Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lankalaukaisimen kierre?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana retina, 22 Huhtikuu 2016.

1. retina

retina Well-Known Member

423
    401
    63
    Niissä kameroissa joiden kanssa olen ollut tekemisissä on aina ollut lankalaukaisimen kierre kartiokierre. Nyt törmäsin Copalin sulkimen yhteydessä suoraan kierteeseen. Onko laukkulaisilla kokemuksia tällaisesta ja vinkkejä onko suoraan kierteeseen sopivia lankalaukaisimia tai mahdollisesti adapteria olemassa.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Lankalaukaisimen kierre?

Miltä vuosikymmeneltä se Copal on ja mikä tyyppi tarkemmin? Minä kyllä hämmästyin tästä enkä ole koskaan tavannut Copal-suljinta johon ei normaali kartiokierre sopisi.  Etkä sekoita salamasynkan liittimeen?

Joissain kaksisilmäisissä kameroissa on lankalaukaisimen Nikon/Leica kiinnitys, mutta se on kameran rungossa eikä suoraan sulkimessa.  Tämä on kuitenkin yksi esimerkki suorasta kierteestä.

P.S.  Että hämmästyin ja en ole koskaan nähnyt, ei tietenkään tarkoita etteikö sellaista voisi olla. En minä sentään niin kauheasti ole erilaisia juttuja nähnyt.  ;)

3. retina

retina Well-Known Member

423
    401
    63

Suljin on 0-kokoa ja henkilö jolta sen ostin kertoi hankkineet objektiivin -90 luvun alussa. Objektiivin suljinaika rengas on kokonaan musta joka sekin kertoo että aika "uudesta" sulkemista on kyse. Kyllä lankalaukaisimen siihen saa kierrettyä mutta eihän suora ja kartio ole pari joten pysyminen arveluttaa. Googlettelin lankalaukaisimen ja kyllä sieltä sellainen piirroskuva sulkimimesta
    löytyi jossa oli suorakierteinen kiinnityskappale jossa mitoituksena 3,2.          Myös suorakierteinen lankalaukaisimen kuva löytyi.
    Uskon kyllä pärjäileväni sen kanssa kun varmistaa jotenkin ettei laukaisun pääse putoamaan. Likinnä kirjoittelin ihmetellessä asiaa.

4. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Mulla on osassa Copaleista suora kierre, osassa kartio. Yhtälailla niissä toimii kartiokierteinen lankalaukasin. Suora kierre on siinä mielessä jopa mielyttävämpi, että kartiokierteinen laukasin menee paikalleen muutamalla pyöräytyksellä. Pysyy hyvin, mutta en nyt obiskaa lähtisi kantamaan laukaisimesta roikottaen...

5. Vs: Lankalaukaisimen kierre?

Mun Lubitelissa oli aikanaan sellanen ongelma, ettei siitä löytynyt salamalle paikkaa. Helioksessa sitä pähkäiltiin, millain Popular juniorin (tavallisia salmalamppuja) siihen saisi kytkettyä? Niiltä löytyi varustepuolelta sellanen hieno kromattu pumppulaukaisija, jonka kyljessä oli se salaman liitin. Niitä pumppulaukaisijoita oli suoralle ja kartiokierteelle. Mulle tuli kartio.