Tulipa poltettua muutama rulla Horizon 202:lla. Ne kaksi puolituttua Tunnin Kuva -tyyppistä palvelutaloa eivät filmiin kajonneet, joten oisko palstalaisilla tietoa kenen puoleen kääntyä kuvien kehittämiseksi.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen eihän sen kehittämisessä pitäis mitään ihmeellistä olla, kunhan eivät vaan leikkaa väärästä kohtaa. jos siis perus kinofilmi kyseessä, niinkuin kai on? eli pitäs pystyä missä vaan tekeen normaalisti... kymppikuvia ei kyllä varmaan saa
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Tässä uskossa olin minäkin, mutta nyt jo kolme alan liikettä on kieltäytynyt pipertämästä ko. filmin kanssa. Homma sit vissiin vaatinee liikaa manuaalista työskentelyä. Muuan paja Fredalla kuulemma veis sisällön filmiltä muistikortille vaatimattomaan hintaan 5 euroa/kuva... Mulle kyllä riittäis tavalliset kymppikuvat - eli kuvanpuolikkaat - joista sitten rakentaisin PhotoShopilla ehyet panoraamat.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Värinegaako se on? Kehitytä pelkkä filkka LEIKAAMATTOMANA. Sitten skannaat/skannautat sen jossain. Kun puhut Fredasta niin ilmeisesti voisit käydä vaikka Pääpostitalolla olevassa Kirjasto10:ssä skannaamassa itse. Käpistelet Photarissa ja teetät nettikuvia vaikka fotonet:ssä, joka tekee "panoraamaformaatteja".
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Mä olen pyytänyt leikkaamattomia filmiejä (vieläpä Horizon 202:lla kuvattuja Joskus on tullut käännytetyksi ovelta moisen takia, toisissa liikkeissä taas leikkaamattomuus ei ole ollut ongelma, jopa saman ketjun eri putiikissa. Eksoottisen koon leikkausta en ole uskaltanut pyytää keneltäkään.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen kummaa hommaa tommonen, leikkaako ne muka automaatilla ne muuten sitten? kyllähän määkin vein Tampereen AMMATTIkuvaan provia400 diafilmin krossattavaks, se oli ilfordin delta100 tai 400 kotelossa... no naikkonen kirjotti sen kehityspussin päälle että "sisällä diafilmi provia 400". Kaveri kävi mun puolesta hakemassa kahta kehityksessä ollutta filmiä, tulos: MITÄ, täällähän on MUSTAVALKOfilmiä, ei tätä voi täälä kehittää"
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen No kyllä. Vain kehitys ja leikkaamattomana ovat avainsanat. Silti saattaa käydä niin, että takaisin tulee sievästi neljän kinoruudun pätkiin leikattu sillisalaatti. Ilmeisesti joissakin kuvavalmistamoissa ei lukutaito kuulu välttämättömiin vaatimuksiin - kuviahan siellä käsitellään. Pikkuliikkeet, joissa on oma kehityskone ja tuttu henkilökunta, ovat hyvä ratkaisu, mutta harvinaistumassa.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Viimeisen vuoden on Eiri osannut tehdä dia- ja mustavalkofilmeihini vain kehityksen ja leikkauksen kuuden pätkiin - juuri niin kuin pussin päälle on kirjoitettu. Olen oikein hämmästynyt! Lappeenrannassa paikallinen liike osaa usein leikata filmit minulle kuuden kuvan pätkiin. Kerran oli keskelle filmiä tehty neljän kuvan liuska kaikkien muiden ollessa kuuden kuvan liuskoja. Tekevälle sattuu. Jos filmin pyytää leikkaamattomana, tuleeko se muovipurkissa rullalle käärittynä? Jos tulee, miten filmin saa leikkauksen jälkeen suoraksi? Keski-Euroopassa vuonna 2004 kehitetyt filmit annettiin minulle leikkaamattomina (ihan pyytämättä), ja suoraksi en niitä saanut millään. Ehkä jo nyt ovat suoria.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Riippuu kehityspaikasta. Yleensä rullalla filmipurkissa tai Minigrip-pussissa. Fiksuinta olisi saada se pian pois purkista ja negalehteen. Kyllä se ajan mittaan kansiossa suoristuu (tai sitten voi keksiä käyttöä Perheraamatulle).
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Miksi provia piti laittaa deltan koteloon?!?! Onko tapanasi kusta tyhjään jaloviinapulloon?
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Suoristuuhan se filkka jos sitä ei jätä viikkotolkulla kippuralle. Tarvittaessa liottaminen vedessä ja uudelleenkuivaus pyykkinarulla.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Eihän ite rullattavia filmejäkään varten osteta samaa filmiä jotta saisi oikean merkin purkit ;-) Olin kuvannut sitä filmiä alkua, eikä lähteny kelautumaan, kelasin alun takasin ja meni sisälle asti, no kun ei ollu välineitä sillon saatavilla niin pimeässä vessassa purkitin tyhjään deltan purkkiin... Onhan diaakin joskus purkiteltu metritavarana? Superkuvasta pelkkä kehitys, niin tulos oli juurikin filmi leikkaamattomana käärittynä rullalle filmin purkkiin. Mites se automaatti osaa, kun eikös noi ruutujenvälit joskus vaihtele ainakin vähäsen kamerasta ja sen kunnosta riippuen (ainakin jos vähän vanhemmista kameroista puhutaan). Onko sielä joku tunnistin..
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Eikös filmi ole rullalla ennen kehitystäkin? Kasetissa jopa tiukemmassa kuin pelkässä muovipurkissa. Voihan sen kastella ja kuivata uudestaan. Pitäisi oieta.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Joissakin tunninkuvissa multa on jopa erikseen kysytty että saako filmin leikata. Tuntuu kovin vaihtelevan nuo käytännöt. Taas skannaillessa vähän vanhempia filmejä huomasin että joistakin ifillä kehitetyistä filmeistä oli useammastakin ruudusta nipsaistu jotakuinkin millin siivuja ruutujen laidoista. Yksi ruutu oli leikattu suoraan keskeltä. Onneksi en ifiä ole aivan valtavasti käyttänyt, mutta kyllä se nyt taisi loppua minulta kokonaan.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Olen töissä fotoliikkeessä muutaman panoraama-filmin kehittänyt agfan laitteella, eikä siinä ole mitään sen ihmeempää, kuin normaalissa C41-kinossa. Minilabbis ei taas ymmärtänyt ollenkaan noita ruutuja vaan olisi skannannut filmin ihan arpomalla, eikä edes manuaalisesti sillä onnistunut. Leikkaamattomana saa jos pyytää (filmipurkkiin rullattuna), tai leikattunakin haluamansa pituisiksi, kun käsipelillä ne ainakin meillä tehdään.
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Sama homma Kutunluun kanssa, käsipelillä mennään eikä Noritsu täyspanoraamasta taida älytä mitään. Missäs oot töissä, kohtalotoveri?
Vs: Panoraamafilmin kehittäminen Automaatti yrittää tunnistaa kuvien välin, negalla kirkas ja dialla musta. Jos on kuvannut tummia aiheita esim. tähtitaivasta kannattanee pyytää filkka leikkaamattomana. Voi sitten itse arpoa mistä kohtaa sitä leikkelee.