Etsiskelisin siis sopivaa filmikameraa. Erityisempiä käyttötarkoituksia ei ole ehtinyt muodostumaan, jos pientä mieltymystä luontokuvaukseen ei lasketa - tirppoja ja mihin vain saan putkeni kohdistettua. Silmääni osui paketti, jossa on Konica Minolta Dynax 7000i, Tamron 28-200mm F/3.8-5.6 ja salama Konica Minolta 5400HS. Osaisiko joku valistaa minua mistään näistä, millaista laatua ovat? Pikaisesti tarkastettuna kaikki näyttivät olevan varsin hyvässä kunnossa, tarkempaa sorkkimista voin suorittaa jälkeenpäin. Tarjoukseksi sain 340€ koko paketti, tinkimisvaraa on. Onko hinta käypä? Arvostaisin suuresti kaikkea apua, minkä voisitte antaa.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Hinta on kova. Ja jos välttämättä haluaa kyseisen rungon / objektiivin, niin todellinen hinta voisi olla 50-100e raossa. Itse möin ~vuosi sitten Nikon F50 + sigma 28-200 90e ja sekä ostaja että myyjä olivat tyytyväisiä.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? 50-100€? Jopas nyt... Enkä välttämättä juuri tuota runkoa tahi objektiivia tahdo, itse kun en näistä filmikameroista oikeastaan mitään tiedä. Tuollainen vain sattui vastaan. Myöskin siis kaikenlaisia vinkkejä hyviin filmikameroihin, niiden lisukkeisiin ja paikkoihin mistä moisia ostaa arvostettaisiin suuresti.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Eli mitkä ovat valinnan perusteet? Moninkertainen optinen zoomi, pitkä polttoväli, autofocus, automaattivalotus? Vaiko jotain muuta?
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Niin, hinta tuntui kovalta kun katselin googlen löytämiä juttuja kys. kamerasta. esim. TÄMÄ jo vuodelta 2004...
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Ehkä objektiivina eniten arvostaisin valovoimaista perusputkea. Zoomit ovat kyllä mukavia esimerkiksi lintukuvauksessa, mutta perusputkesta olisi varmaankin hyvä aloittaa filmiharrastus.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Voisin suositella mm. seuraavia järjestelmiä, jos sähköautomaagi-ominaisuuksilla ei ole niin väliä: Canon A-1 tai vastaava FD-systeemi Olympus OM-1, OM-2... Pentax MX, MESuper, ehkä jopa LX Joku M42-runko, esim. Chinon Memotron Myydään-palstalta ... Näihin kaikkiin saa todella halvalla hyvän ja valovoimaisen 50mm normaaliobjektiivin, eivätkä muutkaan putket maksa maltaita. Tuolla 340 eurollakin saisit vaikka minkälaisen "unelmasetin". Itse ainakin tykkään kuvata vähän vanhemmanmallisella kameralla..
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Canon A-1:nen jos alkaa houkuttelemaan niin kannattaa ottaa huomioon sen tyyppivika eli peilinkoneiston "vinkuna". Tuon saa kyllä hoidettua muutamaksi vuodeksi pois huollolla, mutta tuohon huoltooonkin menee helposti n. 30-50 eur, ellei enemmänkin. Muuten kyllä ihan hyvä peli tuo kamera.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Tosiaan automaattiominaisuuksia en juuri kaipaa. Omistan jo Pentaxin digijärkkärin, filmikameraa olen hankkimassa oppiakseni kuvaamaan paremmin. Josta juolahti mieleeni, onkos joissain filmikameroissa samanlaiset objektiivikierteet (termi?) kuin nykypentaxeissa? En elättele suurempia toivoja, mutta olisihan se nannaa jos samat putket kävisivät.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Kyllä ne käykin, mutta jos haluat ne "automaattiputket" kiinni filmikameraan, sun täytyy ostaa "sähkökamera" eli uudempi. Jos sulla taas on manuaaliobjektiiveja, ne käy molempiin. Tietty voit ostaa filmikameraan halpoja hyviä valovoimaisia kiinteäpolttovälisiä objektiiveja ja käyttää digissä, jos ei siihen semmosia vielä ole. Esim. 50/1.7 lähtee jollain 40-50 eurolla, 50/1.4 voit "joutua pulittamaan" jopa satasen. 28/2.8 lähtee varmaan 50 eurolla myös.. Eivät oo kovin kalliita, suosittelen. Digissä 50mm kylläkin vastaa filmikameran 80-millistä, kerroin on siis 1,5 Pentaxissa. Itselläni on Pentax MX, se on täysmekaaninen, tarvitsee patterin vain valotusmittaria varten. Oikein mukava kamera käyttää. ME super on halvempi, mutta kyllä MX alle satasella lähtee. LX on entinen "lippulaiva" jossa on myös (kuten ME Superissa) automaattivalotus, mutta toimii myös ilman paristoa.. Näissä mainitsemissani filmikameroissa nuo autofocus-objektiivit eivät kuitenkaan toimi ainakaan autofocuksen kanssa. Ne joissa toimii, ovat uudempia, esim. joku MZ-3 taitaa olla yksi malli. En tunne näitä kameroita juuri ollenkaan. Suosittelen kyllä Pentaxia, kun sulla semmonen runko jo on. Voit sit ainakin testailla huviksesi niitä objektiiveja ristiin .
