Aikoinani nuorna miesnä opettelin satasta Deltaa lotraamaan Perceptolilla ja olin tyytyväinen. Sitten hairahduin kaikenlaisiin muihin filmeihin, ja nyt ajattelin palata kotiin (eli sataseen Deltaan). Kuitenkaan en viitsisi enää jauheilla alkaa tolskata, ja kun oli muista filmeistä jäänyt Ilfosol kolmosta niin kokeilin sillä. En tykännyt. No, latasin Fotoimpexin kuvaston ja olen nyt hiukka pihalla, sitten nuoruuteni aurinkoisten päivien on kehitteitä tullut aika tavalla. Jotta ehdottakaa viisammat millä nestekehitteellä alan Deltaa tehdä? DDX? Rodinal? Aculux? Jotain muuta? Raetta ei nyt tarvitse yrittää enää pienentää siitä mitä se satasessa Deltassa luonnostaan on, en myöskään kaipaa lisää ääriviivaterävyyttä, minulle nyt ehkä tumman pään sävykkyys olisi tärkeintä. Kiitän ja kumarran. EDIT: Ja kyllä, tämä on aivan vakavaksi tarkoitettu kysymys, olen tosiaankin ollut kauan poissa Deltan äärestä. EDIT 2: Vai ehkä FX-39?
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Kokeile DD-X:ää. Itse pidän siitä juuri sen tumman pään sävykkyyden vuoksi eikä sen prässäysominaisuuksistakaan haittaa ole ollut.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Kokeile nyt tuo Sahen DD-X, mutta palaat sitten Perceptoliin. Jos joku on koskaan tyytyväinen filmi/kehitekomboon, siitä nautittakoon, ei muuteta. Ja Perceptolista tulee nestekehite noin 20 minuutissa. Loistavaa ainetta!
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Ehkä Perceptolin kanssa pitää olla hyvin varovainen. http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20119231548161093.pdf
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Jos tarkoitat että kehiteen komponentin METOLIn kanssa täytyy olla varovainen, niin sitä on jokseenkin kaikissa kehitteissä Rodinalia ja jotakin erikoisia Phenidoni johdannaisia kehitteitä lukuunottamatta... Ainahan pitää olla varovainen, varsinkin jauhekehitteitten kanssa. jos sitä kehitepölyä vetää henkeen niin avot... Etsi "caffenol" kehitteen kaava, voit vetää lärviin ylimääräiset kahvijauhe satsit, mitä jää yli.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Mä kehitin aikanaan deltan ilfotec hc:lla ja sain mielestäni ihan hyvää jälkeä aikaan. Sitten viisastuin vielä lisää ja oivalsin, että kaikki mv filkat mihin ei tarvi saada mitään erikoista siinä kehityksessä menee tuolla samalla litkulla.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Sama. Ja sopii hyvin HP5:llekin (yllättäen, Ilfordia molemmat) Ilfotec HC on muuten siitä jännä, ettei se tunnu olevaan kenenkään lempikehite. Vissiin se on niin persoonaton ja tylsä. Harvoin muutenkaan törmää netissä tietoon että joku, ainakaan harrastaja, sitä käyttäisi. Hankaluuksia tuottaa kun yrittää löytää aikoja millekään harvinaisemmalle filkalle, Kodakit ja Ilfordit on kyllä hyvin tuettu ja dokumentoitu. Ja HC on käsittääkseni hyvin riittoisaa tavaraa, laimennussuhteella voi säätää onko one-shot vai uudelleen käytettävissä.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Ilfotec HC on kodakin HC 110 suhtellisen tarkka kopio. kummatkin on siirappimaisia, samoilla laimennus suhteilla suunnilleen samat kehitysajat. Kummatkin on suunnitelut lähinnä labbisten koneelliseen MV kehitykseen juuri tuon säilyvyytensä vuoksi. Sille on olemassa "tuoreste" mutta tuoresteena käy HC 110 tavoin tilkka tömäkkää siirappia. Jälki on tosiaankin aivan "vakiokauraa" mutta sen ihmeellisempähän useimmat eivät haluakkaan.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Nyt hiivitään vähän OT puolelle, mutta toi mua on juuri ihmetyttänytkin nykyään, kun on ihmisiä jotka pyytävät kehittämään filmin. Siinä sitten ihmettelee, että miten... Miten se on kuvattu, mitä sieltä pitäisi kehityksessä korostaa. On vähän kuin digillä kuvaisi sillä automaattiasennolla. Kuitenkin ihan noilla peruskehitteilläkin saa paljon enemmän irti lämpötiloilla, pitoisuuksilla, ajoilla, liikutteluilla ja ennen kaikkea sitä zone-systeemiä hyödyntämällä.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Koneellista kehitystä varten on tehty myös monen suosikiksi noussut perustavallinen kehite. D-76. Kehitteitä on vaikka kuinka, vaan monikos on edes kuvannut samat kuvat ja kehittänyt niitä eri kehitteillä ja sitten analysoinut mielessään eroja? Millainen kehite on perustylsä? Semmoinenko joka toimii pomminvarmasti?
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Käyttöturvallisuustiedotteet on hauskoja.... Kannattaa tutustua SALMIAKIN käyttöturvallisuustiedotteeseen... Ohjeet oli että jos salmiakkia joutuu vähänkin iholle niin on heti pestävä pois ja hakeuduttava välittömästi lääkäriin, vaatteet täytyy hävittää jne. Esim. hyvin laimean ruokasoodaliuoksen KTT voi olla hämmentävä. Maallikko voi luulla että kyse olisi syaniidista. Käyttöturvallisuustiedotteen tarkoitus ei olekaan antaa turvallisuustietoa, vaan olla amerikkalaistyylinen vastuuvapautuslauseke. Sääli, sillä turvallisuustietoa on vaikea löytää mistään! Yleisenä ohjeena kaikkiin pimiökemikaaleihin on, että ihokosketusta kannattaa välttää niin paljon kuin mahdollista allergisoitumisen välttämiseksi, mutta lyhytaikainen kosketus vahingossa silloin tällöin ei haittaa.
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? No mun taakse voi asettua jonoon, voi olla että tulee aika lyhyt jono. Mulla on mappi jossa on varmaan viiskytä rullaa ja kaikki speksit laitettuna ylös. Aikanani niitä tännekin latailin mutta kun feedback on nolla , niin miksi jatkaa...
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Näinpä. Kehitteen valinta on usein todella subjektiivinen, mielikuviin ja kuultuihin tarinoihin perustuva tapahtuma. Monella myös se minkä helpoiten saa käteensä jää ainoaksi kehitteeksi. Mikäs siinä jos jälkeen on tyytyväinen. Jos puhutaan tuosta Deltasta, joka oli ennen mun ykkösfilmi. Silloin käytin sen kanssa etupäässä DiXactol Ultraa ja myöhemmässä vaiheessa Xtolia - mutta tässä vaiheessa olin siirtymässä pois Deltasta taloudellisen pakon edessä.. (ja DiXactol Ultra oli aika subjektiivinen valinta)
Vs: Milläpä rupian Deltaa vääntämään? Sulimmat kiitokset kaikille neuvoja ja kokemuksiaan jakaneille, eiköhän minulla nyt ala olla eväitä päätöksentekooni.