Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leica pokkari

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 3 Maaliskuu 2015.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Mikäs on tämän päivän tilanne Leica pokkarien suhteen. Saako niitä käytettynä kuinka hyvin ja kuinka noiden uusien dynamiikat on nykyään. Sanokaapa viisaammat Leicadigikuvaajat jotakin näistä pokkareista. Enkä tarkoita noita M kameroita.
     
  2. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Leica pokkari

    Mulla oli useamman vuoden käytössä Leica X2. Kiva kamera, (kino)polttoväli 35mm on just hyvä silloin kun kyseessä ei ole vaihdettava optiikka.

    Plussat:
    -Kuvanlaatu huikean hyvää, mielestäni myös hämärässä melko hyvä
    -Pienikokoinen
    -Helppokäyttöinen, ja erittäin yksinkertainen
    -Kameralla on ilo kuvata

    Miinukset
    -Ei etsintä
    -Vain f/2.8
    -Tekniset rajoitteet --> kiinteä lasi ja ei mikään maailman nopein tarkennus (vaikka ei mikään mainittavan hidaskaan)
    -Näytön laatu keskinkertainen
    -Ei kuvanvakaajaa, eikä kyllä monia muitakaan nykyajan hömpötyksiä (focus peaking, wifi yms. yms)

    Kaiken kaikkiaan rauhalliseen reissu-, maisema- ja katukuvaukseen hieno kamera. Kunhan tiedostaa tekniikan rajoitteet (ja yksinkertaisen käytettävyyden ja nappien vähyyden aiheuttaman ajoittaisen kankeuden), vain taivas on rajana hyville ja laadukkaille kuville. Itse asiassa melkoinen osa omista parhaista kuvistani on kyseisellä Leicalla otettuja.

    Olisin mieluusti pitänyt sen, mutta raha on valitettavasti rajallinen resurssi (minulla) ja piti saada uusi runko ja uutta optiikkaa, Olympusta tosin.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Leica pokkari

    Eikös näissä Leica X-pokkareissa ole Sonyn tuttu ja turvallinen 16mp kenno? Eli ei kuvanladussa voi isoja probleemeja olla, jos kohta en aivan hirveästi usko Leican osaamiseen kuvanprosessoinnin alalla.

    "Tavallisia" X Leicoja vastaavia kameroita ovat Ricoh GR ja Nikon Coolpix A, hinnat alkaen 400-600e. Leican vempeleistä itseäni kiehtoo jonkun verran Leica X Vario joka surkeista spekseistään huolimatta on kuulemma hyvä peli. Harmi vaan kun hinta on yhäkin luokkaa 2000e :-/
     
  4. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Leica pokkari

    Tähän Leica X2 (type 240) malliin taitaa saada etsimeksi joko ulkoisen 35mm kinokuvakulmaa vastaavan optisen tai Olympuksen VF-2 EVF murikan.
     
  5. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Leica pokkari

    Joo, mulla oli tuo VF-2, tosin Leican oma. Joka on siis sama kuin Olympuksen vastaava, mutta Leican logolla, vähän eri tavalla muotoiltu ja kalliimpi.

    Tuo murikka siinä kameran päällä ei ole kovin käytännöllinen ja lisäksi hiton ruma. Lisäksi se on laadultaan jäänyt jo ajastaan jälkeen verrattuna näihin uusimpien runkojen EVF:iin jotka ovat ihan eri planeetalta.
     
  6. Vs: Leica pokkari

    No ainakin tuo Leica D-LUX (Typ 109) on oikein suositeltava.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Leica pokkari

    Nykyään on ihan turha uskoa tai olettaa mitään tai esittää uskomuksia tai oletuksia, kun kaikesta löytyy faktoja. Kuvaprosessoinnista ei kannata huolehtia. Olennaisia ovat kuvat ja Leican kuvista saa paljon tietoa netistä ja muualta.
     
  8. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 395
    113
    Vs: Leica pokkari

    Jos kamerassa ei ole pakko olla punaista ympyrää, niin samaa laitetta myydään nimellä Panasonic LX-100. Hinta on silloin halvempi.
     
  9. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Leica pokkari

    Joo, mulla on sellainen.
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Leica pokkari

    Mistä tulee näpä type 109 ja type 240 merkinnät. Pitäiskö kuluttajan tietää?
     
