Päivää, Kuvasensuuri on erittäin vakava asia. Se vaarantaa sensuroidun ihmisen sananvapauksen, nöyryyttää häntä ja on erittäin ongelmallista vallankäyttöä. Sensuroijalle se on mediayhteiskunnassa suuri riski: on vaarana syyllistyä laittomuuteen tai vähintäänkin päätyä mediaan, valtamedian lehtijuttuun tai caseksi Journalismikritiikin vuosikirjaan. Nykyään tämä riski koskee perinteisen median ohella myös yhteisöllistä mediaa, kuten esim. Kameralaukun kaltaisia sivustoja. Sensuurille pitää siis olla hyvin pätevät perusteet. Yleisesti ottaen sensuuri voi perustua vain lakiin. Sieltä voidaan hakea perusteita mm. rikoslaista, eli sensuuri voi perustua rikoksen torjuntaan, ml. ehkäisyyn (esim. yllytys väkivaltaan, terrorismiin, valtion turvallisuuden vastaiseen toimintaan jne.). Yksi sensuurin ongelma on se, että kerran tehty sensurointi on tehty ja sillä erää peruuttamaton. Jos taas julkaisumediaan liittyy ennakkohyväksyntä, se on journalistinen prosessiperiaate ja aivan eri asia. Vaarallisinta on mielivaltainen sensuuri, jota ei edes perustella, vaan joka kenties perustuu hysteerisen yhteisön mielipiteen perässä juoksemiseen tai esim. "hyvään makuun", jonka tukemisen on historiallisesti jo vuosisatojen takaa todettu olevan taiteen ja kulttuurin kehittymisen pahin vihollinen ja yhteiskunnallisia kriisejä edistävä (valtiolliset esimerkit ovat triviaaleja). (Itse olen nähtävästi joutunut sensuurin kohteeksi Kameralaukussa, asiaa minulta kysymättä, sellaisen kuvan johdosta, josta nimenomaan mietin varmistuksena sekunti ennen lähetystä, että "onhan tämä nyt varmasti aihetta kunnioittava?" Mutta silläkään ei tietenkään ole mitään merkitystä. Se ei olisi mikään sananvapauden kriteeri. Kuten ei siis olisi sekään, että jotkut henkilöt kenties ymmärtävät asian ihan väärin ja ahdistuvat siitä vaivautumatta edes miettimään tai kysymään asiasta ennen johtopäätöksiään.)
Vs: Muutama sana sensuurista Media on täynnä kuvamateriaalia liittyen tähän Jokelan tapaukseen, mm. iltalehtien kotisivuilta löytyy luodinreikiä ikkunoissa sun muuta ja muutenkin lööpit toitottaa tapauksesta ja siitä joka puolella puhutaan. Jokainen saa itse valita, ostaako sen iltalehden, jossa näitä kuvia on, vai ei. Samoin tällä foorumilla saa itse valita, mitä kuvia katsoo ja ne ovat jopa yksitellen otsikon/nimen mukaisen linkin takana. En käsitä miten yksi kuva tunnuksen ja loggaamisen vaatimalla sivustolla otsikon "Jokela" takana, joka pitää vielä itse otsikon luettuaan klikata auki, vaatisi sensuuria. Kuva oli vieläpä hyvinkin abstrakti, vaikka herättikin ajatuksia, mutta ei siinä sentään verta tai suolenpätkiä ollut. Ei edes luodinreikiä, joita ainakin mediassa näkyy olevan. Luulisi näiden järkyttävän paljon enemmän, kuin jonkin vertauskuvallisen kuvan näkemisen, jota ei tapaukseen edes yhdistäisi ilman tuota nimeä. Eikö ihminen, joka kuvan nimen tai otsikon lukee, voisi "suorittaa tämän sensuurin itse", olemalla klikkaamatta auki kuvaa, jonka otsikko selvästi viittaa tapaukseen, joka mahdollisesti herättää ikäviä tuntemuksia? Ei käy mun järkeen, että valokuvan keinoin ei saisi ottaa kantaa näinkin suuren julkisuuden saaneeseen tapaukseen, josta puhutaan joka paikassa. Miksi juuri tämä foorumi vaatisi tällaista sensuuria tämän asian suhteen?
