Vs: Leican metallikasetti Ja lisää tyhmiä kysymyksiä kun en Leican kanssa ole näitä muovikasetteja käyttänyt: estääkö jokin muu kuin purismi näiden (http://www.macodirect.de/plastic-reload ... -1808.html"]http://www.macodirect.de/plastic-reloadable-cartridges-35mmbr10-cartridges-p-1808.html) käyttämisen?
Vs: Leican metallikasetti Itse olen suosinut metallisia (macollakin lie niitä tarjolla) mutta ei tietääkseni nuo muovisetkaan sentään normimitoista poikkea. Ei Leican filmipesässä ole mitään niin erikoista, etteikö normaalit kasetit sopisi. (No, tästä ei tainnut olla varsinaista apua, koska jostain syystä nimenomaan epäilet muovisien poikkeavan mitoiltaan muista, ja haluaisit täysin varman tiedon.. )
Vs: Leican metallikasetti No lähinnä pohdiskelen vain tuota noiden leican omien kasettien metsästämisen mielekkyyttä ja että jos alkais taas itse lataamaan niin käviskö nuo muoviset / metalliset macon vehkeet omiin kameroihini...
Vs: Leican metallikasetti Muoviset kasetit on oikein hyviä. Niissä on kierrekorkki, joka ei aukea vahingossa niinkuin metallisen pop up-korkin kanssa saattaa käydä jos se on ehtinyt mennä väljäksi (on käynyt näin!). Käytän kasetteja uudestaan niin kauan kunnes negoissa alkaa näkymään pientä pitkittäistä skraabua, joka kertoo että filmiportin samettisuoja alkaa olla tiensä päässä*. Tärkeätä on kiinnittää bulkkifilmi kasetin puolaan riittävän hyvin ettei tarvitse alkaa kaivelemaan filmiä pois kamerasta pimeäpussissa. Pakasteteippiä puolan ympäri niin, että liimapintaa on riittävän pitkälti molemmin puolin filmiä. * tässä on se ero Leica/Canon/Nikon metallikasetin ja tällaisen tavallisen uudelleenladattavan kasetin välillä. Metallikaseteissa on mekanismi joka aukaisee kasetin filmiportin kun kasetti laitetaan kameran sisälle ja filmi ei hankaudu mihinkään. Sama mekanismi sulkee portin kun kasetti poistetaan. Kasettia voi uudelleenkäyttää niin kauan kuin mekanismi toimii.
Vs: Leican metallikasetti Kun oikein ostaa, ei se IXMOOkaan mikään kallis ole. Ruotsin huutokaupasta huusin leicarojua joka sisälsi 18kpl kasettia, benser leica laukun ynnä muuta sälää ( välitubuksia, lankalaukaisijoita ym) huikeaan 1800 kruunun hintaan. Lootan lahjoitin timpalle (sorbuz) muun romppeen myyn täällä laukussa kunhan kerkiän. Valitettavasti Leicarungoissa täytyy tyytyä noihin vanhoihin paskoihin, M7 menee rikki kun IXMOO repii filkkatunnistimen pilalle, vaikka pohjalevyn saisikin vaihdettua.
Vs: Leican metallikasetti Jännä juttu kun tässä asiassa on näinkin päinvastaista kokemusta liikkeellä. En ole hankkinut muovikasetteja koska minua koulussa varoiteltiin että ne voivat aueta vahingossa. Kun niitä tutkin totesin sen mahdolliseksi itsekin: päädyn kierre on lyhyt ja tuntui aika löysältä. Olen käyttänyt hyvin pitkään samoja Ilfordin metallikasetteja 80-luvulta. (Ilfordit muuttuivat muita myöhemmin kertakäyttöisiksi, joita ei saa auki ilman työkaluja. Jotkut kuulemma käyttävät niitäkin uudestaan. ) Ikinä ei ole sattunut vahinkoaukeamista. Nyttemmin ostin uusia metallisia samanlaisia. Onhan niissä tietty pikku äheltäminen kiinni - tekniikkalaji. Jos on huonosti, se paljastuu aueten sulkemisvaiheessa kun pyöräyttää päätyä. Tuollainen pikku pyöritysliike on hyvä varmistamaan. (No tietty voihan se olla myös vääntynyt sieltä kuoren puolelta, jos on väärin avattu ja suljettu voimaa käyttäen. Silloin ei niihin voi luottaa. Kuorta voi hieman painaa sisään kun avaa tai sulkee, ja kokeilla samalla hieman, miltä syrjältä se pienimmällä voimalla irtoaa tai menee kiinni. Mitään työkaluja ei saa käyttää.) Samettisuu on yllättävän kestävä. Pitkä on käyttöikä. Niitä ei vain pidä pitää taskussa tai laukun pohjalla sellaisenaan, sillä roskat (lähinnä hiekka) voivat naarmuttaa. Metallikasetissa on vielä se hyvä puoli, että avaamalla kummatkin päädyt, samettia pääsee harjaamaan puhtaaksi. Maalarinteippi on ollut oikein hyvää puolalle kiinnittämiseen. Se pitää laittaa ympäri puolan niin että se kiinnittyy puolin ja toisin filmiin. Filmi asetetaan niin, ettei se ole puolan ympäri vähääkään, vaan päättyy puolan säteen suuntaisesti puolan pintaan. lisäys. Jos on hiekkaan pudonnut tai muuten naarmuttava kasetti, kaipa se on varminta heittää mäkeen kuin alkaa harjaamaan. Tai sametinvaihtoon? Sitä en tiedä, mikä on nykyään myytävien metallikasettien laatu verraten jo aikoinaan tavallista tukevampiin Ilfordin kasetteihin. Aika näyttää löystyvätkö päädyt tai miten sametti kuluu.
Vs: Leican metallikasetti Yksi ero käyttöön tulee lataustavassa. Leican kasettien lataus ei taida onnistua ihan jokaisella päivänvalolaitteella. Laitteessa pitää olla mahdollista avata ja sulkea kasetin suu. Itse ainakin pidän siitä, että voin ladata valossa puoli kiekkoa tai vaikka kaikki 19 täyspitkää kerralla.
Vs: Leican metallikasetti Oon joskus käyttänyt sekä muovisia että metallisia itseladattavia, itselläni ei tapahtunut vahinkoaukeamisia muovisillakaan - mutta luoja tietää ovatko nämä nykyiset macon halpikset samanlaisia. Tosin ei niissä vanhoissakaan sitä kierrettä ollut kuin noin se puolikas kierros... Vielä kun jostain keksisi halpaa filkkaa niin voisi alkaa tähän hommaan. Ihan hirveän paljon halvemmalla ei ainakaan Macolta tilatessa pääse kun hintoja katsoo tehdaspakatut vs 100' kela.
Vs: Leican metallikasetti Valitettavasti nykyään itse lataamalla ei saa useinkaan merkittävää hintahyötyä. Se on enemmän tottumuskysymys: olen tehnyt niin aina. Ja onhan se vähän pois kertakäyttökulttuurista.