Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leicakuva-lörpöttelyä ja erilaiset kuvaketjut ja niiden mielekkyys

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Mirrored, 29 Tammikuu 2014.

1. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113
    Vs: Leicakuva-lörpöttelyä ja erilaiset kuvaketjut ja niiden mielekkyys

En mä muista muuta kuin, että piti osata laittaa piuha kiinni ja virrat päälle kamerasta. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö olisi tullut Kamera-lehden testeissä hyvää jälkeä, jos kuvattiin harmaata seinää, mutta jossain vähänkään hankalammissa elävän elämän kokeiluissa, kuten esimerkiksi häitä kuvatessa Temppelinaukion kirkossa, TTL-automaatin valotuksista tuli lähinnä shakkiruudukko mieleen.

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Saattoi olla, mutta matriisimittauksen myötä valonmittauksen laatu parani siten, että leijonanosa kuvaajista sai automaatilla tasaisempaa negatiivia aikaiseksi kuin ilman harmaakortteja suoritetuilla omaan harkintaan, kokemukseensa ja arviointiin perustuvilla metodeillaan. Ostin mainitsemani Nikonin f801:n kokeiltuani pari kertaa häissä ja hautajaisissa kaverin sen aikaista Canonia (F600 tai F650? tms.), joka ehkä saattoi olla viritetty niveltämään salaman filliksi suhteutettuna vallitsevan valon matriisimittaukseen. Ero valotuksen tasalaatuisuudessa oli kuitenkin selkeä verrattuna siihen F3:n matskuun, että eipä siinä kauaa jossiteltu, vaan marssittiin kauppaan ostamaan f801. Väitän siis, että vähäisessäkin vallitsevassa tuolla kombolla sai tasalaatuisempaa kuin sillä sotakorvaus-TTL-salamalla.

3. markku55

markku55 Active Member

Olen pahoillani for my poor English ;)

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Niin.....  Ehkäpä sitten olisi pitänyt osata muutakin kuin sen piuhan kiinnitys....  :)

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Niin kuin esimerkiksi? Kyse oli nyt automaattivalotuksen hyödyntämisestä haastavassa ympäristössä...

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Automaattivalotuksen hyödyntäminen vaativassa ympäristössä edellyttää kuvaajalta osaamista sikäli, että silmällä on pystyttävä katsomaan taustan laatu. Tumma tausta - vähennetään valotusta, vaalea tausta lisätään.  Kuinka paljon missäkin tilanteessa - siinä on niitä osa-alueita, joiden summaa sitten kutsutaan ammattitaidoksi.

Toki joissakin tilanteissa vanha kunnon GN, ohjeluku, on se helpoin tapa elää.  Tai oli.

Itse asiassa, enpä tiedä vieläkään ainuttakaan kameraa, joka osaisi mitata salamaa livenä jollain matriisihässäkällä.  Saattaa niitä olla.

7. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Se iso ero matriisivalotuksessa ja keskustapainotteisessa on konkretisoituna juuri se, ettei tarvitse juurikaan miettiä mitä kuvaa tai miten kuvaa, kun taas painotetussa joudut arvioimaan mikä osuus kuva-alasta osuu mittausalueelle, mitä värejä mitta-alueelle osuu tai miten ne absorboivat valoa, mitataanko kameran horisonttitasossa vai vertikaalina jne. myssy pyöri päässä ja kuvat jäi ottamatta. Niillä matriisivehkeillä salamafillerillä terästettynä puolestaan  pystyi vaikka pyörimään ympäri laukaisin pohjassa ja negat olivat ensimmäisestä viimeiseen ruutuun niin tasalaatuisia, että sitä oikein säikähti. Sen koommin "oikein valottaminen" ei ole enää ollut ammattitaito, jonka valokuvaajaksi aikova mainitsee ensimmäisellä rivillä CV:ssä.

8. markku55

markku55 Active Member

Mulle selvisi itsetutkistelun jälkeen, että vekotinhulluus ei ole ongelma jos sen tiedostan. En kaipaa Leicoja, enkä muitakaan millä on vain statusarvo, yritän siis jatkaa harrastusta kuvaamalla niillä välineillä mitä nyt kotoa löytyy. Jos rahat ei olisi näin tiukassa, niin voi olla, että "ymmärrys" olisi viivästynyt, mutta nyt tuli raja vastaan.
    Pistän myyntiin niitä, millä ei ole minulle mitään merkitystä joko historiasta tai muuten ja keskityn niihin joilla on minulle ehkä jotain annettavaa.
    Katsokaapa myyntipalstaa muutaman päivän kuluttua, hienoja juttuja tulee myyntiin kaiken muun romun lisäksi ;))
    Mulla oli vastaavanlainen rohmuamisongelma joitakin vuosia sitten, silloin se koski pienoisrautateitä, niitäkin pistän nyt myyntiin, siirtyessäni "harkitun harrastamisen maailmaan", eli jos joku täällä on kiinnostunut hieman hienommista Märklin digitaalikamoista kaikkine äänineen jotka on nykyään tätä päivää vetureissa, niin ota yhteyttä, myyntihinnat tulee olemaan sellaisia, että ei tarvitse tinkiä ;)

9. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Tilapäinen mielenhäiriö?  Tai ehkä kuitenkin herääminen.  Onneksi olkoon!  ;)    Meinaan kun sinulla on kuulunut jo olevan vaikka mitä lisääntyvällä tahdilla, niin kieltämättä tämä uusin Leicaviillitys vähän jo kummeksutti siihen samaan juoksuun.  Ei sillä etteikö voisi, mutta... ihmetytti jo.

