Ihan mielenkiintoista kuitenkin että uudet sukupolvet digikameroita eivät sitten kai tuo parannusta edellisiin optiikan suhteen. Mitenkään muuten en voi kuvitella mainittua mollaamista (mistä en ole muuten tietoinen, en ole seurannut) mutta odotuksilla mitä markkinointi on ladannut uudelle objektiivikiinnitykselle objektiivisuunnittelun kautta. Vaan jos se on kevyempi ja pienempi niin sillähän se on jo kuitattu ja perusteltu. Paremminkin tavallisen kuvauksen kannalta.
Selvästi ylileveä silta Eikös useammassakin testissä ole sanottu, että tuo Z laajiszoomi on suunnilleen F-mountin 16-35mm/4 tasoa - jolla silläkin sai kuvia. Nikonin 14-24mm on kyllä selvästi parempi (ainakin vrt, 16-35mm), mutta kauhean arka vastavalolle. Enkä tykännyt sen epäkäytännöllisyydestä. Perstuntumalla väittäisin, että Sonnyn 16-35mm/2.8 on parempi kuin kumpikaan noista. Ja se kestää vastavaloa erinomaisesti. Peilikoneiston poistaminen antaa tosiaankin (ainakin periaatteessa) mahdollisuuksia suunnitella parempia laajiksia joka varmaan tulee kyllä vielä näkymään Z-mountissakin kunhan sille tulee proo-laajis.
Parempi tää mun mielestä on kuin 14-24, enitenhän tätä on moitittu epätasaisesta laadusta, mun kappale on hyvä.
Hienoa Nikonilla on perinteisesti ollut hyvät laajiszoomit. Minun 14-24mm oli kyllä jäätävän terävä, mutta se ei tosiaankaan ole niitä kaikkein käyttäjäystävällisimpiä objektiiveja.