Olen kovasti miettinyt asiaa jos opettelisi kehittelee laakoja kotona diasta.Suomessa maksaa 13x18 dian kehitys n 10 e kappale.Kotona kehittämisen puolesta puhujat voisivat kertoa tarkemmin. Kyllähän se olisi nätti lasien välissä jo itsestään.t kimo
Vs: Laakojen diakehitys kotona? Kerro ensin, miten kehität mv-laakafilmit? Altaissa, spiraalitankissa, muuten?
Vs: Laakojen diakehitys kotona? Altaissa,kun en ole löytänyt 13x18 purkkia toistaiseksi.Altaissa olen kyllä saanut ihmeen tasaista jälkeä.
Vs: Laakojen diakehitys kotona? Noh sitten... E6 altaissa voi olla pikkuisen hankala - tarvitset ainakin 7 allasta (tai 4, jos tyydyt 4-bath-kemikaaleihin), joista ainakin alkupää on saatava vesihauteeseen pysymään 38 asteessa. Toki se on mahdollista muttei välttämättä kovin näppärää. Homma menee jokseenkin näin: Vesihauteeseen: 1) ensikehite +/- 0.3 C 2) ensimmäinen huuhtelu, 3-4 veden vaihtoa, +/- 1C 3) kääntökylpy (tätä ei ole "3-bath" eli 4-bath-kemigaaleissa), +/- 1C 4) värikehite, +/- 1C Lopuilla vaiheilla (esivalkaisu, valkaisu, kiinnite, loppupesu, loppuhuuhtelu) ei sitten ole niin väliä. Aluksi lämmitetyt kemikaalit jotka sitten vähän jäähtyvät ilman vesihaudetta on täysin ok. Jokin tankkityylinen juttu muuttaa homman helpoksi - et tarvitse muuta kuin yhden kohtuullisen kokoisen vesihauteen johon tankki ja kemikaalipullot sopivat ja jonka pidät 38-asteisena lisäämällä aina tilkkasen kuumaa vettä ajoittain. Kuumemittari sopii erinomaisesti tälle alueelle tarkkoihin mittauksiin. Loppu on sitten vaan ohjeiden noudattamista ja hyvää tulee.
Vs: Laakojen diakehitys kotona? Ohjeet vaihe vaiheelta ks. esim. http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j83/j83.pdf s.7 alkaen.
Vs: Laakojen diakehitys kotona? E-6 voisi hyvinkin toimia paterson tms. tölkissä myös laakafilkalla käsin agitoimalla perinteiseen mv-tyyliin (inversiot). Olen kinoa ja rullaa kodakin single use kitillä noinkin kehittänyt todella hyvin tuloksin (eli inversiot). Purkki ja tuo toisaalla hyväksi todettu laakafilmin "sukkamenetelmä" olisi sen verran formaattiriippumaton että 5x7 ei ole ongelma. Myöskään vesihaude ei tällöin ole ongelma.