Kotipimiössä vielä hiukan vaikea huuhdella vedoksia.... Mistä huomaa jos vedos ei ole saanut riittävää loppuhuuhtelua? Voiko sen huomata heti jostain, vai alkaako vedoksiin ajan mittaan ilmestyä jotain omituista..? Käytän nyt ainakin toistaiseksi multigrade rc paperia. Kiitos avusta! -samuli
Vs: rc paperin huuhtelu Huomaa ajan kanssa jos olet huuhdellut liikaa. 2 minuuttia riittää aivan hyvin sillä vesi ei saa imeytyä arkin reunasta muovikerrosten väliin. Ei tahdo kuivua ja jättää jälkiä.
Vs: rc paperin huuhtelu 2 minuuttia ei aina riitä, ja joskus riittää vähempi. Sen tuntee sormenpäillä pinnasta, milloin kiinnite on irronnut. Liukkaus katoaa. Kylmää lämpimämpi vesi suihkulla pintaan -> erittäin nopea huuhtelu, jopa alle 30 sek. Kiinnitteen lähtöön vaikuttaa jonkin verran veden lämpötila ja enemmän paine/virtaus pinnassa. Kinnitejäämät voi myös testata. Mikä se aine olikaan?
Vs: rc paperin huuhtelu Olen hoitanut huuhtelun pitämällä paperia kädessä melko voimakkaasti juoksevan hanan alla. Eli tämä tekniikka ei siis olekaan hullumpi, vai..?
Vs: rc paperin huuhtelu ^ Ei kai. Myös liotus kuitenkin puhdistaa kuvaa ja tässä sitä voi soveltaa niin että lopuksi antaa vähän suihkua. Liian pitkä kokonaisaika märkänä alkaa hajottamaan paperin rakennetta kulmista alkaen, joten Tapiolan sanomaa on myös huomioitava. Kylppärissä läträämäni muovipaperit 80-luvun alusta ovat edelleen moitteettomia. Kehityskoneella olen saanut sutta, jotka alkoivat muuttumaan alle kymmenessä vuodessa.
Vs: rc paperin huuhtelu Pesun täytyy olla riittävä. On kyllä totta, että ylipesu on mahdollista, joskin se on vähän kiistelty asia. Kyse on siitä, että äärimmäisen pieni määrä tiosulfaattia (kiinnitettä) jättää rikkisuojauksen hopean pinnalle, ja liian täydellinen pesu ei tätä suojausvaikutusta tuota. SISTAN ja muut "hopeastabilaattorit" käyttävät tätä samaa vaikutusta ja ovat kenties vähän varmempia ja hallittavampia tässä suhteessa. Tällä ylipesulla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että vesi alkaa reunoista imeytyä. Se tapahtuu joka tapauksessa ja reunojen "rispaantumista" tai pullistelua ei voi täysin välttää, vaan reunat on tarkoitus leikata pois jälkikäteen, jos asia haittaa. Reunojen pullistelu siis EI ole merkki ylipesusta, eikä pesua pidä laiminlyödä sen takia. Liukkaudesta ei myöskään MITENKÄÄN voi päätellä sitä, onko pesu oikeasti ollut riittävä. On vaarallisempaa säästellä liikaa pesussa kuin olla säästelemättä. 2 minuuttia saattaa riittää, mutta veden vaihtuminen tuoreeseen kauttaaltaan koko pesualtaassa on tärkeää ja samoin riittävä virtaus. Paras olisi pesuri tai pesutapa, jossa on useita altaita jotka ovat varmuudella toisistaan erillään. Veden säästämiseksi vesi voi kulkea "vastakkaiseen suuntaan" puhtaamman altaan poistosta aina seuraavan "likaisemman" altaan sisääntuloon. Jos testata haluaa, sitä varten on testausaineita saatavilla: residual hypo test - Google-haku . Ja testata kannattaa, jos vähänkin epäilyttää. Kerran se vain tarvitsee tehdä, ellei pesutapa sen jälkeen muutu. Lämpötilan nostaminen ei myöskään mitenkään ilmiselvästi paranna pesutulosta. Olen lukenut myös päinvastaisia havaintoja. Minulla on muutamia vain 3-4 vuotta vanhoja printtejä, jotka ovat ruvenneet kellastumaan joistakin kohdista, mutta niiden kohdalla pesu kieltämättä on ollut riittämätön, ei ajan suhteen mutta veden vaihtumisen suhteen.
Vs: rc paperin huuhtelu OIKEASTI riittävä. Senhän voisi testata, ja liukkaus kertoo toki jotain. (Isot kirjaimet vain väärässä sanassa.) Mutta muuten taas hyvä juttu taas valokuvauskemian gurultamme. Kiitos.
Vs: rc paperin huuhtelu No siis, pointti on se että se liukkaus saattaa lähteä muista syistä, esim. ajan kanssa - tietysti korrelaatio hyvään peseytymiseenkin voi olla, mutta se ei aina päde, ja pitää testata kuitenkin muilla keinoin. Toisekseen, riittävä pesu vaatii sen että kiinnitepitoisuus menee todella alas - niin alhaista määrää ei mitenkään voisi liukkautena sormin aistia, vaikka liukkaus johtuisikin suoraan irtoavasta kiinnitteestä.
