Uusien lelujen myötä pitänee myös päivittää kuvankäsittely, koska Raw Coverter, joka tukee uusia tiedostoja ei toimi vanhassa Elements 5:ssa. Olen pitänyt Elements 5:sta, Organizer - Raw Converter - Editor toimii hyvin ja olen tottunut sen käyttöön. Latasin LR 2 kokeiluversion eilen ja hyvältähän sekin näyttää. Elements 7:sta ei saanut vielä kokeiluversiota ladattua, joten pitänee odotella vielä vähän. Nämähän on pitkälti tottumusasioita, mutta mitä LR:ssa on sellaista mikä tekee siitä Elementsiä selvästi (3x) paremman ? Lisäksi, jos joku osaisi sanoa, miksi Elementsin catalogissa stackissä olleet kuvat eivät olleet stackissä LR:ssa importin jälkeen?
Vs: Lightroom vai Elements Lightroom on 100x sujuvampi käyttää varsinkin jos kuvaat RAWia. Sujuvuus ja helppous oli se juttu miksi itse tuohon ohjelmaan päädyin.
Vs: Lightroom vai Elements Jos ei varsinaista kuvanmuokkausta ole tarvetta tehdä, niin ehdottomasti lightroom. Kuvien käsittelyyn ja varsin massakäsittelyyn ihan kurko ohjelma. Ja onhan sulla siihen muokkaamiseen sit se elements 5, johon saa vietyä lightroomista suoraan tiedostoja.
Vs: Lightroom vai Elements Tulee itekkin aika paljon skannattua ja toi elements on siinä ihan omiaan. Ton lightroomin kloonaustyökalu on kokolailla suolesta.
Vs: Lightroom vai Elements Niin, sitähän on niin monenlaisia tarpeita ja tapoja tehdä näitä juttuja. Yksi on se, että mulla ei oikein noita massoja synny. 2004 hankin ensimmäisen digikameran ja nyt on noin 11 000 kuvaa tallessa. Valokuvaaminen keskittyy aikalailla reissuihin ja niiltä on tuloksena yleensä alle 500 raw-kuvaa per reissu. Tällä hetkellä homma toimii seuraavasti. - kuvat korteilta kovalevylle - tuonti Organizeriin - roskien karsiminen - kuva kerrallaan käännös - Editorissa vääristymien korjaus, pientä kloonausta (roskia kennolla yms), shadow&highlihts tai jotain valintaan kohdistettuja valotuksen säätöjä tai dodge/burn juttuja, croppaus ja terävöitys - tallennus jpg, joka tekee stackin alkuperäisen kanssa - Organizerissa tagitys Organizer toimii työkaluna kuvia katsellessa. Helppo ja näppärä kuvien haku tagien avulla, hyvä full screen katselu, näppärä aikajana, back up yms. Varmaankin LR:ssa tuo Development touhu on kohdillaan, mutta mites Library ? Ja mitä noista muokkausjutuista pitäisi kuitenkin tehdä Elementsissä ? Tämän on tietysti vähän asemointiasiakin. Olenko kunnianhimoinen amatöörivalokuvaaja vai satunnainen valokuvaaja ;-) Mitä ohjelmaa käytätte EXIF-tietojen analysointiin ? Kokeilin Exif Viewer 2, mutta ei oikein vakuuttanut.
Vs: Lightroom vai Elements Nii, tos lightroomissa ne exifit näkyy näppärästi, kuten se kuvien selaaminen ja karsiminenkin onnistuu. Tosin, voihan siinä jokin tarvittava exifien osa-alue puuttua, niistä tiedoista, mut mulle on riittänyt.
Vs: Lightroom vai Elements Työkalut kannattaa valita tarpeen ja mieltymysten mukaan. Omassa kuvauksessani kunnollinen avainsanojen käyttö on keskeistä, kuvankäsittelyssä lähinnä perussäätöjen tekeminen raw -kuviin jne. Näissä puitteissa olen käyttänyt elements 3:sta näihin päiviin saakka. Lightroomiinkin olen tutustunut jonkin aikaa, mutta näyttävyydestään ja hienoista toiminnoistaan huolimatta se ei tuonut mitään lisää omaan työskentelyyni, avainsanojen kanssa pelaamista lähinnä vaikeutti. Siten vanha tuttu elements on ollut minulle riittävä ja lienee sitä jatkossakin.
Vs: Lightroom vai Elements Elenents on hyvä, jollei ole perus kuvankäsittelyssä koskaan tehnyt oikeesti töitä täys photarilla... meinaan että joka kerta, kun duunissa välillä joudun avamaan pse:n niin hermo palaa... niin tympeää sen käyttö on. Tai sit en vaan osaa... LR2 osaa noi avainsanat, iptc ja metat ihan ok... tosin siihenkin käytän usein ihan toista ohjelmaa, tottumuksesta. Varmaan niitäkin on parempia, mut tohon sekin toimii...
