Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana johnFishditch, 29 Tammikuu 2013.

90 kesäpäivää Oulusta tiivistettynä kolmen minuutin videoksi. Se on mun henkilökohtainen tribuutti kaupungin parhaille maisemille - jokisuistolle, Toivoniemelle (paras asuinpaikkani), kaupungin puistoille ja merelle. Videossa käydään myös yliopistolla, jossa on tullut pyörittyä jo kauan. Videosta voi bongata minut soutelemassa Rokualla ja nähdä palmun.

Kyseessä on ensimmäinen timelapse-videoni, mutta paljon lisää on jo suunnitteilla! Videoiden teko tuntuu paremmalta kuin mikään aiempi kuvausprojekti.

Videon näet tästä linkistä:

Lisätietoa minusta, taustastani ja kuvausprojekteistani löydät kotisivuiltani osoitteesta http://juhakal.com.

Kiitos videon katsomisesta!

1. Villetsu

Villetsu Member

384
    0
    16
    Vs: Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Sai odottamaan kesää. Mukava meninki.

2. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

No eipä tästä voinut muuta kuin tulla hyvälle tuulelle, kiitoksia. Hienon kolmeminuuttisen katsoin ja mielenkiinnolla jään odottelemaan lisää.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hyvin toteutettu.

4. Vs: Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Hienosti tehty ja tyylikkäitä ajoja. Tykkäsin kyllä.

5. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2 652
    579
    113

Olipa kiva ! Hauskaa tuo kameran siirtäminen/zoomaus. Musakin istui hyvin.

6. Vs: Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Kiitos kaikille positiivisista kommenteista! Haluankin profiloitua timelapse-kuvaajana niin, että tuotoksistani tulisi nimenomaan hyvälle tuulelle ja että niistä välittyisi tietty positiivisuus. Tämä olikin hyvä oivallus itsellenikin. Jatketaan!

7. ∞

Member

458
    0
    16

Komean näköistä, vaikka hyvin välittyy tämän kaupungin tyhjyys ja tuulisuuskin. ;) Ihan kaupungin markkinointimateriaalia! Teehän lisää tällaisia. Minkälaisella värkillä olet toteuttanut nuo kameran siirrot?

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Jep mukavan näköistä settiä. Dollyajot kiinostaa minuakin mikä on ollut niissä laitteena. Ettet vain ole tehnyt seurakunnalla tätä videota?

Etusivu - Oulun seurakunnat

9. Vs: Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Tuo seurakunnan video onkin tuttu, en tosin ole ollut tekemässä sitä. Muutama viikko sitten olin jo julkaisemassa omaa pätkääni, mutta sitten sattumalta kaveri linkkasi minulle tuon videon ja ajattelin, että huh, onpas niin tyylikkään näköistä settiä, että en viitsi vielä omaani laittaa pihalle. Mun silmään nuo ilta/yövalaistuksessa kuvatut osuudet on selvästi näyttävimpiä timelapse-pätkiä ja niitä on tulossa minultakin jossain vaiheessa. Ja tähtitaivaan kuvaus on sellanen taiteenlaji, jota en vielä tällä hetkellä hallitse.

Aloin ihan kiinnostuksesta lukemaan lisää tuosta seurakunnan videosta ja sen tekijöistä. Tässä linkki muillekin kiinnostuneille: http://www.oulunseurakunnat.fi/nyt/4/0/uuden_oulun_seurakunnat_neljassa_minuutissa

Googlasin netistä moottoroitua dollyä ja koska Suomesta ei löytynyt, niin tilasin sitten Saksasta. Se reili on kyllä vain 75 cm pitkä, joten se hieman rajoittaa liikkeen määrää. Ehkä lähtisin nyt tilaamaan vähän pidempää.

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä en ole tehnyt mutta voisi kuvitella että zuumauksia saa tehtyä ohjelmallisesti timelapseen. Mä olen muutaman timelapsen väsäilly ja ne on aina ollut yhdestä kohtaa kuvattuja ja saman kokoisia ruutuja alusta loppuun. Mielestäni paras timelapsevideo jonka olen tehnyt, on lummevideo jonka tein viime kesänä.

http://www.youtube.com/watch?v=aHxA-NrXFkc&list=UUrvSPzE5_IZNM7uHnue1QKg&index=1

Kyllä pitkä dolly koneistolla olis upee juttu. Sellanen 2 m pitkä.

11. Vs: Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Juu, zoomauksia on helppo tehdä ihan video-ohjelmistossa, mullakin on osa pelkästään sellaisia. Hyvä aihe tuossa lummevideossa. Just tuollaset asiat, joita ihmissilmällä ei voi erottaa, toimii tosi hyvin. En tiedä oliko tarkoituksella, mutta hieman pisti silmään tuo valotuksen epätasaisuus (flickering, välissä valkoisempia ruutuja). Se auttaa jos määrittää kaikki asetukset itse (manual mode).

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Juu ei toimi manuaali asetuksella kun kuvaus alkaa puolenyön jälkeen jolloin on kesällä kaikista pimeintä jolloin lumpeet on eniten kiinni. Sitten se kuvaus jatkui aamupäivään asti. Olisi pitänyt jatkaa iltapäivään. Pilvet jotka meni ohi olivat ne asiat jotka teki noita valonheilahteluja. Pitäisi olla pilvetön yö niin sais tasasempaa. Mä ite en nähnyt sitä pahana seikkana. Se antoi videoon jopa jännää mystisyyttä.

13. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Voi miten hieno! Ja olipa mukava nähdä Oulua pitkästä aikaa... emmää vissiin ole käynyt kymmeneen vuoteen. Kempeleessä asuin aikoinaan Zeppeliinin nurkilla.

Onpa tuo timelapsi myös tosella mielenkiintoista.... ihan pelottaa että taasko pitää kokeilla jotain uutta.

Kuinka paljon aineistoa sulla tämmöseen kolmen minsan juttuun on ollut?

14. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Erittäin hienoja yksittäisiä kuvia, mutta en pysty niistä videona nauttimaan... Tylsää ja pitkitettyä...

Vika saattaa kyllä nyt olla katselijassa, HIgg

15. Jari Leskinen

Jari Leskinen Active Member

1 509
    0
    36

Samat tuntemukset, mielestäni hyvä tehokeino joissakin kohtaa mutta ei tämmöstä jaksa katsoa videona.
    Tätä timelapsea pukkaa vähän joka tuutista nykyään.
    Onnea vaan videoprojekteihin, ei ole nimittäin helppo laji.

16. Vs: Tein timelapse-videon kesäisestä Oulusta

Kiitos kommenteista. Niin, mistäpä asiasta kaikki tykkäis ;) On hyvä kuulla välillä myös perusteluja sille miksi joitakin tämäntyyppinen video ei kaikkia miellytä. Mutta hyvin positiivissävytteinen vastaanotto on ollut kokonaisuudessaan. Joku kysyi, kuinka kauan tällaista on pitänyt kuvata. Hyvin vaikea arvioida, mutta kyllä kuvauspäiviä on varmaan ollut ehkä kolmisenkymmentä. Ne on vaan sitten jakautunu parille kesälle.

17. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38

Itse tykkäsin kovasti, voi tosin johtua siitä että olen niitä niin vähän vaivautunut katsomaan. Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja katsoin kokonaan, kerrassaan upean näköistä jälkeä ja voin vain kuvitella että on joutunut näkemään vaivaa.