Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Miksi alunperin hankit Leican, jos sen hankkiminen on poissuljettua ja se on liian valmis?
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Silloin oli vielä nuori ja naivi, eikä vielä ollut sisäistänyt tätä tuunaamisen filosofiaa. Tämä tapahtui siis 80-luvun lopulla. Sikäli oli hyvä, että meni noin päin, kun sen Leican sai vaihdettua lähes päittäin tuohon Cannoniin.
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Tuo "värillisyys" tuo myös mahdollisuuden jäljitellä erilaisia mustavalkofilmejä. Nyt Leica on kennoa suunnitellessaan lyönyt lukkoon minkälaisella filmillä kone on ladattu. Ainoa mitä voi muuttaa on herkkyys. Eri filmien sävymaailma aivan samanlaisessa valossa poikkeaa toisistaan melkoisesti. Yksi vaikuttava tekijä on mille valon aallonpituudelle materiaali on herkkä, mille ei. Nämä ovat jälkikäsittelyssä mahdollista muuttaa, jos kone otti alkuaan sellaisen mustavalkokuvan, jossa on mukana oikeata väri-infoa nollien sijalla. No jääpähän sitten vielä markkinoita suodinvalmistajille. jk
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Tämä kirjoitus kannattaa lukea kokonaan. http://leicarumors.com/2012/05/19/the-mystery-of-leica-pricing-explained-by-j-shin.aspx/#more-15616
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU hehe, ei huono analyysi ollenkaan! Se minkä kirjoitus, loppupuolella ottaa huomioon on "leica legacy" eli maine. Luxus brandi joka tekee sen haluttavaksi sellaisille jotka eivät omista leicaa aikaisemmin, mutta haluavat sen, siinä missä jonkun Rolexin, Breitlingin vaikka ihan tavallinen Seiko tai Citizen ajaisi saman asian. samalla tavalla joku lambo tai bentley on haluttava, vaikka ihan "tavallinen" mersu S tai Audi A8 täyttäisi nuo liikkumisen toiveet paljon paremmin. leica tietää että sellainen joka jo käyttää (menestyksellisesti) M leicaa on yhtä paljon kiinnostava asiakas kuin se joka ostaa saman kameran vitriiniin, sillä Käyttäjä tarvitsee huoltoa, tarvikkeita, lisää optiikoita ja todennäköisesti taas ostaa uuden leican kun sellainen mielenkiintoinen tulee markkinoille. Monochrom on siinä mielenkiintoinen, sillä todennäköisesti se on VIIMEINEN M etäisyysmittari leica jossa on täysin analoginen etsin. Mitä tulee taas tuohon uuden Summicronin hinnoitteluun. se ylittää tuon "kipurajan" eli sitä ei tulla myymään kovinkaan paljoa, ei ainakaan samalla tavalla kuin Monochrom runkoa. Jos tuotannossa on ongelmia saada markkinoille tarpeeksi myytävää, mikä parempi tapa kuin "nostaa profiilia" ja hintaa.Siellä se "reference summicron" on ohjelmassa. testaajille tuo todistusväline jolla leica voi sanoa olevansa "johtava" sillä Zeiss on (jälleen) huomattava uhka noilla linssimarkkinoilla jotka tuon taloudellisen tuloksen määrittelee eli leffa linsseissä. Tässä kannattaa tämän foorumin seurailijoille todeta että se markkinarako joka ratkaisee paljon on tuo jenkkien ja japsien "rental" business. sinne uppoaa hämästyttävä määrä kalustoa, myös älyttömän hintaista.
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Kiitos asiallisesta tavasta korjata tekstistä havaitut virheet. Pari kysymystä, jospa sitten ymmärtäisin tämän koneen periaatteen paremmin kuin nyt, ja samalla ymmärtäisin saamani vastauksen: Onko olemassa mustavalkofilmejä, joiden herkkyys vaihtelee valon värin mukaan? Näyttääkö kaikki mustavalkonegatiivit samanlaisilta samoissa valo-olosuhteissa? Miten Leican väriherkkyyteen voi vaikuttaa ilman optisia suotimia? Mitä mustavalkofilmiä Leican kennon muistuttaa eniten? Miten digitaalista monokromaattikuvaa jälkikäsitellään, esimerkiksi maisemakuvaa, jotta taivaan pilvet tulisivat esille optimaalisella tavalla? Mitä muita säätöjä monokromaattikuvalle voi tehdä kuin herkkyys, yli ja alivalotus, aika, aukko ja jyrkkyys? jk ps. Potaska on soodan kanssa analoginen suola, jossa kationina on natriumin sijaan toinen alkalimetalli, kalium.
