Olen hankkimassa kurssin vuoksi kuitupaperia ja olisin kiitollinen jos on kertoa kokemuksia näistä ja niiden eroista. Vaihtoehtoina on Foma eri paperilaadut, Adox, nämä lähinnä hintatason vuoksi, ilford tippunee minun luettelosta liian kovan hinnan takia. Kentmere on vaihtoehtona, mahdollisuuksien mukaan Bergger myös, mutta lienee liian kallis ainakin alkuun. Koossa olen ajatellut 13x18 ja 24x30/A4 koon välille asettuvan. Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat ADOX MCC 110, Fomabrom ja Fomatonen variaatiot, lisäksi Kentmere FPVC.
Vs: Kokemuksia kuitupapereista Fomat ainakin hyvää, noita fomatoneja kannattaa myös kokeilla.. ei se paljoa ainakaan maksa... Fomalla oli joku lämminsävyinen kehite myös, se oli ihan hyvä kombo noiden fomatone paprujen kanssa. Noita uusimpia fomatoneja en ole kyl kokeillut...
Vs: Kokemuksia kuitupapereista Lähtisin tuohon agfa kopioon (mcc110). Agfaa, kodakia, fomaa( jotain pinnakkaismuovia), adoxia ja ilfordia käyttänyt. Agfa oli kivaa, ilfordin warm fb oli parasta, ihan koska se oli kalleinta.. Ja koska lämpimässä sävyssä on hopeakide hienompaa. Pearl eli semimatta on suosikkini.
Vs: Kokemuksia kuitupapereista Tää on varmaan oma suosikki, matta fomatone.. en muista enään mitä, kehitettynä foman lämminsävykehitteellä. Tolla kehitteellä saa ton sävyn kuvaan, ilman että läträä sävytteiden kanssa. Perus kehitteellä kuva on sävyltään kylmä. Kondis on mitä on, säilytän vedoksiani yleensä lattiolla.. vuosia. Toi alempi on Agfan viimesimpiä RC papereita, laitoin sen siihen vaan sen takia että mun mielestä muovipapereita ehkä aliarvioidaan. Erittäin terävää ja hyvin kolmiulotteista jälkeähän noilla saa. Nää kaksi ois tavallaan mun valintoja, kuiduissa mattapaperit (jollain hienolla pohjalla, kuten fomatoneissa on rikottuja valkoisia yms.) ja RC papereissa glossyt.