Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana VilleK, 1 Maaliskuu 2011.

    Kiinnostaisi kovasti hommata tuollainen gradienttiharmaasuodin maisemakuvausta varten. Pienen salapoliisityön perusteella noi Leen levyfiltterit soveltuisi hienosti tarkoituksiini. Voisi käyttää samoja filttereitä kaikilla putkilla adapterirenkaiden avulla.

    Olen koittanut etsiä Leen digistarttipakettia (foundation kit, 0.6 hard nd grad, 0.6 nd, puhdistusliina ja pussukka), mutta ei tunnu löytyvän mistään. Olisiko täällä kenelläkään tietoa mistä tuon kyseisen paketin voisi ostaa?

    Onhan noita halvempia esim. Cokineja, mutta ajattelin ostaa kerralla kunnolliset. Ei värivirheitä ja jämäkkä filtteripidike.

    Onko kenelläkään näitä kyseisiä levyjä? Millaiset on fiilikset?
     
  1. Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Moi,
    Leen systeemi on oikein hyvä ja käytettävä. Filttereiksi valitsin Hitech:t ja ne menevät sopivat hyvin tuohon Leen pidikkeeseen.
    Perus setti on gradeista varmaankin tuo 0.6 soft edge ja 0.6 hard edge. Normaalit ND-filsut olen hankkinut kierteellisinä malleina. Rantojen mies on joskus satunnaisesti kaivannut toki reverse gradia mutta vielä on ilman pärjätty.

    Muista ostaa settiin mukaan sellainen valkoinen Leen linssinsuoja, se on kätevä käyttää: voit jättää Leen adapterin kiinnin optiikan kierteisiin ja irroittaa Leen pidikkeen + filtterin ja laittaa sen valkoisen tötsän linssisuojaksi. Ne myydään 3kpl paketissa jotain 5puntaa setti=> helpottaa elämää hieman :)

    Itse hankin tarvittavat palikat Briteistä, sillä en löytänyt aikanaan Suomesta jälleenmyyjää.
    https://www.teamworkphoto.com/shop/index.php
     
  2. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 896
    167
    63
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    VilleK, kuvaatko filmille vai digille?
     
  4. Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Kiitos kaikille vastauksista.

    Olen koittanut kahtella noita filttereitä Briteistä mm. Teamwork Photolta ja Morcolta, mutta kummallakaan ei ole varastossa eikä saatavuudesta ole tietoa.

    Kuvaan digille ja noihin harmaasuotimiin olen koittanut katsoa niitä "digiyhteensopivia" versioita. Fimekolla ei tainnut olla kovin isoa valikoimaa noita harmaasuotimia. Hard gradia ja ND-filttereitä ei ollut lainkaan.
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Osta Hitechin suotimia. Itse olen ainakin ollut täysin tyytyväinen noihin. Maksavatkin paljon vähemmän kuin Leet. Hitechit valmistetaan Brittein saarilla, joten voisi olettaa saatavuudenkin olevan parempi (saatan toki olla väärässäkin tuon oletukseni kanssa).
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Ajattelin vaan että digikuvaajalle edullisempi ja joustavampi ratkaisu on hoitaa samat asiat kuvankäsittelyssä.
     
  7. Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    No jaa....puhkipalaneen taivaan parsiminen kasaan photarissa on turhauttavaa. Samoin haarukoidusta kuvasarjasta taivaan vaihtaminen toiseen, etualaltaan pari aukkoa enemmän valottuneeseen kuvaan.
    Mielummin kuvaisin filsujen kanssa hyvän raaka-kuvan josta on helpompi aloittaa työstäminen.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Pari päivää sitten näin kun Pekka Potka teki haarukoidusta kuvasta (3 kpl) photarin CS5:lla tuon tempun ilman turhauttavaa säätöä. Pekka ohjeistaa tuon kirjassaan (Photoshop Lightroom 3) sivuilla 222-223.

    Nyt vaan itsekin harjoittelemaan...

    Jos löydän "graduated gray" filsuni niin annan sen pois ilmaiseksi
     
  9. Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Tykkään säätää kuvatessa kaikenlaista, joten luulen et tykkäisin pelata noiden filtterien kanssa :) Kaikki tulee mukavasti samalla suljinajalla, aukolla ja herkkyydellä.

    Hitecheistä löysin nämä:
    http://blog.robertstrachan.com/archives ... er-review/"]http://blog.robertstrachan.com/archives/844/lee-big-stopper-hitech-10-stop-nd-filter-review/
    http://ivanmakarov.com/pblog/hitech-vs-lee-filters

    Nuo nähtyäni rupesin hakemaan Leen kamppeita :I
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Hmm... mielenkiintoista.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Odotellaan näytteitä.
     
  12. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Leen slot-in filtterit ja niiden saatavuus.

    Fuji valmistaa gelatiinifilttereitä.
    Mulla on cokinin sovittimissa noita, ND 4.0 taitaa olla suurin mitä omistan (eli 13 ½ aukkoa, mainosmiesmäisesti ND 10321x, hiukka enemmän kuin nuo 400x :D )