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Aloita tästä, mitä tässa on sanottu ja SISÄISTA tuo teksti. Color temperature - Wikipedia Sitten kahlaa läpi kaikki nuo linkit joita Tapiola luetteli, kaikki info on siellä. Täällä ladataan vain etupäässä höpöhöpö lööperiä...
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Vastaus 1) On eri filmit ovat erilaisia. Valon väri, eli värilämpötila vaikuttaa kuvan sävyihin. Leica on valmistusvaiheessa valinnut yhden värilämpötilakäyrän, minkä mukaan kenno toimii. Vastaa siis sitä että kameassa on aina vakiofilmi. Orokromaattinen, pankromaattinen ja kapeakaistainen IF filmi tekevät merkittävästi erilaista jälkeä. Vastaus 2) filmien ominaisuudet vaihtelevat, ne tekevät erilaista jälkeä samoissa olosuhteissa. Leica on monokromaattiratkaisullaan valinnut yhden toistokäyrän, jota ei voi muuttaa digitaalisella kuvankäsittelyllä, koska värilämpötilatietoa ei ole tallennettu RAW kuvaan. Vastaus 3) Leican tuottaman kuvan sävyjakaumaan voi vaikuttaa vain optisilla suotimilla. Niiden vaikutusta ei kuitenkaan voi muuttaa jälkikäteen. Vastaus 4) Testaamalla monokromaatti-Leica ja filmi rinnakkain saadaan selville, mitä filmiä sävykäyrä muistuttaa. Tuo testi oli ilmeisesti jo jossakin linkissä? Vastaus 5) Leican valitsema tie muodostaa monokromaattikuva rajoittaa jälkikäsittelyä. jk ps. "Täällä ladataan vain etupäässä höpöhöpö lööperiä..." tämän määrääkö nimimerkin vieressä oleva luku kuvaa? Eikö olisi nytkin ollut helpompi antaa kunnon kommentti, kumota väitteet asiallisella vastauksella tai täydentää väitteitä? Toinen vaihtoehto on tietty jättää kommentoimatta, jos nettikeskuskelut alkavat tuntua rasittavilta tai riippuvuutta aiheuttavilta. Sekä potaska että höpönpöppö kasvattivat laskuria molemmat jälleen kerran.
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Eniten vaikuttavat nuo Plug- init mitä Silver efex ( ja DxO) plug init tarjoavat. Silver efex joka tulee kameran mukana on eri versio, tarkoitettu nimenomaan Monochrom kennolle ( PPotka selvitti tuon jo omissa inputeissaan) Seuraavaksi vaikuttaa tuo Photoshopin "curves" säätö kunhan monochrom toedosto ei ole ylvalotettu (Tämäkin käy linkeistä selville) mitä muuta haluat tietää ? Eri filmien toistokäyrä käy selville kunkin filkan teknisistä spekseistä. Sekin on linkeissä sanottu että Monochom:n toistokäyrä on "lineaarinen" perustuu aiheen luminenssiin. ei siis "valikoiva" kuten värikennolla. MV aikakaudelta on olemassa objektiiveja joihin laitetaan TAKALINSSIN eteen värillinen wratten filtteri, siis kokoa noin 2cmx2cm. Noita filtteri demosettejä sai aikanaan ILMAISEKSI ammattiliikeeistä. joista saksittiin sopiva ja teipattiin kiini linssiin jossa ei ollut tuota kiinnitysclipsiä. Tuollaisessa filkkapinkassa taisi olla (esim lee filsut) jotakin alle sata erilaista filsua. mulla taitaa pyöriä vieläkin jossakin laatikon pohjalla muutama. Siiitä vaan kuvaamaan Kodakin väri testi targettia sekä suosikkifilkoila ja verrokkina Monochrom rungolla. sitten läppäriin lataat testishotit ja speksit ja kuvauksessa mieleisen aiheen sattuessa kohdalle kaivat läppärin ja filsut esiin. Mulle riittää kyllä tuo DxO tai silver efex ja "curves" käppyrät...