Vs: rc paperin huuhtelu Sattuuko sinulla tuosta olemaan käsillä mitään numeroarvoja: miten alas kiinnitepitoisuus pitää saada, jotta pesu on riittävä ja toisaalta mitä alemmas se ei saisi mennä, jotta suojausvaikutus säilyy?
Vs: rc paperin huuhtelu Loppupesun ei pitäisi muovipaperilla on kovin suuri ongelma, pari minuuttia varmaan riittää kunhan se tapahtuu kunnolla virtaavassa ja vaihtuvassa vedessä. Kuitupaperin pesu on vähän vaativampaa ja alttiimpaa virheille, mutta ei siitä nyt enempää. Lopputuloksen kannalta ei vain pesu vaan myös kiinnitys on ratkaisevaa. Kiinnitteen pitää olla riittävän tuoretta. Ylikäytettyä kiinnitettä on paljon hankalampaa ellei mahdotonta pestä kunnolla pois, koska kiinnitteen hopean kanssa muodostamat kompleksit ovat niukkaliukoisia. Taas suurempi ongelma kuitupapereilla kuin muovilla. Kuitupaperille on ilman muuta suositeltavaa käyttää kaksikylpykiinnitystä eikä siitä haittaa ole muovillekaan. Hypo test-liuoksen (HT-2) lisäksi kiinnityksen ja pesun laadun voi "testata" myös sävyttämällä seleenillä tai sulfidilla. Nämä sävytykset tuottavat usein laikukkaan tai hunnuttuneen tuloksen sävytyksessä, siis pilaavat huonosti prosessoidun kuvan heti - ei tarvitse odottaa ajan vaikutusta.
Vs: rc paperin huuhtelu Nämä molemmat määreet täyttyvät erinomaisesti suihkussa. Veden säästö on ollut minulla usein tärkeää - talvella jäätävän kylmän veden takia jolloin lämmitetty vesi on työläs ja tai kallis ja kesällä kaivoa uhkaavan ehtymisen takia. Voisi hankkia testin ja vertailla, että mikä todella riittää. Itse en ole koskaan tyytynyt pelkkään lyhyeen suihkuun, mutta osana pesua jonkinlaisen suihkun olen nähnyt erittäin tehokkaana ja vettä säästävänä. edit. Toinenkin guru eli OlliJ tuli näköjään mukaan! Kyllä meitä nyt hellitään.
Vs: rc paperin huuhtelu Ei satu... Eiköhän niitäkin jostain löydy, APUGista kannattaa kokeilla hakea.
Vs: rc paperin huuhtelu Tässä onkin tullut katavaa ja mielenkiintoista asiaa todellisilta kehäketuilta. Kiitos siitä. Kävin muuten Olli noita hopeavedos sivuja katsomassa. Jahka vähän praktiikkaa kertyy näihin pimiötouhuihin, niin täytyy tilata kunnon esanssit sulta.
Vs: rc paperin huuhtelu Ei minullakaan ole lukuarvoja. Kuitenkin käytännössä lukuarvojen tietämisestä ei ole paljon apua, koska "riittävän" tai "liian" alhaisten pitoisuuksien mittaamiseksi ei ole normaaliin käyttöön soveltuvia menetelmiä. Käytännössä pitää vaan kiinnittää tuoreella kiinnitteellä riittävästi mutta ei liian pitkään ja pestä ohjeen mukaan sekä mahdollisesti varmistaa pesun riittävyys HT-2 testiliuoksella.
Vs: rc paperin huuhtelu Mun normaaliprosessi niin kuitu kuin muovpapereillekin: kaksikylpykiinnite, johon jälkimmäiseen kasaaantuu noin 10 printtiä. ne vedetään ekaki pystyssä olevalle lasilevylle joka on jälkimmäisen fiksialtaan päällä, jotta fiksi valuu noin käytännössä pinnalta pois. nopea huuhtelu vaihtuvassa vesialtaassa jossa vesi vaihtuu kodak sifonin avulla. sitten HCA liuokseen hetkeksi ja siitä muhimaan altaaseen jossa on puhdasta vettä. sinne kasautuu session printit ( noin 2 tuntia) ne jotka haluaa tosi huolellisesti huuhdella, vedetään tuon sifoni altaan kautta uudelleen mutta "normaalitapaukset" siitä lastan avulla kuivaksi ja pyykkitelineelle pystyyn kuivumaan ja tuuletin kierrättämään ilmaa, aamulla on kaikki kuivaa ja suoraa.
Vs: rc paperin huuhtelu Mä voisin joskus tulla kattomaan minkälainen toi sun tsydeemi on, kun "kuva" kertoo kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa. Saattasin jopa oppia jotain.
