Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmikuvaajat välineurheilijoita?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RB, 13 Elokuu 2006.

1. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Näitä filmikamerakeskusteluja lukiessa tulee mieleen että filmikuvaajat ovat todellisia välineurheilijoita. Kaikenmaailman kottaraisenpönttöjä ja muuta sälää pitää olla kaapit pullollaan.

Itselläninkin on filmikameroita, joista en luovukkaan. Aktiivifilmikuvausaikana tietenkin piti oilla joka tyyppiselle käyttökameralle vararungotkin mutta onneksi niistä on saanut luopua. En halua kerätä ylimääräistä rojua nurkkiin.

Digillä on 2 runkoa, läjä opiskoita ja niillä hoituu kaikki. Ei tarvitse urheilla;)

2. Just niin - mutta opiskaläjää voi tietty kaapissa aina kasvattaa.

Ai niin, ja runkoja on kolme.

3. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Joo, nuo filmikuvaajat ovat täysin ajastaan jäljessä olevia kalkkiksia ja välineurheilijoita.

4. samanlaista urheilua se voi olla postimerkkien keräilykin, jos kiinnostus kohdistuu johonkin muuhun kuin postimerkkeihin.

5. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Mullakin kattaa tällähetkellä digiin sopivilla objektiiveilla polttovälin 17-85 millin.....

6. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    ... niinkuin esim Rolleicord ja kaksi suodinta?
    Tuota aina ihmettelen, miksi kaksi digirunkoa? Mustavalkoiselle ja värille?

7. eli ainoita asiallisia kavereita on entiset filmikuvaajat jotka ovat onnistuneet siirtämään massiivisen taitonsa digiin, edustaen näin puhtainta koulukuntaa mitä valokuvauksessa voi olla ja voivat näin onnitella itseään.
    Onnea Imaameille luutorniin.

8. Kyllä välineitä on vaikka muille jakaa... minä otan filmirungon niin ota sinä digipokkari :)

9. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Pakko. Kun kerran lupaa kuvata, niin aina pitää olla varakamat. Aina.

Niin oli RB:tä, kuin kinokamaakin aina kaksin kappalein, ja sillointällöin tarvittiinkin.

Kerran oli vain yksi rämä Hasseli...ja siihen se jäikin kun mekaniikka petti...

10. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Totta... Mikä vois vituttaa enemmän kuin se, että kamera laukeaa ja hommat loppuu siihen. Hyvällä tuurilla ne loppuu viikoiksi tai kuukausiksi.

Tsekatkaapa kaapista josko löytyisi ylimääräinen nikon filmirunko ja myykää se mulle vararungoksi.

11. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    En allekirjoita väitettäsi. Itse olen 33 vuotias, enkä taatusti ole kalkkis, en myöskään ole ajasta jäljessä. Välineurheilija saatan olla, koska investoin äskettäin yhteensä noin 2500 euroa Nikon F6 runkoon, kahteen optiikkaan ja salamalaitteeseen.
    Mielestäni filmikamera on edelleen hyvä investointi ja sillä saa digiä parempia kuvia.

12. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Mulla olis Nikon FG-20 käyttämättömänä. Osta vaik 50e:llä toi pois (saat halvalla ku oot mun idoli)?

13. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Täytyy myöntää, että Nikonin filmikamat ovat olleet niitä parhaita....Hasseli huonin...ja mamiyan perät reistaili, muuten tosityökalu.

14. BuuuuuuHuuuuuuuu!

Urheilu on hyvästä. Siinä kasvaa kunto.

15. ei mulla kertaakaan.

16. Anonymous

Anonymous Guest

Tämä on taas näitä maailmankaikkeuden parhaimpia viestiketjuja ;).

17. Pistän tähän kohtaan lukon, mutta jatkakaa te.

18. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Jaa. Minä en ole kuin vuotta sinua nuorempi, ja investoin vuosi sitten digitaaliseen järjestelmäkameraan. Sillä saa parempia kuvia kuin filmikameralla.

19. Se oli hyvä investointi. Arvo noussee silmissä.

20. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Minä kai lienen sitten välineurheilija kun haalin jatkuvasti lisää sälää filmipuolelle, etenkin Bronican ympärille.

Bronicankin hankin kun totesin, että nyt on viimeinkin varaa laittaa rahaa muihinkin kameroihin kuin kieveihin - silloin katselin hasselia ja bronicaa ykkösvaihtoehtoina. Bronica vain sattui tulemaan kohdalle ensin.

Ikävä vain, pari vuotta myöhemmin Bronica lopetti valmistuksen joten uusien optiikkojen kanssa on niin ja näin. Mutta käytetyssä vara parempi - joten filmiperiä, linssejä jne. on tullut kummasti järjestelmän ympärille.

Koko väittämä välineurheilusta on sinänsä hassu, koska välineurheilussa huomio on enemmän välineissä kuin kuvaamisessa (tai muussa harrastuksessa, voihan joku välineurheilla onkivapojen kanssa).

Jos kokee jonkun välineen tarpeelliseksi kuvaamisen kannalta, se kai ei liene välineurheilua. Se sensijaan on, kun hankitaan hienoja, ehkä punaraidallisia valkoisia putkia joita sitten ei käytetä. Tai käytetään olosuhteissa, joissa samaan tulokseen pääsisi halvemmillakin kakkuloilla.

Siinä se tulikin sanottua: Välineurheilussa välineen "tarpeettomat" ominaisuudet merkitsevät enemmän kuin käyttöarvo. Filmikuvaus ei mielestäni ole tällaista.
    Toki voidaan aina tulkita asioita miten tahdotaan. Ehkäpä välineurheilua on myös yli 40 lpmm -piirtokykyisen linssin käyttö, jos ei käytä jalustaa (keskimäärin käsivaralta ei pääse yli 40 lpmm tarkkuuteen vaikka olisi mikä vakaakäsi).