Vs: Muutama sana sensuurista Eihän tämän foorumin intresseissä välttämättä ole mikään sananvapauden airut olla. Tämähän toimii mainosrahoitteisesti, kuten tiedämme. Se on markkinataloutta; siinä se järki.
Vs: Muutama sana sensuurista En ole nyt varma ymmärränkö.. Tuskin tässä nyt sitä mietitään, kärsiikö mainostajan maine tuon kuvan takia, eli että vetääkö mainostajat mainoksensa pois, jos täälä tuollainen kuva julkaistaan. Muussa tapauksessa tämmöinen "SHOKKIKUVA" varmaankin vain toisi lisää katsojia, jos siinä jotain shokeeraavaa ensin olisi ja tämä varmaan olisi mainostajalle positiivista. En minä mitään mistään tiedä, mutta epäilen että tässä nyt tuskin rahan perässä juostaan.
Vs: Muutama sana sensuurista En tiedä minäkään, mutta tuli vaan mieleen, että ehkä tässä ei haluta liikkua niin shokeeraavilla alueilla, niin rohkealla linjalla. Ei nuo mainostajat kai niin shokkikamppiksia vetäis...
Vs: Muutama sana sensuurista On olemassa ihmisiä jotka ahdistuvat esimerkiksi äiti- ja lapsikuvista ja ilmoittavat ettei niitä saisi julkaista kun he eivät voi saada lapsia ja ahdistuvat moisesta. Hyvin usein löytyy jokin henkilö tai ryhmä jotka voivat ottaa (ja ottavatkin, ainakin poliittisista syistä) ahdistusta asioista. Syyt ovat moninaiset uskonnosta politiikkaan sekä mielenhäiriöihin ja ahdistaviin elämäntilanteisiin tai yleiseen ahtaaseen elämänasenteeseen. Sen riman yli ei pääsisi kukaan eikä mikään muuta kuin äärimmäisen tasapäistetyssa ja homogeenisessa yhteisössä (sellaisessa, jossa en haluaisi elää). Kaikki jäisi julkaisematta. Siksi pidän sensuuria vakavana asiana. Jokseenkin ainoa asia jonka sensuroinnin hyväksyn jokseenkin kattavasti on selkeä väkivalta sen kaikissa muodoissa henkisestä seksuaaliseen. Tässä olen kylläkin varsin yksin, tai ainakin siltä tuntuu kun katselee minkä tahansa kanavan ohjelmistoa minä tahansa iltana melkein minä tahansa kellonaikana. Muutaman lastenohjelman lähetysaika tuntuu tekevän poikkeuksen. Väkivallan skaala vaihtelee kaikille tarjolla olevilla kanavilla koko skaalan kattavasti aivan pöyristyttäviin naisten ja lasten silpomisiin asti.
Vs: Muutama sana sensuurista Satuitko kuvaa näkemään? Kuvassa oli muoviin käärittynä jotakin pensaita tai puita rivissä, tai näin ainakin sen itse koin. Ei kovin shokeeraavaa vs. luodinreiät. En nyt muista oliko niitä lööpeissä tai lehtien kansissa, mutta ainakin otsikoita ja jotain kuvia aiheesta näkee missä tahansa kaupassa tai kioskissa.. Hyvinkin esillä. Täälä sentään saa valita klikkaileeko kuvia joissa tuollainen otsikko on. "Kylillä" varmaan myös asiasta aika paljon puhutaan, joten ei siltä oikein välttyä voi. Miksi täälä foorumilla sitten pitää tähän tapaukseen liittyvä kuva sensuroida?
Vs: Muutama sana sensuurista http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=0 Sensuurin sijasta käyttäisin termiä "aikalisä"; foorumin moderoinnilla on muutakin elämää.
Vs: Muutama sana sensuurista Yksi masentavimmista ja ällöttävimistä puolista markkinataloutta. Sensuroidaan kaikki mahdolliset ristiriidat ja eriävät mielipiteet jotta saadaan näennäisen puhtoinen ja ristiriidaton vaaleanbeessi yhteiskunta jossa kaikilla on kiva ostaa marketista Söpöpuhto pesuainetta.... hyi hemmetti, oikein puistattaa... samaahan tekivät niin natsit kuin kommunistitkin, toisinajattelijat hiljennettiin yhteisen hyvän nimissä. Miten se, että mainostajien ja täysin vapaan markkinatalouden etujen vuoksi sensuroidaan kaikki mahdollisesti häiriöksi olevat tekijät pois julkisuudesta eroaa todellisuudessa natsien ja kommunistien touhuista? muuten kuin että keskitysleirit on kai purettu? vai ovatko?
