Olen ymmärtänyt, että täällä on joitain kuvaajia, jotka myyvät satunnaisesti kuvauspalveluita yksitysihenkilönä ilman alvia. Miten se käytännössä tapahtuu? Itse olen kyllä ALV-rekisterissä ja toiminta on jatkuvaa, mutta tuttu graafikko, joka on toisen yrityksen palveluksessa olisi jeesaamassa hieman ja olis kiva voida maksaa jotain tästä työstä hänelle. Tarvisin siis siitä kuitin, että saisin homman kirjanpitoon, koska sinne se kuuluukin. Palkkaa en mielelläni maksa, koska se on kuulemma kovin hankalaa (kirjanpitäjäni mukaan). Voiko siis yksityishenkilö kirjoittaa laskun palveluistaan?
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Käsittääkseni yksityishenkilö voi kirjoittaa palveluistaan laskun. Ko. yksityishenkilö ilmoittaa veroilmoituksessa tällä tavalla saamansa tulon kohdassa lisätulo tjsp ja se huomioidaan hänen lopullisessa verotuksessaan. Kannattaa tarkistaa verohallinnon sivuilta tai soittaa verottajalle. EDIT: Jaa verottajalla on näköjään freelancer -verokorttikin olemassa. Tuttusi pitäisi ilmeisesti hommata sellainen. http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4276;49420
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Freelancer-verokortti ei kai muuta miksikään sitä, että palkanmaksajan tulee huolehtia tällöin myös ennakonpidätyksestä, sotu-maksuista ja eläkemaksuista. Sen avulla free voinee lähinnä pitää saman veroprosentin useilla eri toimeksiantajilla eikä siis mahdollisesti jopa suurin osa tuloista mene sivutuloprosentilla. Tavan verokirjalla ennakonpidätys tietty menee sivutuloprosentin mukaan, jolloin herkästi tuntuu siltä, että eniten hommasta hyötyy verottaja. Ei se palkkojen maksu aivan ylitsepääsemätön paikka ole, varsinkaan jos sitä tapahtuu suht säännöllisesti, jolloin suurin osa ajasta ei mene voimassa olevan sotu-maksun prosentin metsästämiseen. Kun kaavat törkkää vaikka Exceliin, eri paikkoihin maksettavat summat saa varsin vikkelästi selville. Itse kysymykseen - siis voiko palveluja myydä ilman ALVia - en osaa vastata, mutta luulisin verotoimistossa tiedettävän vastaus. -Topi Kuusinen
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Freelancer verokortti muuttaa sen asian, että silloin maksaja maksaa työkorvauksen (joka on eri asia kuin palkka) ja suorittaja hoitaa itse lakisääteiset maksut. Lisää teemasta: http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=3063;34812 EDIT: Kannattanee kysyä V.Karhulta itseltään..
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Minulla oli se käsitys, ettei yksityinen henkilö voi myydä työsuoritusta kuin ainoastaan freenä palkkatyön lisäksi, jolloin kaikki maksut joita hän joutuu suorittamaan on lisättävä laskutukseen. Yksityinen ihminen saa myydä tavaran tai aineettoman hyödykkeen, yksittäistapauksena ilman verotusta myös voitolla, mutta ei kai palvelua... tarkistaa kannattaa kuten Juha ehdotti suoraan verottajalta.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Seison korjattuna. Kiitos. (Edit: Sen verran puolustelen itseäni, että tuo on ilmeisesti muuttunut - kun minulla vielä oli ns. freelancer-verokortti, tilanne oli muistaakseni juuri tuo aiemmin kuvaamani. Tämä on ainakin muistikuvani muutaman vuoden takaa.) -Topi Kuusinen
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=596;528057 "Vähäinen toiminta Tavaran tai palvelun myyjä on verovelvollinen vain silloin, kun arvonlisäverolaissa tarkoitettu liikevaihto on tilikaudelta (v. 2003 loppuun asti kalenterivuodelta) yli 8 500 euroa." EDIT: Join pari Karhua ja saattaa olla että yksityishenkilöllä pitää olla toiminimi.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Itsekin olen viime aikoina pähkäillyt näiden juttujen kanssa. Eipä se Karhukaan oikein tiedä mitä tahtoo Sen verran kaiketi olen viisastunut, että tuo 8500 alv-raja koskee y-tunnuksella toimijoita, ei yksityishenkilöitä. Korjatkaa äkkiä, jos olen väärässä, on nimittäin yrityksen perustamissopimus täytetty ja kohta lähtee eteenpäin. Neuvontatäti kertoi, että toiminimi on oikeastaan ainut toimiva satunnaisessa freelancetyössä (jossa siis asiakkaita ei kiinnosta pätkääkään maksaa palkkaa, vaan kaikki haluavat laskun).
