En sanoisi että ne sen harvinaisempia on kun leicatkaan ja tämän keskustelun aloittajahan kyseli nimenomaan kierre leicoista jotka ovat yhtä vanhoja kuin contaxit. Toisaalta Contaxeja on vaikeampi löytää ulkoisesti aivan priimakunnossa olevia koska niitä ei ole koskaan keräilty niin kuin Leicoja ja ne ovat olleet pääasiassa käyttökameroita, mutta kyllä niiden mekaniikan luotettavuus on mielestäni ihan yhtä hyvä kuin Leican ja molemmat ovat mielestäni myös ihan yhtä korjattavissa/huollettavissa olevia laitteita(ja myös vaativat huoltoa yhtälailla). Contaxienkin kohdalla tuntuu vaan netissä liikkuvan paljon kaikenlaista legendaa niiden kestävyydestä jne. mutta tällaista juttuahan levitettiin käyttäjien keskuudessa jo 1930-luvulla, kun Zeiss Ikon ja Leica kilpailivat keskenään kaikin mahdollisin keinoin. Tilanne oli vähän sama kuin nykyään Nikon vs. Canon tai digi vs. filmi. Jeps, tästä ei vain kannata mainita missään leica-fanien keskustelussa tai tapaamisessa, muuten voi saada pahimmassa tapauksessa "puukon selkäänsä" En oikein ymmärrä, mikä siinä on ongelmana että niiden valmistus loppui 1960?
Niinjoo, tuli tuon Zorki 4:n mukana tuo jupiter-8 50mm f2 objektiivi ja kun sitä on niin kovasti kehuttu piti se liittää digijärkkärin nokalle & ottaa pieni makrotesti pikapikaa. http://laite.org/images/jupiterf2_8.jpg edit: pois img tageista, olikin vähän liian iso kuva... f2.8, valaistuksena salama katon kautta ja suljinaikana 1/500s. Välissä tais olla 36mm loitto, eli mitähän tuota loitonnusta sitten tule kun ottaa mukaan vielä Nikonin reilun 40mm runkopaksuuden... Ei voi tietää. Kohtalaisen hyvää jälkeä näyttäis tekevän, vielä kun kuvais tolla rullan loppuun ja kehittelis sen & katsois miltä näyttää filmillä.
Monimutkainen rakenne ja ikää uusimmillakin melkein saman verran kuin meikäläisellä = kulumia tai jumittumisia (ihan kuin meikäläiselläkin ). Leican ainoa selkeästi parempi ominaisuus Contaxiin tai Prominentiin verrattuna on ollut yksinkertainen rakenne: kangasverhosuljin ja molempiin kilpailijoihin verrattuna kohtuullisen yksinkertainen suljinkoneisto. Leican keräily- ja statusarvo (kuten itsekin muistit) on pitänyt usein harrastelijakäytössä olleet vanhemmatkin mallit varsin siisteinä. Contaxien kestävyysmaineeseen on tainnut vaikuttaa Suomessa myös SA-käytössä loppuunkäytetyt yksilöt (talviaikaan TK-kuvaajien Contaxeja käytettiin ilman voitelua). Olen joskus miettinyt, mikä 50-luvun mittaetsinjärkkäri on sekä kestävyyden että käytettävyyden kannalta paras ja päädyin silloin fundeerauksessani Nikonin S-sarjaan. Nikoneissahan oli yhdistetty Leican yksinkertaisemmat sisukset Contaxin kuoriin. S-sarja loppui kun Nikon teki Zenitit eli liitti S-sarjan runkoon peilikammion (loppuhan onkin sitten historiaa - S:n tekniikka oli käytössä lähes sellaisenaan F2-malliin asti).
