Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kapalevylle pohjustetun kuvan ripustaminen esille

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Pan, 28 Joulukuu 2008.

1. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Miten olette ripustaneet kapalevylle (5mm) pohjustetut kuvat?

Kokeilin taustan yläreunaan karttaneuloja ja niistä siimalla, mutta A3+-kokoisilla kuvilla tuntui heppoiselta. Kuvat tulevat esille kevytrakenteisilla sermeillä muutaman viikon ajaksi. Mutta kuitenkin sen verran hyvin pitäisi esillä pysyä ettei tarvi keräillä kuvia lattialta.

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Kapalevylle pohjustetun kuvan ripustaminen esille

Tarkoitukseen sopivia kiinnittimiä löytyy kehysliikkeistä.

3. Vs: Kapalevylle pohjustetun kuvan ripustaminen esille

Miten jos kapa eli Kasimir itte kertois miten ripustautuu seinänvierelle...

4. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

No, kapa ripustautuu jopa seinälle. Nos jätetään minut ulkopuolelle, niin Kapaa on useanlaisia. Minulla ei niistä ole paljoakaan kokemuksia, mutta enemmänkin mutua ja joitakin käytännön asioita kuitenkin museourani ajalta.

PerusKapa on arka vääntymään. Liimatut kuvat vääntyivät seinillä siten, että laitetut  kuvat käpristyivät ulos kiinnikkeistään. Samaten alkoivat kellastumaan reunoistaan (ehkä se muoviainehöttö siellä sisällä?)

Vääntymisen saa eliminoitua liimaamalla taustapuolelle vastaavalle materiaalille tehdyn vastaavalla liimalla liimatun kuvan. Esim makkelivedos tai sitten kiinnitetty ja pesty kuvaton paperi.

Turvallisenpaan ja kallimpaan kun mennään, niin on olemassa alumiinijäykistettyä Kapaa ja PH-neutraalia Kapaa.

Kaikki tahtovat olla kertakäyttökamaa. Enemmänkin messukäyttöön suunniteltuja.
    Pitenpään säilytykseen suosittelen kyllä muunlaisia ratkaisuja. Tai jos tuota hapotonta, niin  vitriinikehykseen tai sitten paspa,  kuvahan ei koskaan saa olla kiinni lasissa.

kapa

5. Kasimir

9 684
    547
    113

Et maininnut saako hakata suoraan seinään. Tuollaiset lankaripustusviritykset ovat aina suoraan sanoen persiistä.

Jos on pakko roikottaa, niin sitten sellainen taulunkiinnityslenkki molempiin ylänurkkiin ihan sen yläreunan alle. Siitä sitten kiinnityslanka. Näin ei etukenota liikaa.

kapa

6. Vs: Kapalevylle pohjustetun kuvan ripustaminen esille

kapa, ei siis Kapa, on halpiskamaa. ne muutamat näyttelyt jotka oon eläkeukkona pitänyt on laitettu Ikean raamien sisään. niissä tulee paspiamateriaali samaan hintaan ja helposti naarmuuttuva, mutta kestävä polykarbonaattilevy. kannattaa leikkauttaa lasiliikkessä halvat lasit, mutta säilyttä lexanit/polykarbonaatit kuljetusta/säilytystä varten.

7. Kasimir

9 684
    547
    113

[quote author=piilolasi link=topic=30343.msg238038#msg238038
    kapa, ei siis Kapa, on halpiskamaa.
    [/quote]

Kiitos

kapa, siis se, joka on halpiskamaa ;-) 

8. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

[QUOTE>
    [/QUOTE]

No, viestin voi lukea kunnolla tai sitten ei.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

Mutta Lohikari oystä löytyi hyviä ripustuskoukkuja kapalevylle.

Olen käyttänyt kapalevyä aiemminkin, mutta silloin olen liimannut taakse puisen kehikon, joka pitää levyn suorana ja nostaa sen irti seinästä. Mutta nyt se ei käy päinsä. Ja Ikean kehysten käyttö ei sovellu A3+-kokoisille (33*48 cm) kuville. Ellei tee omaa paspista. Eikä hintakaan (>20€/kehys) ole kovin mielekäs em. tarkoitukseen. Ihan eri asia on myyntinäyttelyn tekeminen. Nyt ei ole siitä kyse.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Lasi- tai muovilevy kehyksessä on tietysti hyvä suoja. Katsojan kannalta se on taas sitten mn/c:eestä, estää aika tehokkaasti kuvan näkemisen tavanomaisissa näyttelypaikoissa - galleriavalaistus sitten tietysti auttaa.

Itse olen sitä mieltä, että lasillinen kehys sopii vain linja-auton ikkunan läpi kuvattujen kuvien esillepanoon.

10. Vs: Kapalevylle pohjustetun kuvan ripustaminen esille

kapa, KAPA missä kapa...