Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Leica M fullframe digital?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana 4x5, 3 Helmikuu 2008.

  1. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Kun nuo vastaukset lukee, niin ei voi olla ihmettelmättä, että rahastako se sitten kuitenkin oli kiinni, että digi oli paha :)
     
  2. Boost

    Boost

    591
    0
    0
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Jos digiin siirtymisestä aiheutuvista huononnuksista joutuu vielä maksamaan järjettömästi, niin kyllä se raha viimeistään tekee pahan.
     
  3. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    :) toki toki!
     
  4. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Nyt on kyllä paha FF leica kuume,
    pakko saada tää sit.
     
  5. Vs: Leica M fullframe digital?

    No, osta ihmeessä pois - onhan noita FF-Leicoja myynnissä koko ajan :-D

    Kuvaat sellaisella hidasta diaa, katsot kunnollisella projektorilla ja ihastut...
     
  6. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Mulla on jo filmileica, digiä aattelin seuraavaksi kuvata.
    Jokatapauksessa leicat jää mun ainoiks filmikameroiksi.
    Väriä on aina tehnyt mieli kuvata hyvällä digillä, ja
    mvtä filmillä.
     
  7. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Tätähän on sanottu myös vanhoista Leitzin R-kakkuloista esim. Canonin FF-runkojen kanssa. Että olisi ongelmia ja kromaattista aberraatiota julmetusti. Ei ole. Piste.

    Mutta liekö M-sarja sitten eri. Yksi perusteluhan tuohon oli se, että filmi kerroksellisena armahtaa kromaattiselta aberraatiolta ja tuhnulta reunapiirrossa. Täytynee lukea mitä Puts jorisee aiheesta, sen muistan ulkolukemalta, että P. tölväisi hyvin näitä "digiobjektiiveja" sanomalla että on ihan sama mille pinnalle objektiivin kontrastitoisto&erottelukyky kuvan projisoi, huono tekee huonoa.
     
  8. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
  9. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Jotenkin mua vaivaa M8 ja digileicat. Ei se oikeen sovi sellaiseen aina mukana ja valmiina -tyyliin. Ainakin se kuva mikä mulla on perinteisistä Leica-käyttäjistä on sellainen, joka ei stressaile "miljoonien" high-tech elektroniikka-aarteen kuivana ja ehjänä säilymisestä ja siitä että akuissa on virtaa.
    Samoin itse pidän kameroista jotka toimivat aina, myös pakkasella tarvittaessa (eräskin elektronisella sulkimella varustettu kamerani on kerran tai kaksi jämähtänyt pikkupakkasella.. riippuu toki paristoistakin).

    Itsellä kamera pyörii mukana repussa tai pikkulaukussa joskus viikonkin koskematta, mutta eipä tarvi miettiä onko se kuvausvalmiina kun sen ottaa taas esiin silloin, kun tekee mieli ottaa kuvia.
     
  10. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Kun sitten on pakkasta vaikka -35°, niin eipä oteta kuvia, kun filmi ei kestä. Mutta digillä ottaa jos vaan sitä patteri kestää, tai pitää patteria taskussa ja lataa kameraan kun pitää ottaa se kuva :)


    No joo, leikkiähän tämä, miksei voisi pitää koko kameraa lämpöisessä ja voihan sitä :)
     
  11. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Leica M fullframe digital?

    En olekaan vielä törmännyt tilanteeseen, ettei filmi kestäisi. Hyvä tietää tuokin ;-)

    Onneks aika harvoin on -35 kuitenkaan. Sähkökamera kun on jämähtänyt jo -5 asteessa..
     
  12. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Sähköisellä filminsiirrolla varustetuissa kameroissa tuo on sikäli ongelma, kun siirtomoottori käsittelee filkkaa tunteettomasti ja mahdollisimman reippaasti.

    Mutta jos kamerassa on mekaaninen filminsiirtovipu, siirtämisen voi tehdä varovaisemmin ja hellävaraisemmin. Kyllä mä olen hyvin onnistunut siirtämään filmiä vielä liki -30 asteen pakkasella. Kylmemmässä en ole tainnut koskaan kuvata.
     
  13. Vs: Leica M fullframe digital?

    Kyllä se taitaa kuulkaas olla niin, että kuvaaja jämähtää jo ennen kun mekaaniset filmikamerat. Itteä ei ainakaan saa kamera kourassa pihalle jos on yli 15 astetta pakkasta.
     
  14. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Leica M fullframe digital?

    sama vika. Kyllä tommosella kymmenen asteen pakkasellakin vituttaa kuvata. Ei siinä o aikaa funtsia sommittelua tai kattoa säätöjä, ku ohkasten sormikkaiden peittämät näpit jäätyy. Paksummilla tumpuilla on taas tosi kädetöntä menoa.
     
  15. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    OT, aika pahasti, mut..

    Mulla on ennätys -38.8 astetta jossa olen kuvannut :D

    Kuvasin filmille, kun silloin digiä ei ollut olemassakaan ja hikisesti onnistui kun varovasti FTb:n vipua käänsi, kamera oli ahkiossa ollut jo viikon, eikä ollut moksiskaan. Filkasta meni muutama ruutu kuralle kun siirtoreiät repesi, mutta pääosa onnistui. Pitäisi oikein kaivaa kuvat arkistosta ja muistella :)

    Autolle kun hiihdettiin, niin sen käynnistäminen oli haasteellista viikon maastossa asumisen jälkeen.
     
  16. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Lisää OT:ia
    Piti ihan kaivaa vanhoja pakkasnegoja esiin. Juu, osassa kinonegoja on rei'itys pettänyt, ja veto eteenpäin on tapahtunut vain siirtoakselin avulla. Näköjään olen ajoittain varoiksi siirtänyt toisenkin kerran, ettei tulisi päällekkäisvalotuksia. Sitä vaaraa ei diggareilla taida olla?
     
  17. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Ei taida :)
    Mutta patteri voi kyllä loppua. :)

    Tänään tuli ilmoitus uudesta kamerarungosta, että saa hakea.. Saas nähdä kuinka kova sana tuo 1Dsmk3 sitten on, päätin investoida kerralla kunnolliseen.. Ehkä ehdin hakea, ennen viikonloppua, ehkä en.

    Mainos väitti, että patteri kestää ihan oikeasti pakkasta menettämättä koko kapasiteettia, sittenpä näkee.
     
  18. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Jos on kolmekymmentä pakkasta, ni siinä voi LCD ottaa jo osumaa, näin kuvittelisin :0
     
  19. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Jaa, jäikö 1DmkII vararungoksi?
     
  20. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica M fullframe digital?

    Jäi, saan tuon tosin vasta ilmeisesti perjantaina :)

    Ei muuten ota tuo LCD-näyttö 1D sarjan kameroissa itseensä ollenkaan, se vaan joko näyttää hitaasti, tai ei näytä ollenkaan siellä pakkasessa, mutta Canonin mukaan palautuu normaaliksi kun kamera taas lämpiää.

    Tuolla 1Dsmk2 oli joku kuvannut jääkarhuja hyvällä menestyksellä yli -40 asteen pakkasissa ja kehui kovasti juuri sitä, ettei ollut ongelmia, mitä aiemmin filkalla.