Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leikotähtäin

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana faukko, 9 Tammikuu 2017.

    Joku joskus on maininnut että leikotarkennuskin olisi saatavilla esim Canon 5D2.seen.
    Mistähän?
    En nyt löydä vanhaa ketjua..
     
  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Tuolta ainakin löytyy noita tähyslaseja...

    https://www.focusingscreen.com/index.php?currency=EUR&cPath=21_98&osCsid=a8c5546941af0a01101fdd5ded910a59
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Mukavasti kieli "kehittyy". Me vanhat emme enää pysy perässä, kun digipolvi tehtailee uusia termejä toinen toisensa perään.

    Kapa
     
  3. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Juu, aikoinaan puhuttiin leikkokuvaetsimestä.
    Lieko taasen on kasvisuku, (lat. Lycopodiaceae), joita kun vanhassa kouluaikaisessa kasvikokoelmassa on muutama.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    Tuota merkitystä en tiennytkään. Liekon tunsin ennestään järven pohjassa lojuvana oksana tai muuna puunkappaleena, joita toisinaan väsyteltiin virvelillä. :)
     
  5. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Mulla joskus oli leikko laikko lieko laikolasi Canonissa ja oli kyllä kiva.
     
  6. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Lieto taasen on kaupunki ja laikassa ei ole leikoa. Laika on kamera mutta laikka ei.
     
  7. Valokuvaukseen liittyvien nimityksen armoitettu suomentaja Vilho Setälä käytti ko. tähyslasista nimitystä "Prismatähtäimen mittaluppi"

    Koska kyse on kuitenkin tähyslasista, kuulostaa "luuppi" -sanan käyttö tässä yhteydessä ainakin minusta merkilliseltä.

    OFF TOPIC:

    Tänä päivän usein "laukaisun keventäjäksi" mainitun, laukasimen kierteeseen ruuvattavan lievästi kuperan tai koveran levyn nimitys on samassa yhteydessä "nyrkkinuppi" :)
    Nimitys viittaa laukaisun hankaluuteen ja sen helpottamiseen esim. talvella kun kuvaajalla on hanskat kädessä.
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Minulla oli filmaikana Nikonissa tähyslasi, jossa keskellä 45 asteen kulmassa oleva leikko ja sen ympärillä mikroprisma. Nykyisissä kameroissani Fujifilmeissä on laukaisin, jonka keskellä perinteinen kierre. Siihen saa "nyrkkinupin", tai jalustaaa käytettäessä perinteisen "vanunkinäppäimen".

    Kapa
     
  9. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Itsellä aikoinaan filmiaikoina käytin "leikkoprismaa" ja sillä oli kyllä ihan hyvä tarkentaa.
    Eli leikkokuvan ympärillä ns. prisma.
     
  10. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    Sivistättekö tietämätöntä.... onko digikameroissa (esim. Canon 5d mk3) joku periaatteellinen ero perinteiseen filmikameraan tuon leikkoprisman toiminnan osalta? Miksi leikkoprismasta ylipäätään on luovuttu?

    Joka tapauksessa Canonissa tuon vaihtaminen ei taida olla ihan normihommia.

    The focus screen in the 5DIV is fixed, not considered (by Canon) to be user replaceable. Canon won't make one, nor will there be firmware support for the effect of a different screen on viewfinder metering. That was the same for the MkIII and the 5Ds/R, but there are 3rd party screens available (e.g. focusingscreen.com), and you can DIY the replacement although it's not as simple as popping the screen out and in. I expect the companies that make these screens will have one for the MkIV pretty soon. Often, they only make the -S version (not the grid, crop lines, etc.), but that's probably the one you want anyway.
     
  11. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Minä käytin Canon 1Ds MkII:n kanssa leikkokuva-tähyslasia joskus takavuosina, kun kuvasin 21 mm. Super-Angulonilla. Silloin niitä sai Canoniltakin, tosin leikko oli häiritsevän pieni, joten muistaakseni itselläni oli joku Katzeye tms. Ja syy miksi Canon ei moista virittele itse eikä suosittele, oli helppo huomata: leikkokuva vaikuttaa valotuksen toimintaan - häiritsevästi siis. Varsinkin salaman tehonsäätö häröili.
     
  12. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Syynä ei liene niinkään digitaalisuus kuin automaattitarkennus. Kyllähän jo AF-filmikameroissa tuo leikko yms. tarkennusavut oli pääsääntöisesti poistettu. Kai sitä ajateltiin että
    kun kamera kerran automaagisesti tarkentaa aina oikein, on leikko vaan kuvaajan tiellä. Ja manuaalilasit niiiin eilispäivää :) Mutta olishan se kiva että nykyäänkin vaihtoehtoisia tähyslaseja tarkennusavulla tehtäisiin sellaisia haluaville itse kameravalmistajien toimesta.
     
  13. Itse käytän edelleen vanhoja manuaalitarkenteisia objektiiveja moderneissä kameroissa.
    Tuo sahe69 kommentti lienee tosiaan syynä että "leikosta" on luovuttu kun sotkee autotarkennusta.
    Aika hyvin pelaa noi sähköisesti tarkennusta lukevatkin sovitteet, mutta nostalginen tykkäys vanhoihin leikoin varustettuihin ja omituista että vain ulkopuoliset valmistajat tarjoaa. Erikseen yksi kamera leikolla vain manuaalisille opiskoille voisi olla ratkaisu.
     
  14. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Kyllä tuolla leikkotarkennuksesta olisi makroissa käyttöä, mutta ainakin muinoin valon vähyys veti jommankumman puolipallon pimeäksi, jolloin eksaktia tarkennusta ei voinutkaan tehdä. Yleisessä käytössä sen korvasi mikroprismat.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Olen käynyt nämä kaikki läpi, tosin Nikonissa. Minulla on ollut halpa Ebay-leikko, Canonin tähystyslasista Nikoniin modattu leikkolasi, Focusingscreenin Nikonin lasi ja nykyisin Focusinscreenin matta lasi. Matta on noista se johon olen päätynyt.

    Teknisesti kokeilemissani leikkolaseissa ei ollut mitään erityistä ongelmaa, jopa se halpis toimi jotenkin. Mutta kiusasi se kun varsinainen leikko oli niin pieni - nykykameroissahan on aika pieni etsin vrt. käsintarkennuksen kulta-ajat. Lisäksi etsimessä näkyvät automaattitarkennuksen pisteet (tai ainakin keskimmäinen joka on aktiivinen ja antaa elektronisia apuja tarkennukseen (nuoli & pallo hässäkkä). Mattalasille ei saa kovjn helposti aivan auringon tarkkaa tarkennusta, mutta se on nopeampi ja huolettomampi käyttää kuin pikkuruinen leikko. Lisäksi on kiva kun voi tarkentaa millä tahansa etsimen osalla. Ja onhan siinä se elektroninen apu myös.

    Matan tähystyslasin haitta on, että se hiukan pimentää etsintä. Valovoimaisten optiikoiden kanssa tuo on kuitenkin aika vähäinen ongelma.