Vs: Leica M-A Nuo mitat ja painot vaihtelevat myös saman mallin muutosten mukaan hieman. Leica-Forumilla on tehtaan tiedot.
Vs: Leica M-A Melko konservatiivinen on. Sama lutku suljin, pujotettava filminvaihto irto-osin, liian pieni etsimen okulaari. Ja kuvakin piirtyy vielä ylösalaisin!
Vs: Leica M-A Zeiss Ikonissa oli yritystä valokuvaamisen kannalta. Harmi vain ettei sähkökamera ole aina kovin luotettava. Mulla lakkas toimimasta ja luotto meni vaikka tehtaalta läöhettivät uuden tilalle.
Vs: Leica M-A Onkos noissa Cosinan Voikkareissakin laatu-ongelmia? Zeissinä Cosina maksaa aika hyvin enemmän.
Vs: Leica M-A Onko Zeiss Ikonissa laatuongelmia? En tunne aihetta kuin omalta osaltani. Mykäksi meni kesken rullan, mutta onneksi takuuaikana. Zeiss Ikon on melko erilainen kamera kuin Bessat, joten hintaa ei voi suoraan verrata. Etsimet taitavat olla kuitenkin hyviä Bessoissakin, mutta mittakanta on pienempi. Jonkinverran olen sattunut näkemään juttuja korjausta vaativista Bessojen sulkimista. Houkuttelevia kuitenkin. Voisi olla 1:1 etsin 50mm objektiiville, ja jokin toinen runko laajakulmalle eikä silti tulisi maltaita maksamaan.
Vs: Leica M-A Nyt voi sanoa, että jos haluaa M3:sen uutena, niin maksaa 3800 euroa. Onhan tuossa uudessa myös erilaista (esim. itselaukaisimen puute) M3:een verrattuna, mutta silti... M3:sen omistajana voin sanoa, että en ikinä ole omistanut niin hienoa kameraa, kuin M3 on. Kauneus on tietysti katsojan silmissä, mutta on se silti maailman kaunein kamera.
Vs: Leica M-A Hmm... Contaxin G1-runkoja saa iipeistä alle satasen. Lasista tulisi tietysti vielä vähän lisää hintaa.
Vs: Leica M-A Muutaman millimetrin kokoero tai gramman painoero sinne tänne ei ole minulle ratkaiseva asia. Kiinnostavampi tieto on syökö uusi Leica M-A IXMOO-filmikasetteja vai ei. Leica M7 ja uusi MP ei tätä tee, onkohan tätäkin runkoa tärvelty pienemmällä filmikammiolla? No, en joka tapauksessa ole M-A:sta kiinnostunut, Leicani pitää ehdottomasti olla varustettu valotusmittarilla. Lisäksi oman filosofiani mukaan Leica-kameraa ostetaan ainoastaan kerran elämässä. M6TTL (tai M6) on täydellinen kamera, ei ole minkäälaista syytä vaihtaa tätä uudempaan tai vanhempaan. Ikinä.
Vs: Leica M-A Eikös tämä ole jotakuinkin sama kamera kuin aikoinaan 500 kpleen sarjana tehty MP Classic?
Vs: Leica M-A Mitäs tuosta? Sehän on omituinen mittaetsinrunko, vain AF, ja jos haluaa käsin säätää, säätääkin moottoria joka säätää, ei mitään mittaetsintäplää, vain nuolet, tai tässä tapauksesa palkki ja piste...kaikessa tunnottomuudessaan ihan omituinen värkki. Varmasti nykydigi-ihmisen mielestä tietty ok, vain etsin turha ;-)
Vs: Leica M-A Eihän näillä viimeksi mainituilla ole oikeastaan tekemistä M-Leican kanssa. On eri asia tehdä mekaanisesti ( < 1/100 mm:n toleransseilla) yli 50 v kestäviä laitteita, kuin korvata osa toiminnoista hieman laajemmilla toleransseilla ja -materiaaleilla. Itse olen törmännyt esim. kuluttajamittoihin ja -ruuveihin joissa sama toleranssi vaaditaan esim. Cartierin silmälasikehyksissä ja Rolexin mekaanisissa kelloissa.
Vs: Leica M-A On myös olemassa toinen teoria, eli tehdään jykevää ja kestävää, mutta ei niin tarkkaa sovitteiden kannalta. Ei tule heti eteen voiteluaineiden jäykistymisongelmat eikä liian hentoiset komponentit. On tietysti parempi jos koneisto on tarkka ja täsmällisesti toimiva, mutta siitä on oltava valmis maksamaan laadukkaan koneiston huolenpidon hinta.