  11. Vs: Leica pokkari

    Toisaalta Leican mukana saa lightroomin.
     
  12. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Leica pokkari

    Ainakin 109 tarkoittaa että objektiivin lyhi on polttoväli on 10,9mm.
    Vastaa kinon 24mm.
     
  13. Vs: Leica pokkari

    En tiedä edes mistä Panan LX-100 -merkintä tulee!
     
  14. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 395
    113
    Vs: Leica pokkari

    Aivan totta. Vaikka luulisi, että Leican ostajalla jo kuvankäsittelyohjelma olisi ennestään.
     
  15. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
  16. V-M

    V-M Member

    123
    0
    16
    Vs: Leica pokkari

    Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen X Varioon. Lienee paras kompakti jonka olen omistanut(olen omistanut mm Fujin X100:n ja X100S:n). Pidän tosin yksinkertaisuudesta, joten omassa käytössä X Vario tuntuu ainakin erittäin mutkattomalta.

    Varsinkin kuvanlaatu on huikea(Jpg on tosin mielestäni surkea vs Fuji) ja manuaalitarkennuskin on oikein mainio.
    Muutoinkin kaikkien perussäätöjen tekeminen on erittäin yksinkertaista ja nopeaa, erillisten kytkimien ansiosta.
    Tarkennus on parhaimpiin nähden hivenen verkkaisempaa, mutta itse pärjään ihan hyvin sillä.

    Alkuun hivenen vierastin etsimen puutetta ja hankin Olympuksen etsimen siihen, mutta näin jälkeinpäin ajatellen etsin on ollut kuitenkin hivenen turha, eikä edes mikään erityisen hyvä. Takanäyttö on kuitenkin todella hyvä.
    Kesällä, kirkkaalla auringon paisteella etsimestä on kuitenkin apua. 

    Lightroom tulee kameran mukana(koodi jolla saa Lightroomin ladattua) ja toiminee mallikkaasti raw-kuvien suhteen. Kuvien käpistely ohjelmalla vaatinee kuitenkin mielestäni aluksi hivenen enemmän paneutumista värien suhteen, joka lienee jokin lapsus verraten esim Leican M9:in, jossa Raw:t ovat useimmiten enemmän valmiita suoraan kamerasta.
    Asiaa on ihmetelty noin yleisesti muuallakin, ja ilmeisesti muissa X-kameroissa rawien käpistely on alkujaan helpompaa.

    Optiikan valovoima on speksejä katsoen surkea, mutta käytännössä minua se ei ainakaan häiritse. Tietyssä mielessä, vain yksinkertaistaa kuvaamista.
    Lasin piirtokyky on kuitenkin huippuluokkaa ja kuvan tarkkuusalueen ulkopuolelle jäävä epätarkkuus/bokeh pehmenee sulavasti pimeästä lasista huolimatta.
    Kameralla kuvaa yllättävän hämärässäkin hyvän herkkyyden ansiosta.

    Kuvaamisen helppous ja säätöjen tekemisen yksinkertaisuus, kunnollinen ote kameraan(tilava, tukeva ja pitävä omiin käsiin. Käsikahvalla paranee vielä huomattavasti), ja kuvanlaatu, lienevät kameran parhaat puolet, joita ainakin itse arvostan X Variossa.
     
  17. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
  18. Vs: Leica pokkari

    Hmm, ei minulla ole Lightroomia, vaikka on mulla Leicakin ollut ;-)
     
  19. Vs: Leica pokkari

    Juu, kahdessa kohdassa mainitaan.

    In the Box:

    Leica D-LUX (Typ 109) Digital Camera
    Li-ion Battery Pack
    Battery Charger
    USB Cable
    Neck Strap
    Lens Cap with String
    Hot Shoe Cover
    Leica CF D External Flash
    Free Download for Adobe Photoshop Lightroom
    Limited 3-Year Warranty

    ...saakos Panan mukana edes salamaa?

    edith:

    ja Verkkokauppa samalla softalla ja salamalla: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/51266/fbxqt/Leica-D-Lux
     
  20. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Leica pokkari

    Minun  LEICA D-LUX paketin kyljessä lukee.
    ADOBE*PHOTOSHOP*LIGHTROOM
    2.4DS/OF4

    En sieltä mitään käytökelpoista ladattava löytänyt.




    Ehkä envain osaa.