Jos nyt olisi vielä R, niin monesko järjestelmä se olisi?  Vaan voihan niitä myydäkin.  :p  Tylsää sellainen vaan jos ei ole ehtinyt kunnolla tutustumaan.

10. markku55

markku55 Active Member

Kun nyt melkein kysyt, niin vastaan, että minun tapani kompensoida elämäntilanneongelmia on shopata, sikäli olen siis pinkin paitani arvoinen ;)), no ei vaineskaan, mutta naisethan reagoi juurikin noin.
    Olin jo lapsena erittäin innostunut pienoisrautateistä, ja koska silloin en saanut aikaiseksi sellaista mitä olisin halunnut vähistä varoistani johtuen (siis 8-12v), purkautui vanha "paine" joskus 2004 kun olin 55v, siitä sitten mm periytyy markku55 nimmarikin.
    Rautatiet ja sitä kautta pienoisrautatiet innostaa meikäläistä edelleen, pitänee myöntää, että kun taloni suunnittelin, olin jo eronnut (tosin vain kihloissa 15v) ja yksineläjä, joten olin päättänyt jäädä poikamieheksi ja talon tilanjako noudatti sitä ideaa, iso makkari alhaalla, samoin kuin takkahuone, olohuone ja keittiö melkein samaa tilaa, yläkertaan olin varannut harrastustilaa 50 neliötä, joka olisi siis ollut myös mahdollisen ISON pienoisrautatien sijoituspaikka.
    No tilanteet muuttuu, nyt olen siis naimisissa minua 17,5v nuoremman naisen kanssa joka kaikista "ei tarvitse" lupauksista huolimatta lopulta sai minut suostumaan ensin kihloihin, sitten naimisiin, sitten isyyskokeisiin ja lopulta helvetin kalliisiin keinohedelmöitysruljansseihin.
    Tällä tiellä ollaan, ja tyttö, 13v, on siis jopa kiinnostunut kuvaamisesta, poika, 11v, ei ole oikein kiinnostunut kuvaamisesta, joten tehköön mitä haluaa, "pientä" ohjailun tarvetta on kuitenkin ilmennyt, koulunkäynti alkaa jäädä tietokonepelaamisen jalkoihin, englanninkieli on tosin hallussa, juurikin pelaamisesta johtuen, puhelin ja tabletti hommissa poika hakkaa iskän 6-0.
    Mutta sorry, meni hieman OT:ksi, tilanne on siis se, että joudun nöyrtymään perheen parhaaksi, ja sillä tiellä siis on pakko jatkaa, tosin hyvillä mielin, oman työurani olen jo tehnyt, nyt satsataan lapsiin ja heidän tulevaisuuteen.
    Ps. En jaksa oikolukea, eli kaikkine virheineen olkaa hyvät.
    t.Markku

Edit: Ai niin, montako järjestelmää, no katsotaan: Minolta MD, Minolta/Sony AF sekä APS-C, että FF, Sony NEX, Olympus m43, Pentax M42 + Petri + Cosina jne, Pentax K ja K2, Contax/Yashica, Canon FD, Konica AR, Olympus OM (vain objektiivi), Pentacon SIX/Kiev 60, Pentax 67, ja aika määrä kiinteillä objektiiveilla varustettuja filkka ja digikameroita. Käytännössä kaikille objektiiveille on adapterit sekä m43, että NEX järjestelmiin (ei siis jokaiselle erikseen, mutta vaihtamalla ;)).
    Oikeastaan tuon villityksen sai aikaiseksi uteliaisuus kokeilla eri merkkien 50mm normaalien ominaisuuksia, mutta sehän ei tietysti täysin toimi jos rungot on erilaisia ja mediana filmi, parempi olisi jos kaikki voisi kokeilla FF digirungossa, jolloin Sonyn A7/A7r olisivat ainoita tämän päivän vaihtoehtoja, no, niitä en hanki, ainakaan tällä näkymin, joten "testaaminen" jäänee NEX'illä tehtäväksi.
    Edelleen, en ole oikolukenut, joten anteeksi kirjoitusvirheistä.

Edit: Olen syntyisin Karjaalta, eli rantaradan risteysasemalta jonka takia se aikoinaan syntyi. Asuin 150m ratapihasta ja kuulin joka yö pitkien tavarajunien kolkotuksen aina samaan aikaan.
    Rakastin veturitalleja ja sitä hyörinää kunnon höyryvetureiden ympärillä, tästä johtuen vain muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen hamstrannut vain höyryvetureita itselleni ja niistäkin käytännössä vain erilaisilla äänidekoodereilla ja kaiuttimilla varustettuja vetureita.
    Höyryveturi on sydäntäni lähellä, dieselveturit menee vielä joten kuten, kuten vanhat sähköveturitkin, mutta nykyaikaiset veturit ei enää ole mitään, ne on nykyajan hapatusta joilla ei ole sielua - helvetti, mähän puhun taas Leican pussiin ;))

11. Mirrored

23 779
    749
    113

Joo, sitten pussiis sopis jokin 30-50 luvun Leica.  Vaikka on seuraavaakin edistysaskelta höyrykoneeseen verrattu.

With Canon you can!    Näyttäisi jonkinverran uusilta Voigtländereilta sen erillisetsin ja valotusmittari.

12. Mirrored

23 779
    749
    113
  13. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

http://www.stevehuffphoto.com/2014/02/02/new-leica-t-type-701-camera-soon-first-images/

Australian magazine Camera:
    Leica’s CEO Alfred Schopf, he  confirmed again that they will come up with a new compact system camera.

[QUOTE>
    [/QUOTE]