Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Läppäri tonnilla?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana savolaine, 17 Joulukuu 2005.

Näyttää siltä että vanhasta pääsee eroon joten ei muuta kuin uus pukin listaan.

Rahaa on käytettävissä noin tonni, plus tarvittaessa muutama satanen vielä päälle. Kone sais olla kokoluokkaa 15". Kone tulis aika normaaliin käyttöön eikä ois pahitteeksi vaikka photari pyöris jotenkuten.

Eli onko suosituksia?

1. kunnes Isot Pojat pääsevät vastailemaan, voin heitellä vähän mitä itse olen kuullut läppäreistä.

Fujitsu-Siemensin amilot ovat halpoja mutta ovat useimmiten/nopeimmiten huollossa. Saman firman Lifebookit (eli se parempi sarja) ovat ihan hyvää käyttötavaraa. Acereista olen kuullut sekä "pelkkää hyvää" että "pelkkää huonoa". HP:een en itse luota, mutta minulla olisi sellainen kuva että ihmiset tykkää HP:n kannettavista. Compaq ja HP taitaa olla tänäpäivänä sama asia... IBM:stä olen kuullut pelkästään hyvää - laadun suhteen (hinta onkin merkin huonoin puoli).

Tuohon hintaluokkaan ja vaatimustasoon itse katselisin varmaankin Lifebookeja.

Uusin Photari (ja varsinkin Bridge) on niin muistisyöppö että koneessa pitäisi olla vähintään 1Gt keskusmuistia, joka ei taida tulla minkään kannettavan kanssa standardina, eikä 512Mt mallitkaan ole halpoja. Nykyajan 'standardiprosessorit' työstävät photarilla kuitenkin ihan tarpeeksi hyvin, Bridge vaatii ehkä jonkin verran enemmän.

Mutta tarkkoja malleja en osaa sanoa - jätetään ne niille jotka jostain tajuavat.

2. Mä tykkäsin tuosta Acerin Crystalbrite näytöstä, mielestäni aikasen mellevä kuva...

Muutoin ei hirveän pahaa sanottavaa ole, kun CD/DVD-combo hivenen takkuaa ja mallina siis 4651LMi Travelmate, jossa muisti lisätty tappiin, eli 2Gt ja 1.6GHz on prossuvääntö. Pitkään tei kaikki hommat tuossa sillä, kun oli pöytäkone tiltissä. Skannitkin onnistuin 67:ta jne.. eli tekeehän sillä kun ei rakettisuorituksia odota.
    Helposti naarmuuntuvat kuoret siin kanssa on, että tulee yllättävän elämää näheen näköinen melkoisen nopeasti. Meinasin itse hivenen paikata kalvolla tuota asiaa...

3. Lifebookki tässä nyt on kätössä eikä ole kyllä valittamista ollut. Kone on vaan auttamattomasti vanha.

Varmaan kääntyy nokka kohti Aceria, AS5002WLMI vaikuttas ihan mielenkiintoselle pelille.

4. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    http://murobbs.muropaketti.com/forum.jsp?forum=1

Tuolta kannattaa katsella ja lueskella noista kannettavista mitä pojat höpisevät. Itse ostin aika pitkälti tuon foorumin pohjalta itselle tuon tietokoneen ja tyytyväinen olen ollut. Fujitsu 1437g, maksoi kotiovelle tuolloin 1230€. Mietin myös applea, mutta ajattelin hankkia koneen jolla voi myös pelailla jne. Isot pojat puhuvat että kannattaa odottaa uuden prosessorin omaavaa applea, mutta jos ei ole kauhean suurta teho tarvetta niin kannattaa harkita applea. Hiukan kyllä kun juttuja lukee niin tunnustaa, että kaikilla halvemmilla koneilla on noita murheita tai vastaavia. Nyt en uskaltaisi varmaan ostaa edes fujitsua saatikka aceria. Omassa koneessa siis ei ole ollut ongelmia, onneksi. Varmaan päätyisin johonkin luotettavaan merkkiin kuten ibm, sen verran pitkä aikainen investointi ja tärkeä että luotettavuus olisi todella tärkeä asia.

5. Boost

Boost

591
    0
    0
    Isoista pojista en tiedä mitään, mutta uskaltaisin kehoittaa välttämään Applen ensimmäisiä Intel -versioita. On nimittäin melkoisen iso muutos ja on todellinen ihme jos kaikki sujuu ilman suuria ongelmia.
    Ja eipä Applelta tonnilla taida noin isolla näytöllä varustettua läppäriä löytyä. 14" iBook taitaa olla lähinnä, hintaa sen ~1300 €.

Heh, näin se homma etenee ;)

6. iiuu

iiuu

142
    0
    0
    Acerin kiiltäväpintaisesta näytöstä tuttavan kokemuksia liikkeessä tehdystä koekatselusta: ottaa helposti heijastuksia lampuista ja ikkunoista. Noin 5-10 min kokeilun jälkeen rupesi silmiä kivistämään. Acerin mattapintaisella näytöllä varustetulla läppärillä ei mitään ongelmia samassa tilassa/valastuksessa. Kannattaa kokeilla itse ennen ostamista. Värit olivat kiiltävässä paremmat kuin mattapintaisessa.

7. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Mites ois joku vähän käytetty, tai sanotaan että pari vuotta vanha IBM:n ThinkPad? Mul on töis X31 ja tuntuu pelittävän hyvin vaikka photarikin on auki. PageMaker pyörii ihan hyvin myös.

