Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvankäsittelyä myytävänä?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Pii, 6 Joulukuu 2011.

1. Pii

Pii

4 011
    0
    0
    Poika kävi muutama vuosi sitten Nepalissa ja näppäili ihan hienoja kuvia.

Teettäisin mielelläni hänelle joululahjaksi taulun.... mutta vain yhden ja katsetta kestävän.

Olisikohan jostain saatavissa kuvankäsittelyä kohtuuhintaan?

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113
    Vs: Kuvankäsittelyä myytävänä?

Hei
    Tarkoitat nimenomaan kuvankäsittelyä etkä tuon lopullisen taulun tekemistä tiedostosta? Tauluja tekevät ainakin ifolor, decoa ja tunninkuva.  Jos kuvankäsittelystä on kyse niin eiköhän yhden kuvan käsittele toivomustesi mukaan ihan ilmaiseksi kuka tahansa jolla kuvankäsittelystä on kokemusta, vaikka allekirjoittanutkin. Joskin varmaan ammattilaisiakin täältä löytyy.

3. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Juu käsittelyä nimenomaan! oon joskus jonkun julisteen hupitarkoitukseen teettänytkin, mutta nyt haluan että kuvasta otetaan kaikki irti että sietää katsella isossa koossa vaikka pitempään.

Muuten tekisin itse, mutta olen vasta tänä syksynä miettinyt tarkemmin näitä kuvien ominaisuuksia. Teen taidetta sitten myöhemmin.

4. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Valinnan vaikeus.... Huomaan ettei näistä kovin suurta pysty tekemään mutta jotain
    Nyt kun yritän keksiä missä olisi aineksia
    Ehkä tämä:

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63

Kuvankäsittelyssä on vaan vähän sellainen vika, että pitäisi varsin hyvin tietää, että mitä oikein tahdot ja millainen kuvan sinun mielestäsi pitäisi olla?

Eli tuo kuva yllä on hyvä esimerkki. Kuvana sellaisenaan aika kiva, todellinen. Jos tuosta poistaa "keltaisuuden", joka sinua ehkä häiritsee ja säätelee kuvan sävyt toiseksi, katooa laskevan auringon läsnäolo ja kuva tavallaan heikkenee, nyt se puhuttelee juuri sillä. Ehkä kevyt käsittely, jossa ääripäät viilataan kohdille ja koko dynamiikka otetaan kunnolla käyttöön olisi oikea tie? Toisaalta voihan tästä vääntää todellisuudesta poikkeaviakin versioita, mutta miksi ja mihin suuntaan, mitä vaan voi tehdä??

6. Vs: Kuvankäsittelyä myytävänä?

Toi keltasuus tuo tohon just auringonlaskun tunnelmaa.

7. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Tosi hieno kuva. Myös hyvä esimerkki siitä, ettei ns. luomu ole meillä sitä kaikkein luonnollisinta.

Kuvaan saisi varmaan helposti tehtyä kaikenlaista pientä viimeistelyä, mutta eivätköhän nuo hyvässä valokuvaamossakin sitä tee, jos käyt teettämässä vedoksen. Kuvan perusideaa en minäkään menisi muuttamaan.

8. Vs: Kuvankäsittelyä myytävänä?

No mulla on valokuvaamo.

9. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63

Usko tai älä Miia, niin meilläkin :D

10. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Ja meillä :D

Lisäksi vakiokuvantekijälabrassa on kuvankäsittely laitettu hinnastoon, joten kuvan viimeistely onnistuis sielläkin.

11. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mulla ei ole valokuvaamoa. Mutta digipimiö on.

Pii jos kuvastasi on vain JPG 267.09 kilotavua, 1600x1064, niin ns. "taidefilttereitä" voisi käyttää "taulun" tekemiseen (tekstuureilla peitetään reson puutetta). Tosin nyt alkaa jo olla kiire jos aiot joululahjaksi. Kiireen takia en kuitenkaan tarjoa palveluitani, toivottavasti löydät jonkun rivakamman kuvankäsittelijän.

12. Vs: Kuvankäsittelyä myytävänä?

No mäpäs tarjoan palvelua, itä pitäs tehdä?

13. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Yleinen huomio:

Kun harrastelijafoorumilla kysytään tarjouksia, odotetaan tarjouksia harrastejijoilta.

Jos taas ammattilaiset tarjoavat palveluitaan, kannattaa ehdottomasti välttää sellaisia ammattilaisia, jotka eivät osaa tehdä selkeää eriteltyä tarjousta siitä, mitä tekisivät ja mitä vaihtoehtoja sille tekemiselle olisi. Jos he eivät siihen pysty, he eivät ole tässä asiassa ammattilaisia. Ammattilaiset osaavat tehdä fiksun tarjouksen asiastaan.

Esimerkiksi se, että jollain on epämääräinen "valokuvaamo" ei merkitse tässä asiassa yhtään mitään, vaan sellaisen esittäminen tarjouspyynnön perusteeksi kertoo riittämättömästä asian ymmärtämisestä.

Ylipäätään mainittu "valokuvaamo" ei asiassa riitä mihinkään. Esimerkkikuva on luonteeltaan sellainen, että sen "fotometrinen valmistelu" valokuvaamon ihmiskuvaajan valmiuksilla ei välttämättä tuota hyvää tulosta -- tai ainakaan parasta mahdollista.