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Suunnilleen kaikki, jos tarkkoja ollaan. Jokaisella filmillä on oma väriherkkyyskäyränsä, joka löytyy tavallisesti valmistajan spekseistä. Aikanaan esim Technical pan oli hyvin punaherkkää, sitten tietysti orthot eivät ole, jne. HP4:n väriherkkyys datasheetistä (http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 850702.pdf"]http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2010712125850702.pdf) kopsittuna:
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Kiitos asiallisesta vastauksesta ;-) Käsitykseni kameran käytöstä vahvistui edelleen. Paluu wrattenihin kertoo digitaalisen käsittelyn työnkulusta. Tätä kannattaisi kuitenkin kokeilla astrokuvauksessa. Siellä kaikki fotonit lasketaan. Paljaalla kennolla kuvataan luminanssikuva, ja värit valotetaan kanava kerrallaan. Väribaletin voi silloin valita vapaasti vaikkapa Hublen värikartasta. Mitä useammasta kohtaa ketjua lukee, sitä varmemmaksi tulee ajatus että Leica rahastaa leicauskovaisilta minkä kehtaa. Onhan se tietysti hyvä että tehty insinöörityö saadaan kokonaan hyödynnetyksi. Tällä mallilla on vaikea saada uusia ostajia liikkeelle. Niitähän Leica tuskin tavoitteleekaan. M9 tekee kaiken mitä mittaetsinkuvauksessa tarvitaan. Uutuuden ostajat tulevat kuitenkin samasta sakista, koska status Leica-piireissä voi muuten laskea. Mustavalkokuvan laadun ja säädettävyyden suhteen Nikon ym. valmistajat tekevät haluttavampia laitteita, mutta se ei ole oleellista, vaikka uutukaisesta punainen pistekin on poissa. jk
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Statuksesta leica piireissä tuskin on kyse. ehkä uudesta työkalusta jolla päästään taas vähän lähemmäksi sitä mielikuvaa mikä aivolohkoissa piilee "hyvästä MV kuvasta". Tämä on minun vastaus tuohon tarpeeseen tällä hetkellä. Noita tunnusmerkkejä M Monochrm:ssa ei tarvitse poistaa huopakynällä... (tuollasia rähjäisiä paskoja ne useimmat muutkin siellä kanniskelee...)
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU On tämä Leicahypetys kertakaikkiastansa huvittavaa. Aikuiset ihimiset.
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Niinpä, lapsillehan nuo leicat on tarkoitettu hiekkalaatikoon mukaan otettavaksi...
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Omasta puolestani voin sanoa että se hiekkalaatikko sijaitsee 30.5. sanomatalon rajalan auditoriossa. Siihen asti: Hypistelkää kaikki omia lelujanne. Niitten käyttökelpoisuus tai viat paljastuvat aikanaan tai se, miten ne menevät pois "haluttavuuden listalta" Lähetän juuri tuota kuvassa EI näkyvää M3 kameraa USA;han tuunattavaksi rapidwinder pikasiirtopohjaa käyttäväksi. Siihen asti: keep the shutter clicking...maybe some of the shit is usable...
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Ymmärrän hyvin, mitä nimimerkki J.A.K. ajaa takaa - käytänhän itsekin paljon eri värien muuttamista harmaasävyiksi eri lailla aina tarpeen mukaan. Tumman taivaan luominen sillä tavoin on hyvin helppoa ja lähes aina toimiva keino. Sama koskee kasvojen sävyjen parantamista tai tahallista dramatisointia (tosin huulet täytyy korjata jälkikäteen). Sen sijaan en ihan ymmärrä, miksi tuota eri filmien spektraalista herkkyyttä (pois lukien ääripäät, kuten IR jne.) korostetaan tässä keskustelussa. Eroja tietenkin on. Onhan esim. Tri-X ollut aina epäherkempi keinovalossa ja eroaa esim. siinä suhteessa vaikkapa HP5+ -filmistä. Useimmat laajasti käytössä olleet mv-filmit ovat kuitenkin melko lähellä toisiaan, eikä väriherkkyyden erot ole niin isoja, etteikö sen kokoista eroa voi säätä ihan hyvin fotarin tai muun vastaavan ohjelman perussäädöillä. Jo pelkästään kirkkauden ja kontrastin säätäminen vaikkapa alueellisestikin käytettynä vaikuttaa suuresti lopputulokseen. Kuuluun siihen, ilmeisen pieneen vähemmistöön, joka ostaisi Monochrom -rungon, jos olisi varaa. Onneksi ei nyt ole
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Minä taas uskon että Monochrom on saatavana suht vapaasti ensi tammikuusta lähtien. siihen on kahdeksan kuukautta... dönä jemmaan per kuukausi, se on siinä...
Vs: LEICA M MONOCHROME JULKAISTU Hauska trolli. Taashan tuota muutama sivu päästiinkin ilman tätä palaamista Kameralaukun perusasioiden ääreen.