takaisin.

Mä ostin vasta ulkoisesti priiman M4:n joka oli hitaampien aikojen ja virityskoneiston suhteen aika jumissa...pikeentynyt käytön puutteessa. Otin erilaisen lähestymisen kameran suhteen; piti löytää halpa yksilö ja halpa huolto :) Katsotaan miten äijän käy, kerron sitten kun saan laitteen takaisin ja olen käytellyt kameraa jonkin aikaa.

4. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Eihän sitä 250-350EUR hintaeroa maksetakaan laiskuuden ja/tai virastossa jonottamisen inhokertoimen takia, vaan siitä uskomuksesta, että runko on parhaassa mahdollisessa kunnossa tehtaan tekemän huollon jäljiltä. Kuten jo sanoin, halvempaa vaihtoehtoa halutessani olisin lähettänyt sen vaikkapa tuonne Ruotsiin. Muita vaihtoehtoja tutkiessani, päätin kuitenkin teettää tehtaalla ensin hinta-arvion. Mihin sitten perustuu tämä uskomus että tehtaalla tehdään parasta mahdollista jälkeä ? Ainakin minun kohdallani  - mutuun  ;)  Järkevää ? En tiedä, mutta - pääasia, että tulee kamera kuntoon!

Voin toki yrittää kertoilla tuntemuksia kunhan saan kameran takaisin. Nyt se näkyykin olevan jo statuksella: in repair  :)

Missäs se sinun M4 on huollossa, pmu ?

Niko

5. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Jatketaanpa juttua. M3 tuli huollosta noin kuukausi sitten. En ole katunut. Kyllä tällainen "sisäänajettu", kunnolla huollettu toimii ihanasti. Mittaetsinkin on kirkkaampi kuin ennen huoltoa, vaikkei siinä mitään möhnää näkynyt ennenkään.

Leica IIIa:n huolto ei mennyt yhtä onnellisesti. Sen lähetin Venäjälle, "OK photocameras":n. Mittaetsin tarvi uusia osia, tarkennus 70 vuotta vanhoilla peileillä/prismoilla ei enää oikein sujunut. Kuten tapana on, samaan syssyyn teetin tässäkin tapauksessa CLA:n. Eilen sain sen takaisin. Mittaetsin oli kyllä laitettu muuten kuntoon, mutta tarkennus oli ihan päin ........ Eikä siinä vielä kaikki. Suljinajat olivat myös mitä sattuu. Voitelut oli kyllä tehty, kamera toimii jouhevammin, vaan säädöt jäi sitten itse tehtäväksi. Siinäpä se meni eilisilta. Tämmöistä räjähtäneen näköistä III:sta uskaltaa säätää itsekin, toisin kuin kalliimpia M-Leicoja, joita ei kyllä tule mieleen itse availla. No, pointti oli se, että jos hieno kierreleicasi tarvii huoltoa, niin en suosittele OK:ta...

Niko

6. Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin?

M6, 50mm Summilux ja 35mm summicron kävi viikon visiitillä Viialassa ja laitteisto mallikkaasti toimintakuntoon saatettiin. Olen kaikinpuolin tyytyväinen ja voin suositella.
    www.kameraseppo.com

7. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Miksi juuri tuolla?

Muuten, Foka (nykyinen maahantuoja) kuulemma lämmittelee leksahuoltoa Suomeen. Huhujen mukaan laitteet on jo saatu vanhalta korjaajalta, ja uutta ollaan kouluttamassa/lähettämässä koulutettavaksi Saksaan. Kevään aikana voisimme odottaa toimintavalmiutta, arvioivat puoliviralliset lähteet.

8. Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin?

Mustonen & Laine osaavat kyllä säätää mittaetsimenkin. Oma M3 on siellä ollut muutamaankin otteeseen, esim. kun onnistuin polttamaan auringolla sulkimen verhoon reiän :-( Silloin hengissä ollut Die Camera olisi vaihtanut koko verhon, M&L totesivat, että ei koko verhoa tarvihe vaihtaa, paikka riittää. Makso muutaman kympin ja hyvin on ollut valotiivis sen jälkeen.

M&L hinta-laatu-suhde on hyvä. Yksi mistä voi vielä kysyä on Lauttasaaressa Vattuniemenkadulla oleva Color-Kolmio, he hoitavat myös Leicaa.