Jos joku jotain tarjoaa, ei kannata luottaa liikaa, vaan pyytää esimerkkejä vastaavanlaisen kuvan tekemisestä. Olen varma, että päteviä sellaisia tekijöitä löytyy.

14. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Hyviä kannanottoja.
    Ensinnä tämä on pienennys että sain uppoamaan tähän sivulle. Mutta todellakin jos on nähnyt (poika siis) auringonnousun erikoisen värisenä Everestin kyljessä voisi se olla ihan hyvä roikkumassa olohuoneen seinällä. - Siis kuvan optimointi tauluksi, esim kokeillen pitäisikö etualaa säätää siis niin että mahdollisimman hyvä taulu on tuloksena.

Aikataulu: niin ... tärkeämpää minulle on tehdä kerran kuin tehdä nopeasti. Voin neuloa ne villasukat tähän hätään ja antaa taulun kun se on valmis.

Tuo AnselA:n mainitsema tekstuuri tai muu "menetelmä" (muttei "rankka" canvaspohja) , kiilto, tai mikä tahansa - haen sitä että joku osaa suositella kuvaan sopivaa tapaa.
    Mää olen teettänyt muutaman oman kuvan tulostusta tarjoavilta yrityksiltä ja ollut kyllä tyytyväinen tähän haluan enemmän... katsetta - tutkimista kestävää...

15. Vs: Kuvankäsittelyä myytävänä?

No, digin mustavalkokuvaksi säätö -osiostakin ( http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,61160.0.html ) käy selkeästi ilmi, että muunnoksilla on vahvasti erilaisia tavoitteita, joita kuvien tarkastelijat eivät tiedä. Arvioiminen jää vain siihen, miltä kuva ruudulla nyt näyttää. Siksi pidän kuvankäsittelyn tilaamistakin hieman vaikeana, jos tilaaja ja tekijät eivät käytä samaa kieltä. Muuttujia on niin paljon.

16. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Tämä kuva on kuitekin niin lähellä aivan valmista, että kompetentti valokuvaamo tekee siitä hyvän vedoksen ilman että asiasta sen kummempaa ongelmaa tehdään.

Toinen vaihtoehto on tietenkin, että otat tämän omana projektinasi. Hommaat (vaikka ilmaisohjelmina) sovat kuvankäsittelyvälineet ja pyörittelet kuvaa tietokoneellasi kunnes olet tyytyväinen. Näin toimien voit myös tehdä erilaisia versioita ja vertailla niitä. Pakkohan kuvankäsittely on opetella jos digikuvien kanssa haluaa pidemmälle.

Kanvakset ovat mielestäni hetken huuma. Näyttävät pääsääntöisesti 15 minuutin katselun jälkeen huonoilta.

Aivan perussäätöjen (valotus, saturaatio ja kontrasti) lisäksi tutkailisin tässä kuvassa eri valossa olevien vuorenrinteiden ja taivaan suhteita. Sopivalla terävöityksellä voisi ehkä tuoda pintojen struktuuria paremmin esiin, tai sitten himmata sitä. Ihan mitä nyt haluatkaan... taivas on mielestäni tämän kuvan elementeistä tympeimmän näköinen. Raskas ja vähän tunkkainen.

17. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Onpa mahtava kuva, erittäin hyvä jo ilman käsittelyä. Tahtoo Nepaliin!!

Hieman erilainen ja korostettu värimaailma antaa juuri sen mystisen ja maagisen tunnelman joka tekee kuvasta todella upean. Ei ainakaan kannata antaa kenenkään amatöörin sählätä kuvan kanssa. Tee mielummin itse pieniä säätöjä tai anna suosiolla jonkun oikean ammattilaisen käsiteltäväksi.

Onko tietoa millä korkeudella kuva on otettu?

18. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Kyllä se lähellä kuuttatonnia on. Matkalla kohti Island Peakia.

Juu en minä itse joka tapauksessa käsittele kun aloittelen vasta , sitten kun opettelen ja taidot karttuu mua varmaan harmittaisi nähdä kuva seinällä jos menisi itseltä pieleen. Kyllä mun mielestä kuvaa etualalta pitää käsitellä mutten todellakaan tiedä miten. Rytmi on kyllä kohdallaan....

19. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Esillä oleva kuva on sikäli kiitollinen käsiteltävä, että siinä on kolme toisistaan selvästi erottuvaa elementtiä (jos ei lasketa oikean yläkulman pilveä jonka kanssa kyllä tullaan toimeen).
    Itse nostaisin hieman etualan sävyjä ja korjaisin väritasapainoa neutraalimmaksi.
    Auringon värjäämien vuorten kohdalla luultavasti tyytyisin lisäämään kontrastia.
    Taivasta hiukan vaalentaisin.

20. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Juuh jätän tuon varsinaisen taulun tuonnemmaksi ja tyydyn "harrastelijaratkaisuun" eli teen "kevyttaulun" julistetyyliin ihan muista kuvista. samaan tyyliin kuin tein tyttären ylioppilaskiitoskortin.

Tuo varsinainen taulu tulee kyllä tuosta valitusta kuvasta ja se ennättää vuoden vaihteen jälkeen.... jääpähän hyvä mieli...