Vihdoin tuli Fomapan 200 arvio The Naked Photographerilta, hyvää filmiä. Kuten olen vuosia sitä promonnut täällä Lähes identtistä matskua triäxän kanssa, vain vähän hitaampaa. Ja huomattavasti halvempaa.
Voisihan tuota testata. Takavuosi kokeilin jonkin verran Foman satasta. Muutoin hyvä, mutta ainakin Adonalilla ohjekehityksellä tumma pää veti kyllä turhan aikaisin mustaksi. Olihan sitä tietysti voinut valotuksella/kehityksellä säätää, mutta kunhan kokeilin.
Juu, toi 200 iso filmi on täysin eri matskua kuin muut fomat. Siksi se on vähän harmittava väliinputoaja tuon iso numeronsa takia. Taitaa olla ainut iso 200 mv filmi mitä edes valmistetaan. Tota myytiin aluksi T200 nimellä (kunnes kodak sano ei), samoin kuin niiden 800:sta filmiä jota ei enään ole olemassa. Niiden piti olla jonkunlaisia hybridi T rae filmejä, huomattavasti uudempaa matsku kuin niiden iso 100 ja 400 filmit joita ne on valmistaneet ajanlaskun alusta. Toi 160iso on aika sweet spotti tolle filmille.
Hyvä vertailu. Mutta jos minulle tarjottaisiin molemmat filmit samaan hintaan niin ottaisin ainaTri-x. Fomapan on ja pysyy halpana itämatskuna, ei kovin sliipattu tai kehittynyt.
Niin, tuon ’isompi raekoko’ takia olen päättänyt että hankin aina Fomapan laakafilmiä. Siinä se hintansa takia paras. En vaihtaisi laakaa mihinkään muuhun. Mutta en ole oikein uskaltanut hankkia rullafilmiä edes kokeiltavaksi.
En näkis että toi ois mitenkään suurirakeinen filkka, triäxä on vaan varsin hienorakeinen.. varmasti hienorakeisin 400 filmin tmax400:sen jälkeen. Toi on 200iso filmi, joten sen odottaisi olevan hieman hienorakeisempaa kuin iso400 filmin. Kysymys on yhdestä pykälästä, joten ero ei kovin merkittävä voi olla. Ja jos tota vertaa muihin kuin kodakin 400 iso filkkoihin, se on juuri about sitä mitä olettaisi. Hieman hienorakeisempaa. Se on enemmän mielikuva ongelma, koska 200iso on väliinputoaja filkka. Sitä ajattelee hitaana filminä, vaikka se ei sitä varsinaisesti ole.
Tilasin tuota nyt halvan hinnan houkuttelemana muutaman rullan kinokoossa. Kehitteenä olisi tarjolla ID-11 tai R9. ID-11 lienee parempi, jos hakee suht pientä raetta ja hyviä sävyjä, vai? Topi
ID11 lienee aika identtinen D76:sen kanssa mitä tossa testissäkin käytettiin, D76:sta ite käyttänyt. Stokkina ja 1+1 suhteella, kumpikin toimii hyvin. Stokki liuoksella saa kyl mun mielestä sen hienoimman sävykkyyden, terävyyden kustannuksella.
Eihän tuo huonoa filmiä ole. E.I. 160 ja Supergrain 1+15. Rae ei ole kauhean nätti, mutta kyllä sävyjä on aika hyvin. Ei se sentään mitään Fp4+:aa ole, mutta kelvollista toki. Ehkä voisi koettaa jollakin toisella kehitteellä, mutta tähänastisen perusteella Fp4+ säilyy perusfilminä.
Sain nyt vihdoin kuvattua ja kehitettyä yhden rullan tuota Fomapanin kaksisatasta ja kehitettyä ID11:n stokkiliemellä. Ihan hyvä ja sävykäs jälki nopeasti skannattuna. Näyttäisi olevan suht loiva hiukan alivalotuksen puolelle kuvattuna ja aavistuksen suositusta pidempään kehitettynä. Pitäisi ehkä kokeilla, mitä tuo sanoo karvan verran yli 200:n valotettuna. Topi
Tossa likainen skanni kinarista, en jaksa alkaa sitä putsaamaan kun ei sille ole mitään käyttöä. Mutta mun mielestä toi toimii hyvin köyhän miehen triäxänä. Siitä saa hyvin tuon mutaisen lookin. Tosin, 100 iso tässä kuvassa. En tiedä mitä ihmiset rakeelta odottaa, mutta mun silmään aika sopiva. Ei mikään mikä hyppää silmille tai dominoi kuvaa, mutta on silti siellä jos printtiä katsoo lähempää. Pientä ja terävää raetta. Toi skanni on vähän yli 8000ppi. 100 ISO ja D76 1+1 jatkuvalla nopealla pyörityksellä koneessa 5min. Lisäsin vielä ton suht suoraan skannauksesta version ihmisille jotka ei siedä mustaa kuvassa
Tulipa vihdoin kokeiltua Foma 200 ja onpas erinomainen filmi! En vedosta, vaan skannaan. Kuvasin testikuvia melko kontrastikkaissa olosuhteissa @ISO160, kehitys Xtol 1+1, 7,5min. Aivan mahtisävyt, tosi pieni rae ja erityisesti lämmittää toi miten nega on täysin tasainen heti kuivuttuaan. Ihan täydellistä matskua skannausta varten.
Foma 200 lookki tulee tossakin hyvin läpi, kliini esimerkki. Ainoa mistä ite valmis maksamaan enemmän, on korkeampi iso. Se ero mikä on rakeen koossa johonkin tmax 100 tms filmiin, ei ole tarpeeksi että haluaisin siitä maksaa. Enemmänkin juuri sopiva, että se rae on vielä siellä. Jos oikeasti jotain super fiiniä tarvii, niin siihen on erikoisfilmejä olemassa. Foma 200:sen ainoa heikkous on se että se on pehmeä kehityksessä, naarmuuntuu helposti. Ilmeisesti kovetin vois auttaa, en ole jaksanut kokeilla kun ei se ole niin paljoa häirinnyt.
Jep, sama filmi ISO400 olis kova. Mutta noilla hinnoilla mitä toi 200 maksaa bulkkina, ei voi kyllä valittaa, ei sitten millään.