Vs: Lightroom vai Elements LR 2:n Library on kyllä vähintäänkin riittävä. EXIF -tietojen käyttö on ok ja kaikki muukin mitä osaan kaivata. Statistiikkaakin saa hienosti mm. käytetyistä objetiiveista. Noiden stackien osalta asiaa ei ole ajateltu ihan loppuun asti. Hienosti tekee stackit ajan perusteella, mutta RAW tulee aina päällimmäiseksi. Oiskohan sille joku asetus jossain. Development tuntui aika vieraalta. RAW kuvien kanssa pelaaminen on ihan ok, mutta edit in Elements tekee aina joko tiffin tai PSD:n ja niitä en tarvitse. Tarttis saada jpegit, jotka saisi automaagisesti stackiin RAW:n kanssa ja avaaminen LR:sta Elementsiin suoraan. Tää tekee jpegistäkin tiffin. Tähän mennessä ei ole selvinnyt vielä miten se onnistuu. Onko jollain tietoa ? Trial taitaa kuitenkin olla ihan täys versio ?
Vs: Lightroom vai Elements Siis jos avaan suoraan LR:stä photariin, niin se avautuu sinne... tee mitään muuta. Sit sieltä tekee mitä tekee ja tallentaa miten tallentaa. Siirrossa kysyy siirretäänkö LR:ssä tehdyt muutokset mukana vai ei... Tallennuksessa, siis jos tarvitset jonkin tietyn muotoisen kuvan, niin export kysyy tarvittavat. Toi lightroom on siitä hauska ohjelma, ettei se tee mitään alkuperäiselle kuvalle... tekee sille vain 'muuntotiedoston', jota se pitää yllä kunnes se poistetaan. Ja muutetun tiedoston saa tallennetua eri tiedostomuotoihin, sekä kokoihin export toiminnolla. Voi olla että noi oli selvillä jo, tai ihan peruskauraa, mut kerroin silti.
Vs: Lightroom vai Elements Mut eihän LR ole kuvanmuokkaukseen tehty... peruskäsittelyyn erittäin hyvä. Toi kloonaus onkin yks iso naurettavuus koko ohjelmassa... mut jos se olis parempi, jäis itse photari monelta osalta jalkoihin, valokuvaajalle.
Vs: Lightroom vai Elements Pari tuntia olen nyt ohjelmaan tutustunut, joten mikään ei ole itsestäänselvää. Keinot tehdä jpegit ja asettaa se rawn kanssa stackiin on löytynyt. Samoin keino editoida jpeg-tiedostoa ilman tiffejä. Enää ei tarvitsisi selvittää muuta kuin tuo stackin järjestys. Ohjeen mukaan aktiivinen kuva on aina päällimmäinen. Automaattitoiminnossa mikään ei ole aktiivisena ja päälle tulee raw. Samoin tuon käännöksen jälkeen. PSE:ssä päällimmäisenä on aina viimeksi muokattu, mikä sen mielestäni pitäisikin aina oletuksena olla. Onko tähän mitään konstia ?
Vs: Lightroom vai Elements Itse käytän Lightroomia kuvien arkistointia ja peruskäsittelyä varten. Photoshop aukeaa vasta kun kuvaan tarvitaan jotain pidemmälle vietyä muokkausta. LR:n kloonaustoiminto on tosiaan aika syvältä, mutta gradienttifiltterit ja brushit taas toimii ihan jees. Perusmuokkaus - kuten valotuksen säätö, valkotasapaino, rajaukset, jne - hoituu todella näppärästi, säädöt synkronoituu kuvasta toiseen myös vaivatta. Yksi parhaista ominaisuuksista on kuitenkin kuvien tuonti kamerasta ohjelman kirjastoon. Kuvaan voi jo tuontivaiheessa liittää jonkun perussäätö presetin ja vaikka avainsanoja, mutta parasta on, että sen (RAW-kuvan) voi muuntaa automaattisesti DNG-muotoon - jolloin erillistä JPG/RAW stackia ei tarvita, vaan yksi kuva riittää. Yksi RAW-tasoinen kuva missä kaikki säädöt on paikallaan ja avainsanat tiedostossa itsessään. Photoshoppiin avattaessa DNG (tai RAW) kuva aukeaa Lightroom säätöjen kanssa ja tallennettaessa Photoshop tekee kuvasta "_edit.psd" -kopion kirjastoon. Perussäädöt (filtterit, valotukset yms.) löytyy suurimmaksi osaksi myös uusimmasta Camera RAW:sta, jonka luulisi löytyvän myös uusimman PSE:n kyljestä. Sen takia Lightroomia ei siis välttämättä kannata hommata. DNG-konvertointi ja muut automaattiset toiminnot, pikasäädöt suoraan kirjastossa ja mielestäni erittäinkin hyvät avainsanaominaisuudet, ovat sitten taas ominaisuuksia, joilla hankintaa voisi perustella.