Mielestäni kameroiden ikää ei monasti voi verrata niiden mekaaniseen kestävyyteen ja toimivuuteen. Monien korjaamieni lähes sata vuotta vanhojen kameroiden mekaniikka on ollut uutta vastaavassa kunnossa vaikka ovatkin olleet ammattikäytössä. Kun taas esim. monet 10 vuotta vanhat pro-käytössä olleet kamerat on pahemmassa kunnossa kuin 70-vuotta vanha contax. Itse kuvaan lähes joka päivä vuoden 1936 contax II:lla ja toimii edelleen kuin junan vessa ja todennköisesti toimii vielä silloinkin kun minä olen jo muuttunut mullaksi. No, toisaalta tuntuu kyllä välillä että noi vanhat kamerat on laadukkaamminen rakennettu kuin oman kropan mekaniikka Olen kuullut juttua että monilla keräilijöillä on yksilöitä joita ei ole koskaan edes otettu ulos pakkauksesta, en tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Hyvän kameran haaskausta mielestäni. Mielenkiintoista, tiedätkö oliko ne kokonaan ilman voiteluaineita vai käytettiinkö niissä esim. grafiittia? Olen samaa mieltä se Nikonin sarja taitaa olla paras, harmi vaan nykyään niin älyttömän kallis.
mikset ostaisi voigtlanderia... katohan tää Voigtlander Bessa R2A R3A suljin ei niin hiljainen kuin leicassa, mutta jos samaan hintaan, kuin leican käytetyn m6 rungon, saat uuden rungon ja pari linssiäkin, niin miettisin tarkkaan... niin ja meneehän tuohon myös leican m-bajonetin lasitkin... [/url]
Mekaanisella sulkimella varustettua Voikku Bessa R2-mallia haluavalle tulee kiire, valmistus lopetettu viime vuonna. Bessa R2a ja R3a -malleissa on sähköinen suljin. Suomalaisen maahantuojan hinnastosta löytyy vielä. Top Shot - Kamerakauppa
Toivotavasti kukaan ei vedä palkokasvin siementä hengityselimeensä tästä törkeästä piilomainonnasta, mutta ei pidä enää paikaansa. Putuksen Esko EP-Kamerasta kertoi viime torstaina ostaneensa koko Suomen Fotoringin Voigtländer-varaston. Valikoima ei ole mitenkään täydellinen, mutta valikoimasta löytyy yksittäiskappaleina (ellei joku ole jo ostanut niitä pois) mm. vanhan Contaxin ja mittaetsin-Nikonin bajonetilla olevat rungot.
En ehtinyt tässä illalla kaivaa väitteeni lähdettä (se saattoi olla joku Valokuva-lehden artikkeli, joko Putuksen kameraesittelyissä tai jossain sotakuvamuistelojutussa), mutta muistikuvani mukaan kamerat putsattiin kaikista öljyistä paukkupakkasten ajaksi, koska silloisten voiteluöljyjen viskositeetti ei riittänyt. Koitan vielä hakea sen jutun johon muistikuvani perustuu. Joka tapauksessa Contaxit kestivät rääkin. Juu, eikö olekin Nikon SP:hen (1957) tuli kangasverhojen tilalle titaaniverhot, mutta suljinkoneisto säilyi samantyylisenä kuin kangasverhoissa (vaakaan kulkeva, kankaan tapaan taipuva ohut titaanilevy). Nikon Compendiumin (Hillebrand ja Hauschild, Hove 1993) mukaan F oli tekniikaltaan peiliversio SP:stä. Tuo samantyyppinen suljin oli käytössä vielä F3:ssa ja mekaanisena F2:ssa. Itse asiassa Nikonin tekemää Contax-kinokasetin kopiota sai vielä F2:een - erikoisuus tuossa kasetissa oli, että sen filmirako avautui kameran kannen sulkeutuessa huomattavasti normaalikinokasettia suuremmaksi. Tämän takia F2:n takakannen avausnuppi on pohjassa (ja sisäpuolelta löytyy Contax-kasetin ohjuri).
En kerinnyt penkomaan lehtimappejani, mutta juttua noista öljyttömistä Contaxeista on ollut jossain 70-luvun Valokuva -lehdessä (oikeaa numeroa ei Ossikaan muistanut, kun tarkistin asiaa häneltä) Tage Snellmannin muistelmien yhteydessä. Täytyy yrittää löytää oikea numero, kunhan ehtii.