Onko Leica Motor M sellainen, jonka moottori vanhemmiten väsyy ja hidastuu vai voiko sitä huoltaa esim. voitelemalla reippaammaksi? Hyvä kahva se ainakin on ja vahvempi pohjalevy. Jalustakierrekin optiikan kohdalla. Kuvia siitä on vanhassa myynti-ilmoituksessa. https://kameralaukku.com/myydaan-f9/leica-motor-m-m6-m6ttl-m7-mp-m4-2-m4-p-t88852
En kysynyt sitä onko se hyödyllinen. Eikä se äänekäs ole todellakaan! Onko sen moottori susi ja ikääntyessä välttämättä huonontuva on kysymykseni toisilla sanoin? Onko tästä oikeata kokemusta eikä vain antipatiaa 'turhaa' laitetta kohtaan.
Pitäisi laittaa video, ehkä myöhemmin. Laite on jotenkin hidas eikä juuri ole vaikutusta onko se ykkösellä vai kakkosella. Paristojen uusiminenkaan ei vaikuta asiaan. Toimii kuitenkin. Tuommoinen se on ollut alusta asti. Siis käytettynä sen toki sain. Taidan laittaa tipan öljyä siihen rungoa pyörittävään osaan... ;D
Kiitos Jukka! Kyllä mä taidan ihan ite tuota availla vielä. Toivottavasti en vaan sähkömoottoria itsessään hajota. Sähkömoottorit on kovin vieras alue minulle, että hirvittää kastella millään. Oikarihan siitä tullee. Tuossa on 123 A litiumparistot. Nehän lykkii virtaa aika hyvin vanhanakin ja loppuvat sitten aika äkkiä. Luullaksein?
Koska olen näitä nähnyt myytävänä rikkinäisinäkin, on alkanut laatu arveluttamaan. Ehkä jopa sellainen että jos tämän suunnittelu on yksinkertaisesti susi. (Seikka mikä Nikon MD-2/ MD-3/MD-12 kanssa ei edes juolahtaisi mieleen mutta tässä kyllä.) Missä tilassa on moottori esimerkiksi silloin kun filmi loppuu ja jäisikin virrat päälle ihan silleen? Siinä olisi ikäänkuin veto päällä, mutta moottori ei pääse pyörimään. Maalaisjärjellä ei luulisi tekevän hyvää moottorille jos siitä virta läpi silloin kulkee niin kuumentuuhan se. Vaan kun tuo sähkömoottorien tuntemus on kovin alkeellista minulle mitä nyt muistan vain teknisen työn tunnilla kuinka rakensimme omat sähkömoottorit.
Oolrait, siis pölyt on syytäkin posauttaa pois ja puhdistettu bensiini vois olla parempaa syttymään kuin alkoholit.. ainakin bensa on nopeempi liuotin, jos kuitenkin sillä oli jotain merkitystä kanssa eikä sen syttyminen ole itsetarkoitus tuossa moottorinhuollossa? Mun teknisen työn maikka oli muuten Veikko Kaseva, vaikkei tuolla sanotakaan että se oli myös Malmilla opettajana. Olisko ollut sijaisena vai kuinka, mutta kyllä se ainakin puoli vuotta ehti olla. Oli kyllä pidetty ja innostava maikka, keksijätyyppi. Sitten se putos ja tuli toinen.
Toki, mutta eihän se ääntä pidä ja mitkä lie vaiheet olleet aiemmin käytetyllä laitteella. Vahinkoja voi sattua ja jäädä päälle. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/18/kuumailmapallo-ja-muuta-askartelua