Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leica M7 0.72 vs. Zeiss Ikon ?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana sahe69, 14 Elokuu 2007.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    No niin. Olen haeskellut jompaa kumpaa kameraa tässä tovin ja nyt olis molemmista suht kiinnostava kauppa hollilla. Lopullinen päätös vaan pitäisi tehdä, mikä on tässä osoittautunut yllättävän vaikeaksi. Te joilla on kokemuksia jommasta kummasta tai jopa molemmista kameroista, kertokaahan omat näkemyksenne ja mieltymyksenne. Molempien kameroiden tekniset datat ja erikoisuudet on kyllä tässä vaiheessa tulleet jo suht tutuiksi eli juurikin nuo fiilikset ja käyttökokemukset tässä enemmän kiinnostaisi.

Järki sanoo "ZI" ja sydän sanoo "Mutta Leica......"

???

2. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Vs: Leica M7 0.72 vs. Zeiss Ikon ?

Osta Leica, niin ei tarvitse katua jälkeen päin. Leican huoltokin on jatkossakin turvattu, ainakin jos käyttää tehdashuoltoa.

3. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48

Onko hintaero kuinka mahtava?

4. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Jos vähän kauniimpaa leicaa tahtoo niin mekaaninen MP.
    MP3 LHSA kitti on minusta hienon Leica mitä on tehty <3
    Roimaa palkankorotusta odotellessa.

5. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Ei niin merkittävä että tuo olisi kynnyskysymys. Uusi ZI vs. siistikuntoinen käytetty M7.

6. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Mites olisi käytetty M6 TTL 0,85 chrome? Sellainen olisi Leicashop verkkokaupassa, hintaan 1580€. Serial Nr.: 2550207 Condition: A- Year: 1999.
    Leicashop on luotettava myyjä.

7. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Oletko aiemmin kuvannut mittaetsimellä?
    Leicoja on monenlaisia etsimillä joka kannattaa ottaa huomioon, riippuen mimmosia
    polttovälejä tykkää käyttää. Ite tykkään kuvailla leicalla, mekaanisuus sulkimen viiveettömyys ja tuntuma
    ovat kivoja. Filminlatauksesta aina valitetaan, mutta itse ainakin opein lataamaan leican melko nopeasti.
    Valittajat eivät ehkä ole kuvanneet riittävästi...
    Jos joku hyvä juttu tuossa latauksessa on niin se runko ei ainakaan kovin helposti vahingossa aukea.
    Kaippa se Ikon on kanssa ihan yhtä hyvä, etsin on kuulemma parempikin.
    Itse en oo lämmennyt M7lla kun siinä ei enää ole täysmekaanista suljinta, mielestäni MP on paljon
    kivampi, mutta tämä on vain mun mielipide.
    Oon ite 3v tms kuvannut pelkästään Leicalla ja se on kulkenut kaulassa joka päivä, ehkä paras valokuvausaiheinen ostos mitä olen tehnyt, harmi etten ostanut aiemmin. Mutta itse käytän
    sitä vain katukuvaamiseen.

Tuolla on kuvia, ne on kaikki otettu tällä mun M6lla
    Jan Virtanen

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kiitos vinkistä mutta M6:set eivät ole nyt tässä enää harkinnan alla, syitä en jaksa alkaa selittelemään. Leicashop Wienissä on kyllä tuttu paikka sinänsä ja varmasti luotettava. Tosin ihan täältä kotimaasta saanee Leicoja tällä hetkellä edullisempaan hintaan.

9. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kiitos kommenteista Jan.

Joo mittaetsimellä on tullut kuvailtua kyllä, vaikkeikaan M-systeemillä. Mamiya 7 on tuossa laukussa, minkä lisäksi Olympus XA:lla on tullut räiskittyä ja kai noi Konica Hexar AF:tkin voi laskea jonkinlaisiksi mittaetsimiksi. Polttovälit tulisi olemaan pääasiassa 50 mm ja siitä alaspäin, eli kyllä tuo 0,72 etsin olisi tässä varmaan lähinnä kysessä. Mekaanisuus ei itselleni ole kovin tärkeä asia, sen verran laatukameroista kuitenkin puhutaan että kyllä elektroniikan pitäisi kestää, ja pidemmälle matkallehan varapatterin mukaan roudaaminen ei ole iso juttu. Ja voihan se mekaaninenkin kamera laueta jostain syystä. MP on kyllä kieltämättä hyvin kaunis kamerana, mutta tällä haavaa olen kyllä päätymässä M7:aan tai ZI:hin. Filminlataus on kyllä itselleni melko pitkä miinus M7:n osalta, kuten myös suljinajan vlkkuminen näytössä jos käytetään muuta kuin DX-koodattua EI:tä. Toisaalta ZI:ssä miinuksena voitanee pitäää hieman kevyempää rakennetta (en käyttäisi kuitenkaan sanaa "heppoinen" tässä yhteydessä), mutta etsin näyttää toisaalta kyllä hyvältä. Myös ZI:n laukaisin oli positiivinen yllätys, kun tänä iltana tuota kokeilin.

Jaa-a. Mene ja tiedä. Täytynee vielä nukkua pari yötä tämän asian päälle.

Kivoja kuvia muuten tuolla sun Flickr-galleriassa, näkee että on laatuoptiikkaa ollut käytössä  :)

10. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Niin.....

11. Vs: Leica M7 0.72 vs. Zeiss Ikon ?

Minä olen kyllä suoraan sanottuna katkera kun en ole mittaetsimien kanssa sinut. Niin kauniita nuo ovat että tekisi mieli nuolaista näyttöä ;-)

12. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Sama vika, ei sovi. Ja yritetty on... Tosi noloa, mutta helpottaa tulla kaapista ulos ja tietää, että jollain muullakin on samanlaisia ongelmia. Ehkä pitäisi perustaa joku tukiryhmä meille mittaetsinrajotteisille. Oma mysteerio on, että aikanaan vieroksuttu Contaxin G-sarja on nykyään pop ja käyttö kuin pyöräilyä.

13. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

:eek:  ;D

14. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Olishan tuo Zeissi nätti ja saishan siihen kovinkin kehuttua lasitavaraa, mutta jos nyt yrittäis kuitenkin edes jonkun aikaa pysyä yhdessä/kahdessa/eikun kolmessa merkissä.....
    Niin että ei saa enempää kehua :D

15. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Contax G:n jälkeen ikonin tai leican etsin tuntuu suorastaan taivaalta :)

16. Vs: Leica M7 0.72 vs. Zeiss Ikon ?

Ja onhan se tarkennuskin vähän toista kun pyöritellä jotain pikkurullaa ledien ihjaamana, seminoloogiautomaattina ;-.)

17. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Uudessa Kamera lehdessä (8/2007) juttu Zeiss Ikonista.

18. Vs: Leica M7 0.72 vs. Zeiss Ikon ?

Aha, pitääpä käydä kirjastossa.

19. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Lisämässä harmistusta mittaetsimen sopimattomuudesta vai? :D
    Tuo Zeiss Ikon on kaunis peli.

20. Vs: Leica M7 0.72 vs. Zeiss-Ikon ?

Juu, sehän on sivistävää kiemurrella masokistisesti omassa huonommuudentunteessaan. ;-}