Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lassotyökalun rasittavuus

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Juke.K, 4 Tammikuu 2016.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Teen aina silloin tällöin syväyksiä. Käytössä on PSE9 sekä Wacomin Intous piirtopöytä. Homma menee ihan okei mutta lassoamisen kanssa on joku ihme juttu tullut viime metreillä. Kun lassoan hetken päästä ohjelma päättä vetästä lasson kiinni vaikka se ei ole vielä tehty. Joku aika katkasu siinä on. Olen kokeillut tehdä nopeasti tai hitaasti. Matka ei vaikuta. Aika on lähes sama. Mistä saa säädettyä tuota asiaa?

Tajuskohan kukaan mitä mä meinaan.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Vs: Lassotyökalun rasittavuus

Miksi sitä lassoa?  Kokeile ihmeessä Magic Wand Tool ja Quick Selection Tool.

Refine Edge siinä yläpalkissa antaa kolme säätöä, kuinka kalut ottaa.  Ja onhan siinä palkissa muutakin.  Ehkä juuri tuo kysymäsi lassoon liittyvä myös.

Tämän sanon PSE8:n perusteella ja ilman piirtopöytää.

3. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ongelmasta on näemmä valiteltu muuallakin. Yksi ihminen kertoi, että kun kuvan vaihtaa 16-bittiä per värikanava-moodiin, se auttaa.

4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No monenlaista tapaa on tietty tehdä asioita.

Pikaisesti työnkulkuni. Olen tehnyt niin että olen erase työkalulla mennyt syvättävän reunan ja sitten lassolla poistanut muun pois jäävän. No sen voi tietty ersaellakin pyyhkiä. Olen aika usein käyttänyt Magic Extractor työkalua pohjaksi. Sitten saman kuvan laittanut päälle Differense leyerin. Siinä näkee mitkä ei ole ihme työkalulla osunnu kohden. Lassoan ne ja poistan muun. Siten ei tartte tehdä kun pienet kohdat erasella pyyhkiä puhtaaksi. Lopuksi piirtelen hiuksia siltä mistä niitä on leikkaantunut pois uuteen layeriin ja blurraan ne samanlaisiksi kun muut hiukset. Tietty  aina välissä laitan erivärisiä leyereitä syvättävän alle mistä näkee syväyksen helposti, jotka otan pois lopuksi.

Nopeeta ja helppoa.

Huomasin että kun tallentaa työn välillä ja aukasee sen uudestaan loppuu tuo lasson katkeaminen. Hyvä että niinkin pelitää.

5. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Etsitten käytä maskia?

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

En edes tiedä tarviiko ja onnistuuko tuon Magic Extractorin kanssa. Olen oppinut tuolla tuökalulla tekemään. Se säästää työtunteja. Mä meen niiden maskien kanssa usein sekasin ja hermostun kun pitää olla mustaa sutia ja mulla on valkosta. Maski asiaa pitäis järjestelmällisesti opetella. Nyt syväsin neljä kuvaa. Seuraavan kerran syvään kesällä muutaman jos samaa tahtiin teen kun aiemmin on ollu tarvetta. Kerkii unohtaa jo kaiken. Eli harvoin tarvii tehdä.

7. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 414
    1 065
    113

Mikä se on ?

8. Mirrored

23 779
    748
    113
  9. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Maskilla voi peittää tasoja ja säätötasoja osittain tai kokonaan. Niiden muokkaamiseen on monta tapaa ja niitä voi muokata myöhemminkin kuinka tahtoo.

https://helpx.adobe.com/fi/photoshop/using/masking-layers.html

10. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Itse en tunne Elementsiä ja sen mahdollisuuksia, niin että en voi ottaa kantaa tuohon.
    Mun mielestä pelkkä lasso on aika vaikeasti hallittava tarkassa työssä, vaikka käyttääkin piirtopöytää.
    Tuo sun ongelmas on kuitenkin asiaankuulumaton. Auttaisko jos tyhjentäisi historiatiedot kuvasta tai lisäisi käytettävissä olevien historiatietojen määrää asetuksista?

11. Mirrored

23 779
    748
    113

Heti muuttaisin pari asiaa menneisyydestä jos osaisin.  Mutta ne lähti jo maailmalle.

12. Mirrored

23 779
    748
    113

Minkälaiset? Minäkin joskus olen leikannut vedoskohtaisia varjostuslätkiä. 

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

En sillä lassolla sitä tarkkaa tee. Siihen se sovellu......nyt mä tajusin yhden uuden tavan. En tartte sitä lassoa siihen mihin käytin sitä......ainakin luulen tajuavani. Pitää testata.8

14. Vs: Lassotyökalun rasittavuus

Ortholle valotettuja  " pinnakkaisia" joita saattaa olla montakin päällekkäin, mutta yhtenä esimerkkinä maisemakuvassa kallion halkeamat ovat helvetin vaikeita varjostaa mutta maskilla todella helppoa ja yksinkertaista.

15. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 414
    1 065
    113

Ehkä tiedän mitä ne meinaa mutta en edes halua opetella niitä vaikka ehkä pitäisi..vedostan vain ( ilman oppikirjoja ja mutulla, aika hyvää kuitua pukkaa. Arvostan toki kaikkea perehtymistä t kimo

16. Vs: Lassotyökalun rasittavuus

Suosittelen ainakin kokeilemaan jos sattuu oleen joskus luppoaikaa :), antaa kyllä vedostamiseen aivan uuden ulottovuuden, joskus reenasin sitä OlliJ kurssilla 4 päivää ja tulin siihen tulokseen että sitä on reenattava lisää ja nyt kymmenien tuntien ( saatta olla satojakin) jälkeen se rupee oleen  jotenki hallussa

17. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 414
    1 065
    113

Ok,  meikän adhd luonteella voi olla vaikeeta mutta kiitos Late vinkistä...

18. Vs: Lassotyökalun rasittavuus

Maskeja on tullut askarreltua filmipuolella pimiöön fotokartongista ja rautalangasta vuosikymmeniä. Vaatii vieläkin harjoittelua... Digipuolella Photoshop Elementsissä olen kokeillut myös maskausta. Jotenkin se vain on enemmän "selkärangassa" tuolla filmipuolella :)

19. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 683
    547
    113

Maskit ja varjostusläpyskät ovat mielestäni kaksi eri asiaa.

Kapa