8. Niin se lienee se Crystalbrite näyttö tuo kiiltävä ja siinä kuva on kyllä hyvä. ym. vikoja en kyllä huomannut, mutta ovat kyllä todentutuisia ja järkeenkäypiä ongelmia.
    Omassa läppärissä on +SXGA näyttö, joka on ihan bueno... tosin en sitä kyllä ole tyydyttävästi saanut kalibroitua.

9. No ensinnäkin, tuleeko se pöytäkoneeksi, joka joskus otetaan mukaan, vai mukana kannettavaksi koneeksi? Mukana kulkevaksi koneeksi ottaisin ilman muuta Centrinon. Ja sitten, all-in-one vai kevyt? Jos CD-asemaa ei tarvitse jatkuvasti, se voi olla ulkoinen. Kone kevenee siitä. Millaisen näyttöresoluution tarvitset? 1400x1050 on mahdollisuuksien rajoissa tuolla budjetilla. Tarvitsetko näytönohjaimelta 3D-suorituskykyä? Silloin Geforce Go tai Mobility Radeon. Pitääkö kestää kovassa menossa? Ainakin Toshiballa on malleja, joissa sihenkin puoleen on pikkuisen panostettu.

10. Jep, ratkes sitten tämäkin ongelma. Mustassa pörssissä oli tarjouksessa Fujitsun Amilo 1655G hintaan 1190 jonka kävin hakemassa pois. Samaan hintaan ois saanu jonkun HP:n vehkeen jossa oli suunnilleen samat speksit mutta otin sitten fujitsun kun tässä on kolmen vuoden on-site takuu joka on aikas hyvä. Ihan asialliselle pelille vaikuttaa.

11. Vaikka tuleekin viestin verran liian myöhään, loppunoottina voisin sanoa vielä että kannattaa kattoa minkälaisia ohjelmia läppärin mukaan tulee, koska ne helposti nostavat läppärin hintaa.

Kaveri käväsi eilen uuden 'pepsiläppärin' kanssa eli Sony Vaio jokumikäliemalli joka kaupoissa maksaa 1700-2200 (riippuu keneltä kysyy). Kyseessä oli 1.7GHz Centrinolla varustettu ~15" laajakuvaläppäri jossa 512Mt muistia ja jokin GeForce Go näytönohjain. Hämmästelin koneen jäykkyyttä vaikka alla oli täysin puhtaalta pöydältä asennettu Windows XP - luulisi tuolla hinnalla saavan vähän tykimpää vehjettä. Mutta kun katselin tuota ohjelmistopakettia joka tulee sen mukana en enää ihmetellyt. Siellä oli kaikennäköistä hienoa multimediaa joista itse en olisi käyttänyt kuin ehkä Officea. Lisäksi se "SONY" logo varmaankin maksaa aika paljon...

Mitä tässä yritän sanoa että itse en tuota Vaiosta olisi täyttä hintaa maksanut missään nimessä. Mobiiliseksi multimedialäppäriksi se on luultavasti mainio laitos (kevyt, pieni, wlan, sopivasti vääntöä kaikesta huolimatta, sonyn multimediaohjelmisto), mutta pyöreät 2000e on kaksinkertaisesti se summa minkä tuosta läppäristä olisin itse valmis uutena maksamaan, koska ohjelmistot olisivat olleet aivan turhia minulle.

12. VAIO:t ovat kyllä aika mielenkiintoisissa hinnoissa. Onhan niissä hyvä näyttä ja muutenkin ominaisuudet aika kohdallaan mutta hinta ei kyllä todellakaan houkuttele.

13. Hinnoista en tiedä, mutta Dellin ja IBM:än koneita olen työkseni kannellut pitkin mailmaa ja Dell oli hyvä, mut IBM vielä parempi. Nyt on T41 IBM käytössä ja duunit hoituu tietotekniikan puolesta hyvin.

14. Itse myös etsin alle tonnin läppäriä. Pelikäyttöä se ei tule näkemään, joten näytönohjaimella ei liene väliä kauheasti. Jotain dvd-leffoja nuo nyt varmaan jaksaa pyörittää kaikki ihan ok? Koneella olisi tarkoitus kirjoittaa juttuja, käyttää nettiä ja käsitellä kentällä kuvia. Mitään järkyttävää pikselinviilausta en harrasta, tulen mukavasti toimeen vaikka tuolla Photoshop 4:llä, joka pyörii hienosti vanhoissakin koneissa.

Niin, ja mitään raweja tai bridgejä tai pokereitahan mä en muutenkaan harrasta - etenkään kenttäoloissa. Näytön ei tarvitse mennä 1024*768 resoa isompaan, kun en sen isompaa käytä pöytäkoneellakaan. (Jossa näyttöinä 17" ja 15")

Eli hyviä ominaisuuksia olisivat:
    - Akun kesto
    - Hyvä näyttö (laaja katselukulma yms.)
    - Toimivuus
    - Yli 512 muistia
    - Yli 60G kovoa.
    - Kestävyys
    - Keveys, siedettävä koko (eli ei mikään extrawidescreen)

Oliko näissä jotain eroja esim. prossuissa, että mitkä syövät enemmän virtaa ja mitkä vähemmän?

15. ar

ar

432
    0
    0
    On hirvee ero. Intelin pentium M -prosessorit on virtapihejä.

16. Vanhoissa, meinaan ikivanhoissa läpsyissä ainakin kovot tuntuisivat vievän helvetisti virtaa. Onks nykyiset jotenkin säästäväisempiä?

17. Nyt olis kolmas potilas samassa jonossa samalla vaivalla. Verkkokaupassa olis tällainen Acer 3003LMI / 512
    about 800e. Onkohan tuo mistään kotoisin? Mitenkäs AMD verrattuna intelli kannettavissa?