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Toiminimen "haittapuolena" taitaa sitten taas olla se, että V. Karhu merkitsee toiminimen ennakonpidätysrekisteriin ja toiminimelle määrätään ennakot. Siinähän arvioit tulosi satunnaisista töistä seuraavan vuoden aikana... Omasta mielestäni, jos toiminimelle ryhtyy ja ennakonpidätyrekisteriin päätyy, kannattaa yksin tein rekisteröityä ALV-velvolliseksi. Se on yksi lappu/kuukausi lisää täyttämistä, samoin yksi tilitys kuukaudessa lisää verosvolle, ja saa elinkeinoon/ammattiin liittyvien hankintojen ALV:t vähennyksiin. Ja jos ko. tulot napsahtavat yli 8500/a, taitaa maksuun kajahtaa KOKO alv, ei vain tuon ylittävältä osalta. Jossain vaiheessa saattaa tulla kysymykseen myös YEL, siis yrittäjäeläkemaksu, mutta sen rajoista minulla ei ole muistikuvaa. Varmista kuitenkin nämäkin seikat - saatan taas olla erehtynyt. (Tosin mielestäni, jos tuollainen uudenlainen freelancer-kortti on olemassa, se olisi mielestäni toiminimeä parempi ratkaisu todellakin satunnaisiin hommin, joita ei ole edes aikomus laajentaa kokopäiväiseksi.) -Topi Kuusinen
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Soitinpa V. Karhulle. Kerroin esimerkkitapauksena, jos olisin langan päässä olevan rouvan valokuvausta harrastava, muussa palkkatyössä oleva tuttu ja hän haluaisi minut kuvaamaan vaikka syntymäpäiviään. Minä ehdottaisin kuvausta hänen syntymäpäivälahjakseen, mutta hän haluaisi välttämättä maksaa minulle rahapalkkion. Miten toimin? Arvioin, että tapauksia olisi korkeintaan 1-2 kpl vuoden aikana. Vastaus oli sama, kun mitä yllä veikkailin. Sensijaan,jos toiminta on laajempaa, pitäis hommata sivutulo- tai freelance verokortti ja ilmoittaa saatu työkorvaus ja siihen menneet kulut veroilmoituksessa. Ei ole kuulemma määritelty rahasummia tai toimeksiantojen lukumäärää, minkä perusteellä mikäkin pitäisi hommata vaan ne katsotaan tapauskohtaisesti. Enempää en viisastunut. Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena ensimmäinen veikkaukseni oli näköjään kutakuinkin oikea.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Tuo ei aivan pidä paikkaansa. Sama onnistuu myös osuuskunnan kautta, jos vaan sopivan löytää. Osuuskunta laskuttaa, ja itse on osuuskuntaan työsuhteessa. Tuossa on lähinnä etuna satunnaisessa laskutuksessa se, että ei tarvitse itse pitää sen kummempaa kirjanpitoa, vaan osuuskunta hoitaa hommat. Kuluja saattaa tulla vähän enemmän, mutta homma sujuu yksinkertaisemmin.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Itselläni on tominimi, mutta ei minun tarvitse maksella mitään ennakoita. Toisinsanoen en ilmeisesti ole ennakkoperintärekisterissä. Veroilmoitus täytyy kuitenkin tehdä.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Hyvä kuulla, että olin taas väärässä. Kevyemmälläkin menettelyllä on siis mahdollista toimia laillisesti. Onko sinulla Y-tunnus - siis tuleeko Y-tunnus aina toiminimen kanssa vai vasta ALV-rekisteröitymisen / ennakkoperintärekisteriin päätymisen kanssa? Mikä on muuten menettelytapa toiminimen tuloista maksettavien eläkemaksujen kanssa? -Topi Kuusinen