Vs: Muutama sana sensuurista Selitätkö, oi Totuuden Ministeriön työntekijä, 2000-luvun virkailija Smith, miten tässä uuskielessä sensuuri ja "aikalisä" eroavat toisistaan?
Vs: Muutama sana sensuurista Eikö tällä tavalla toimittaessa jokainen ketju ja kirjoitus pitäis sitten pistää jonoon, jolloin moderaattorit yksitellen hyväksyisivät viestit. Taitaisi tulla vähän lisähommia? Vai pitikö tuo nyt vain sen takia pistää aikalisälle kun otsikossa oli "Jokela"... ettei vain ole jotain uutta uhkausta esim. siinä, mitä ei juuri tuolloin ehditty tarkastaa ;-)
Vs: Muutama sana sensuurista Iltalukemista: http://kemppinen.blogspot.com/2007/05/sananvapaus-ja-moderointi.html
Vs: Muutama sana sensuurista "Keskustelupalstojen ylläpitäjän pelastus on yleensä takedown eli alasotto. Heti kun joku väittää perustellusti verkkojulkaisussa olevaa tekstiä tai kuvaa sisällöltään lainvastaiseksi, se on otettava pois eli alas. Julkaisijan tai toimittajan ei tarvitse esittää tuomaria. Kyntömiehen järki riittää. Jos N.N. vaatii poistoa siksi, että hänen nimensä on mainittu Kuopion Palloseuran kannattajana, se ei ole riittävä syy alasotolle, vaikkei KuPS ihmeemmin pärjääkään." Oliko jotain perustelua lainvastaisuudesta?
Vs: Muutama sana sensuurista En harmi kyllä ehtinyt nähdä kuvaa. Ei kovin shokeeraavalta kuulosta, mutta ilmeisesti tässä halutaan olla - syystä tai toisesta - hyvin varovaisia. Itse yritin selittää sensuroinnin itselleni foorumin elinehtojen kautta, kun muukaan ei oikein käynyt järkeen. Voin olla väärässäkin.
Vs: Muutama sana sensuurista Ymmärrän kyllä että halutaan olla hienotunteisia, mutta ei se anna perusteluita tälle tapaukselle. Ja miksi tällainen aikalisä? Olisi vain poistettu ketju sitten kun se ehditään se lukea (tai kuva katsoa) tai asiasta moderaattorien kesken päättää. EDIT: siis jos se olisi koettu tarpeelliseksi
Vs: Muutama sana sensuurista Perusteluja puoleen ja toiseen on pyydetty: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=0
Vs: Muutama sana sensuurista Onko se niin vaikea ymmärtää että moderaattorit eivät päivystä yötäpäivää. "Ehtimisen" takia tarvittiin lisää aikaa (=aikalisä).
Vs: Muutama sana sensuurista Eli poistetaan ja sitten pyydetään että joku esittäisi perustelun poistolle? Vaiko? Tuossa blogissa oli puhetta perättömien tietojen levityksestä, mitä kuvassa tuskin tapahtui. Ei kuva varmasti myöskään mitään lakia rikkonut, joten en usko että mitään perustelua löytyy.
Vs: Muutama sana sensuurista On se vaikea ymmärtää koska en ymmärrä, mikä oli syy siihen, että tämän kuvan kohdalla pysyvää poistamista on edes harkittava. Kuvan katsomiseen kun ei mene sitäkään aikaa, kuin ketjun piilottamiseen ja lukitsemiseen, oletan. Eli miksi tällä väliaikaisella poistolla sitten oli niin kiire, ettei olisi voitu kerralla harkita ja sitten mahdollisesti poistaa koko ketju? EDIT: Niin ja mun mielestä ajan puute on paljon parempi tekosyy poistamatta jättämiselle kuin poistamiselle. Samoin poistamisen ehtii kyllä tehdä myöhemminkin, mutta tuo kuva nyt on ollut poistettuna jo ja sitä on vaikea peruuttaa. Luulisi että "sanktioita" ei tehdä varmuuden vuoksi.