Vs: rc paperin huuhtelu laitetaanpa kuvia, kunhan saan siivottua ja järjestettyä paikkoja, voit tulla "Pro" printtauskurssille kokeilemaan matskuja. kurssimaksua ei ole, maksat vain käyttämästäsi matskusta, ja ihan kattelemaankin voi tulla jos mahtuu joukkoon. Tsekkaa saitilta aikataulut. aika ahdasta on nyt kun on tuo skabari/botski sesonki vielä päällä. Syssyllä on väljempää. Kuvista näkee että virityksen makua, kun olen halunnut esim vesijohdot viedä silleen että lähtee kamat käveleen vaikka viikossa ja ei jää reikiä tai putkia seiniin. Suurennuskoneena on jäljellä vain Focomat kinokone Multigrade päällä, isommat menee skannaamalla Flextightillä mutta kino /MV negasta ei ole baryytan voittanutta, ei... Toi kuivaus zydeemi on aika hupaisa: kymmenen nauhan pyykkiteline joka menee kasaan, sen edessä tehokas ilmanvaihtopuhallin ja jonka edessä tehokas Infrapunalämmitin. Kuivaa ja suoraa tulee.
Vs: rc paperin huuhtelu Mutta nopeuttaa, (ja eron huomaa suihkullakin pestessä sormin siitä liukkaudesta eli kiinnittekalvon irtoamisesta muovipaperin pinnasta, jonka jälkeen voi alkaa tarkempi puhdistuminen aina arkistopuhtauteen saakka. Vähän niin kuin toisinpäin mitä edellä aluksi yhdessä kohtaa ehdottelin. =) Novan pesureiden ja kehitystankkien ohjeissa on tällaisia: http://www.novadarkroom.com/pdf/Rapid Washer.pdf Resin Coated Papers Fibre Based Papers Cold Water (20°C or less) 6 minutes 60 minutes Warm Water (21°C or higher) 3 minutes 45 minutes http://www.novadarkroom.com/pdf/Nova%20FB%20Processor%20Instructions.pdf Resin Coated Fibre Based Cold water (12°C) 2-3 minutes 30 minutes Warm water (30°C) 1-2 minutes 20 minutes http://www.novadarkroom.com/pdf/Academy 3.pdf ILFORD`s latest information on fibre base washing for decreasing the wash time by using a Hypo Clearing Agent/Washaid:- a) 60 seconds FIX (no longer) with a non-hardening fixer b) 5 minutes RINSE in running water. c) 10 minutes in HYPO clearing agent. d) 5 minutes WASH in running water (at 20°C or higher) Or if lower than 20°C a) 10 minutes WASH in running water (single weight paper) b) 20 minutes WASH in running water (double weight paper) Recommended Minimum Wash Times (without use of HYPO clear/washaid) Water 20°C or less Water 21°C or higher All Fibre Based Papers 60 mins 45 mins All Resin Coated Papers 6 mins 3 mins Reversal/IlfoChrome Papers 6 mins 3 mins Films 8 mins 6 mins
Vs: rc paperin huuhtelu Olen käyttänyt muovipapereiden viimeisessä huuhteluvedessä Ageponia tai vastaavaa pintajännitteen alentajaa, kuivahtavat tosi nopeasti. Myös Sistan tekee tämän.
Vs: rc paperin huuhtelu Ylipesemisestä on paljon keskustelua kuitupaperin kohdalla - vaan kuinkahan muovi? Muovissa tietysti jo vähäinen ylipesu kostautuu rispautuvan reunan muodossa, joten ehkä niin merkittäviä ylipesuja kellekkään tapahtuu? Toisaalta muovin keston suhteen yhä väännetään kättä - on se sitten 50 tai 100 vuotta... Ja toisaalta nämä vanhojen oppien mukaisesti väärin pestyt vedoksetkin ovat säilyneet jo toista sataa vuotta. Välillä tulee pohdittua että suhtaudummeko me itse valokuvia vedostavat jotenkin liian paranoidisesti säilyvyyteen? Dia-kuvaajalle säilyvyys ei ole ongelma, dia säilyy 30-60 vuotta lähteestä riippuen (käytäntö on jo osoittanut että kyllä sen 60v ainakin), kodachrome pidempäänkin. Mutta mv-vedoksen ja etenkään filmin säilyvyyksiin ei päästä. Hyvin harva meistä ottaa sellaisia mestariteoksia joilla on oikeasti merkitystä edes 50 vuoden päästä. Liekö tällä foorumillakaan yhtäkään sellaista kuvaajaa? Toki välillä tulee mietittyä että millainen kuvaaja yleensä nykyajan valtavassa kuvamassassa jää elämään ylitse muiden? Uusia Westoneita, Adamseja, Karsheja tai ManRayta tuskin enää tullaan näkemään. Liian tavallista... Liian monta samanlaista.. Vaan eihän vanhojen mestari-maalareidenkaan rinnalle enää uusia tulokkaita ole ollut. Picasso korkeintaan, joskin vähän ylimodernia ilmaisua.