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Soitin uudestaan ja itse itseäni korjaten: tilanne muuttuu, kun työsuorituksen maksaja on yrittäjä. Kysin virkailijalta miten toimia, kun tuttavallani on yritys, missä tekee puutarhatonttuja. Haluaisi, että valokuvauksen harrastajana näpsin niistä kuvia. Se haluaisi maksaa korvauksen siitä. Miten toimin, voinko lähettää hänelle laskun? Vastaus oli, että voin lähettää työsuorituksesta laskun, mutta siihen pitää laittaa kopio verokortista mukaan tai ilmoittaa ennakonpidätysprosentti, minkä mukaan yrittäjän kirjanpitäjä tekee ennakonpidätyksen jonka ilmoittaa suoraan verottajalle vuosi-ilmoituksella. Jos verokorttia ei ole, ennakonpidätys on 60%. Satasen diilistä tässä tapauksessa tililleni putkahtaa karkealla matikalla 40 eur ja verottajalle 60 eur. Ilmoitan saamani tulon omassa veroilmoituksessani lisätulona ja liitän samaan yhteyteen tulon hankkimisesta aiheutuneet menot. Verottaja laskee ja palauttaa liikaa maksettua veroa. Jos tämän tyyppisiä tuloja minulla olisi yli 8500 euron edestä vuodessa, olen alv velvollisuuden piiriissä. EDIT: Sivutulon verokortilla arvataan saatava tulo ja sen hankkimisesta aiheutuvat kulut ja verottaja laskee ennakonpidätysprosentin koko vuosiansiolle. Lopullinen verotus lasketann veroilmoituksessa annettavien tietojen perusteella. Enempää en jaksanut aiheesta leipoa. Eli veikkaukseni oli kuitenkin väärä, jos vastapuoli on yrittäjä ja haluaa kulun vähennyksiin. Jos kauppaa tekee 2 yksityishenkilöä, palkkion voi antaa lahjoituksena. Sen yläraja on 3500 eur ja siitä ei käsittääkseni tarvitse ilmoittaa verottajalle. Vahvistui ainakin oma käsitys, että harrastajan yksittäisten keikkojen motiivi pitää olla joku muu kuin raha.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Todennäköisesti puutarhatonttuja valmistava yrittäjätuttusi tulee samaan päätelmään saatuaan tämän tiedon ja saattaa päätyä toisenlaiseen ratkaisuun. Hän on kuitenkin todennäköisesti kiitollinen siitä, että selvitit huviksesi tämänkin asian.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Mutta eikö tuo 60% ole vain se maksimi, eli jos toimittaa sivutulokortin tai ihan kopion verokortistaan tms, niin ei mene ihan niin paljoa..
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Juuri niin, mutta suomessa on kokonaisverotus, eli tuo 60% on vain ennakkoveroa, lopullinen määräytyy kun koko vuositulosi on selvillä ja kaiken ilmoitat. Asiasta siihen toiseen: Ei sillä rekisterissä olemisella ole merkitystä ennakkoveroa ajatellen, sillä yrittäjä arvioi itse oman vuositulonsa, jonka mukaan verottaja ennakon määrää. Jos vuositulot ovat alkuun negatiivisia, ei ennakkoveroa luonnollisestikaan määrätä. Mutta kun tuloa alkaa ilmaantumaan, myös verottaja haluaa ennakkona arvioidun osansa.
Vs: Palveluiden myynti ilman alvia Onhan noita muitakin tapoja maksaa tuo palkkio, vaikkapa kilometrikorvaus, kulukorvaus yms.