Sulkimen säädöstä sen verran, että ymmärtääkseni siinä on muutamakin vaihtoehto: alkukiihdytyksen nopeus, raon leveys ja loppujarrutuksen nopeus. Kaikki nämä vaikuttavat kukin erikseen suljinaikaan ja kombinaatioita on useita. Voi olla, että yo. viestissä viitattiin tähän, kun DK oli kommentoinut "väärin säädetty".

9. Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin?

No sana kameraseposta kiiri korviini ja useimmista lähteistä kun kuulin suosittelevia kommentteja, ja lisäksi kun sattu olemaan parinkytä kilsan päässä kotipitäjästä, niin mikä jottei. Mittaetsin fiksattiin ja suljinajat ja tiiviste takakanteen. Lisäksi kakkuloita viritettiin sotisopakuntoon. Ja hinta oli kokolailla yks nolla pois tehdashuollon hinnasta. Riitti mulle valintaperusteeksi. Eli mun mielestä tietävä, osaava, ok hintainen huolto. Jos tarvis on niin vien toistekkin. 

10. Esko Turkkila

Esko Turkkila Well-Known Member

1 180
    812
    113

Hyviä kokemuksia minullakin Kameraseposta. Linhofin linssin keskussulkimen huollatin, samoin M6 sekä 50mm Summicronin.
    M6 runkoa on mukava lähteä kaupittelemaan, kun tietää sen olevan täydessä timmissä.
    Alkuviikosta palautuu M4 runko huollosta.

Suosittelen, osaavaa huoltoa kohtuu hinnalla.

papa 

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Korjaanpa itseäni.. Eihän ne Leitzin koneita ole, eikä kuulemma Leitzin varaosiakaan saa tehtaalta, jos ei ole Leican kouluja käynyt.

12. Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin?

Hih, tämähän oli mainio. Leican huolto Venäjällä ja huollon viimeistely itse. Vähään aikaan en ole kuullut mitään mainiompaa. Ymmärrän että et suosittele.

T. K.

13. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Pitää puhdistuttaa leican mittaetsin kun olen hikoillut sen harmaaksi. Täytyy laittaa sepolle menemään.

14. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Laitoinpa just M3:n menemään Mustonen & Laineelle. Mittaetsin säädetään kohdalleen ja lisäksi tulee voiteluhuolto + mittaetsimen puhdistus kun tuolla oli jotain pölyä / utua. Hinta-arvio oli "jotain satasen luokkaa", joten mielenkiinnolla odottelen miltä kamera vaikuttaa kunhan saan tuon takaisin.

Pitääpä harkita jos laittaisin vielä tuon pmu:n vanhan M2:n tuonne jossain vaiheessa voiteluhuoltoon...

15. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Yhtään kavereita väheksymättä, voisithan piruuttasi kokeilla sitä Fokan uutta Leica-huoltoa. Sen pitäis kai olla jo pystyssä, ainakin jos ne keväiset suunnitelmat pitää vielä paikkansa.

16. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Ja M3 saapui tänään! Säädetty ja puhdistettu mittaetsin + suljinkoneisto ja korjattu iskuvaurioita samalla. Nyt hyrrää entistä nätimmin ja etsimestä on kiva katsella läpi. Hinta posteineen n. 150e.

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ei paha hinta.. Mitähän Fokalla noi huollot maksaa? Mahtaako olla samaa luokkaa kuin Tehtaalla ;). Kamera-Sepolla kuulemma noi Leicatkin kuntoon tulee eikä sieläkään hinnat pahoja oo.

18. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Pitääpä kysellä Fokalta sitä virallista hintaa. Mä saan kyl Leicat huollatettua tuolla Fokalla "hieman" edullisemmin, suhteet kunnossa tai jotain :)

19. cblm6

cblm6

24
    1
    3
    Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin ja milloin vai miten se olikaan

Olen käyttänyt omia kameroitani jo toistakymmentä vuotta MustonenLaineella, ei ongelmia ja kuntoon ovat tulleet. Canoneilla aloitin ja nyt Leicalla ja Nikonilla mennään.
    En oikeastaan ymmärrä tuollaista "jahkailua" ja muutaman kympin pohdiskelua, jota tällä palstalla harrastetaan.
    Kameralla kuvataan ja kun se ei toimi, se korjautetaan, jonka jälkeen kuvaamista voidaan jatkaa.

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin ja milloin vai miten se olikaan

Täytyykin soitella M&L:lle ja kysellä mun RTS III:n perään.