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Tällä hetkellä omistuksessa halvahkot perusputket, joten lähinnä ajattelin sitä niin päin, että voisin filmikokoonpanoon ostamiani, hivenen laadukkaampia, objektiiveja käyttää sitten myös K100D:ni kanssa. Automaattihärpäkkeiden puute tuskin tulee häiritsemään suuremmin. Mitäs muita ostopaikkoja filmikameroille ehdottaisitte? Kamerafoorumeita olen tonkinut ja -kauppoja kierrellyt. Kiitokset vastauksistasi, Frank. Hintaoletukset saattavat olla hyödyksi, ei tule maksettua törkeää ylihintaa aloittelijat jo mailin päästä tunnistavalle myyjälle.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Laita vaikka ostoilmoitus Ostetaan-palstalle. Voisin suositella filmikameraankin, mutta erityisesti digikameraan 35/2 objektiivia, kun se vastais tota 50-millistä digissä. Itsekin melkein jo ostin Pentaxin digin (*istD/DS) ja ajattelin tuota objektiivia yleiskäyttöön. Myös 24/2.8 vois olla ihan kiva, se olis vielä kivasti laaja digikamerassakin kohtuullisella valovoimalla. Huuto.nettiä voi katsella, tosin kannattaa olla tarkkana ja varmistaa, että kamera tosiaan toimii. eBaysta saa halvalla tavaraa, samoin "Ruotsin eBaysta", tradera.comista. Näissä sama, pitää lukea tarkkaan kuvaukset tavarasta ja usein ainakin itse olen vielä yksityisviesteillä kysellyt lisätietoa, jotta olen uskaltanut tarjota huutokauppaan. Todella halvalla on kuitenkin löytynyt hyvää tavaraa. Toki sama tarkkuus pätee näihin foorumeihinkin, jos myyjä ei tavaraansa tunne ja myy vanhan pölyttyneen kameran tietämättä toiminnoista. Käytettyjen kameroiden liikkeitä löytyy Helsingistä, joista voisin suositella EP Kameraa ja Optotekiä. Valitettavasti EP Kameralla ei ole kotisivuja. Tosin sielä ei myöskään yleensä ole ollut Pentaxin K-bajonettiin tarjolla paljoakaan tavaraa. Olen kylläkin käynyt vain pari kertaa. Mr. Kamerastakin voit katsella, tosin heillä on aika kauhistuttavat hintapyynnöt mielestäni tavaroissa. Toki niillä on sit takuu (6kk?) ja voi olla että tinkaamalla sais alennusta. EP Kamerassa ja Optotekissä hintapyynnit ovat kuitenkin selvästi kohtuullisempia.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Niin, Pentaxin etu on tosiaan tuo linssien erityisen laaja yhteensopivuus. Itsekin käytän samoja kakkuloita 70-luvun lopun filmirungossa ja muutaman kuukauden ikäisessä digirungossa. Juuri linsseihin sitä nykyään kannattaa investoidakin. Uusia runkoja tulee markkinoille yhtenään ja hinnat romahtavat muutamassa kuukaudessa. Filmirungoista ja Mr Kamerasta puheen ollen... Hiljattain huomasin siellä hyllyssä MZ-S-rungon. Todella hieno laite ja melkoinen harvinaisuus täällä päin! Hintaa en kyllä tullut kysyneeksi...
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Hieman harvinaisemmaksi jäänyt mutta mm. nettipalautteissa huippuarvosanat saanut Canon T90 on hieno filmikamera. Ergonometria on erinomainen, mittaustapoja on monta, etsin silmälasipäisellekin hyvä ja sähköä saadaan AA-paristoista. Canonin FD ja FDn -optiikkaa saa erittäin kohtuullisilla hinnoilla. http://www.camerareview.com/templates/camera_details.cfm?camera_id=331 Canon T90 - Review - The best Camera ever made http://photosig.pcphotoreview.com/mfr/canon/35mm/PRD_84436_3105crx.aspx
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Oletan sinun tarkoittaneen Mr Kamera-kauppaa Helsingissä. Miten takuu "ei toimi"? Rikkoutuiko sinulla jokin tuote, etkä saanut rahoja takaisin?
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Tällaisten väittämien kohdalla olisi tosiaan kiva saada jokin perustelu asialle.
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? En vielä osaa oikein käyttää. näitä sivuja . MR-takuu . laite ei toiminut siis se valotti mitä sattu esm. 10 s. 25s. Kysyin neuvoa MR- Kamerasta Joo mun täytyy maksaa kaikki kulut mitä heille on tullut ja he maksaa rahat takaisin . Joskus harrastin elektroniikkaa ja korjasin laitteen , minkä takia se MR- kamera ei sitä tarkastanut ennenkuin laittoi sen myyntiin. Se on vielä niin helppohomma . olen kuitenkin ihan tyytyväinen tähän valotus mittariin kun mulla ei muuta ole .
Vs: Apua filmikameran hankkijalle? Joku ihan perusjuttu, esim. sellainen edellä mainittu Nikon F50 pikkuzoomilla löytynee n. 50 euron hintaan. Jos ei, niin voin neuvoa paikan