Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lähilinsseistä

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana kalmari, 4 Lokakuu 2007.

  1. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Tässä jo tovin ihmetelleenä päätin tiedustella omakohtaisia kokemuksia noista hoyan jne, +3 - +10
    lähilinsseistä.
    Obiskoja on ihan riittävästi jo laukussa muttei missään ole macroa, joten minkälaista jälkeä tuommoisilla kapistuksilla saisi aikaan?
     
  2. jalakanen

    jalakanen Well-Known Member

    1 453
    210
    63
    Vs: Lähilinsseistä

    Eipä niitä nyt osaa kehua. Loittorenkaita suosittelisin mielummin.
     
  3. Vs: Lähilinsseistä

    En minäkään. On niitä kuulemma hyviäkin, mutta hinnat lähestyvät silloin jo objektiiveja.
    Hommaa ne loitot ja jos homma alkaa kiinnostaa enemmän, niin sitten dedikoitu macro. Tällöin loitot jäävät lähikuvausominaisuuksien lisäämiseen muissa polttoväleissä.
     
  4. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Lähilinsseistä

    Aivan. Loitto onkin ollut primäärinä mutta ainahan sitä muitakin tuulia pitää nuuhkia :)
     
  5. Vs: Lähilinsseistä

    Olen taas vastarannan kiiski. Minulla on Nikonin kunnolla päällystetty kaksilinssinen +3 lähilinssi, joka toimii erittäin hyvin. Sen olemassaolo ei mitenkään poista/estä sitä, etteikö voisi käyttää loittoja - tai mikä vielä parempi, kunnon makro-optiikkaa.

    Ko. lähilinssi tekee hämmästyttävän hyvää jälkeä, on pienikokoinen ja kevyt kuljetettava ja vie vähiten valovoimaa (ainakin teoriassa), koska se itse asiassa lyhentää objektiivin polttoväliä ja näin periaatteessa valovoima kasvaa.

    Halpahan se ei ole ja ole ymmärtänyt, että suurin osa lähilinssien huonosta maineesta johtuu juuri siitä, että käytössä on ollut halpoja ja heikkolaatuisia linssejä. Toinen asiaan vaikuttanut tekijä saattaa olla se, että lähikuvauksessa valo on melkein aina kortilla ja sitä on yritetty kompensoida suurella aukolla - seikka, joka ei ole hyvä idea sen enempää lähilinsseillä kuin loittorenkaillakaan kuvattaessa.

    Jos ei halua ostaa Canonin / Leitzin / Nikonin tms. suhteellisen kallista lähilinssiä, on Teknofokuksella tietääkseni tarjolla hyvälaatuisia vaihtoehtoisia kohtuulliseen hintaan.
     
  6. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Lähilinsseistä

    Itse ostin Hasseliin 15€:lla protarin, ei mielestäni paha hinta.
     
  7. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Lähilinsseistä

    Mites noi lähilinssit toimii mittaetsinten kanssa? Tarkennus ja rajaus?

    Itellä olis toi Mamiya 6 ja objektiivit tarkentuu lähimmillään metriin.

    Mitkä tarkalleen ne huonot puolet lähilinsseissä on yleensä?
     
  8. Vs: Lähilinsseistä

    Minulla on Nikonin T6-lähilinssi satunnaisia makroja varten.  Vanhan 70-210f4 nokalle laitettuna sillä
    saa ihan säällisiä makroja jos vain osais niitä ottaa.  Ei suttaa reunoilta sen enempää kuin keskeltäkään.  Terävyysalue on tietysti aivan mahdottoman syvä kun etäisyyttä kohteeseen on noin 30cm. Joutuu pyytämään hämähäkkiä kyykkyasentoon tai ei mahdu kokonaan terävyysalueelle :)
     
  9. Vs: Lähilinsseistä

    Olis 1kpl ylimääräinen kerran käytetty +2 lähis kaupan jos joku haluaa ostaa. Joku marumi tms varmaankin. en osaa sanoa kuinka huono on, kun ei enää yhtään 67 kierteistä obiskaa ole. Aikoinaan otin sen 5 kuvaa tamronin 28-75 lasilla ja ihan ok oli. Ei vaan macrotus ole koskaan ollut mun juttu.
     
  10. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: L

    M