Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kenkälaatikkokamera

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana matti, 8 Kesäkuu 2006.

    Kunhan joskus pääsen tästä nukkumaan, olisi tarkoitus jossain vaiheessa herätä.

    Herättyäni meillä on luvassa hauskanpitoa koko päiväksi ja yksi "ohjelmanumero" on laatikkokameroiden valmistus pienellä kaveriporukalla (mukaanlukien siis se 12 vee veljenpoika, josta toisaalla mainitsin).

    Rupesin tässä pohtimaan, että mitenköhän tuo homma nyt käytännössä menee. Ko. kamera on tuttu vain "teoriassa".

    Lähinnä mietin sitä, että kun olemme kuvanneet ja saavumme pimiöön laatikoinemme, puramme ne ja laitamme paperit kehitteeseen, niin.... siitähän tulee negatiivi!?! Otetaanko laatikkokameralla siis pelkkiä negatiiveja, vai mites nyt suu pannaan. Tietty jos sinne altaaseen tuikkaa vähän valkoista valoa, niin negatiivin saa positiiviksi ja päinvastoin, mutta se on täysin arpapeliä (niinkuin tuo systeemi ei muuten jo olisi ;)

    Kertokaa toki kokemuksistanne

    Edit: Niin - materiaalien kanssakin on vähän niin ja näin. Mikä on minimikoko ? Olisi aika hassua kokeilla tehdä tuollainen esim. tulitikkulaatikkoon tai vastaavaan...
     
  1. diagonal50

    diagonal50 Member

    755
    0
    16
    Moi!

    Aikanaan, kauan sitten kun rakensin neulanreikäkameran, tarkoituksena oli myös kuvata valokuvapaperille, kehittää paperi negatiiviksi ja vedostaa varsinainen printti tyyliin "kalotypia" pinnakkaisena. Yhden "paperinegatiivin" tein mutta varsinaista vedostusta en kokeillut...

    t. Jukka
     
  2. Aikoinaan pinnakaisena itsekin noita papruja kokeilin.
    Pitäisi joskus saada aikaiseksi, kun sain tässä taannoin hyppysiini hidasta reprofilmiä -sitä voisi puskea moisiin laatikoihin ja sopii pinnakkaisiinkin paremmin kuin paperi.
     
  3. Jimi

    Jimi Member

    85
    0
    6
    Pinnakkaistyylillä olen minäkin omista paperinegatiiveista positiiveja saanut. Taisi muuten syntyä ensimmäiset hopeagelatiinikuvat tällä tyylillä...
     
  4. Noi voi pirulainen. Juuri kun olin kaavaillut paperin valotusta suoraan neulansilmäkameralla, heität tollasen. Nyt visio 35mm taskukoon neulanreikäkamerasta alkoi kalvaa niin pahasti, että nikkaroin varmaan illalla tollasen, jos keksin millä saan tosi pienen reiän aikaan, muuten resoluutio kärsii :)
     
  5. Kannattaisiko liikkeelle lähteä normijärjestelmäkameralla? Neulanreikäobjektiivin voi tehdä vaika kameratulpasta..
     
  6. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Eikös tuossa paperipinnakkaisessa kannata muistaa että valotus tehdään emulsiopuolet vastakkain. En ole siis itse noita tehnyt mutta tällaisen yksityiskohdan muistan jostain napanneeni. Saattaa olla päivänselvä juttu laatikkokameramiehille mutta aika harvoin tästä erikseen mainitaan missään ohjeistuksissa.
     
  7. Tero Leponiemi

    Tero Leponiemi Member

    285
    0
    16
    http://www.mustavalkoinen.fi/mamut/

    Tuossa juuri turvapaikanhakijoille pitämäni kenkälaatikkokamerakurssin tuotoksia. Ajanpuutteen takia paperinegat skannattiin ja käännettiin koneella positiiviksi. Oli muuten melkoisen kivaa vääntää noita.
     
  8. Varmasti.

    Alkoiko kurssi laatikko-camera obscuran rakentamisesta ja sen läpi tähyilemisestä? Niin itse olisin tehnyt. Lapset ja ainakin romatikko- ja tekniikka-orientoituneet aikuisetkin innostuvat siinä kyllä välittömästi.
     
  9. Tero Leponiemi

    Tero Leponiemi Member

    285
    0
    16
    Jep, rakensin yhdestä luokkahuoneesta camera obscuran, ensin käytiin pieni teoria läpi (tyyliin, ette usko, että kenkälaatikolla saa kuvia ja käydään katsomassa kameran sisällä ylösalaisin olevaa kuvaa), sitten kameraan sisään ja lopuksi jokainen pari rakensi oman laatikkonsa. Elämyksellistä oli (varsinkin kyseisen paikan pimiö, joka oli vanhan rakennuksen tyyliin hiilikellarissa ;-) ).
     
  10. Tekisi mieli tehdä meidän rantasaunaan camera obsura, mutta kun seinät on mustat. Ei tarvitsisi kuin ikkunan kokoinen pahvi jossa reikä..
     
  11. Tero Leponiemi

    Tero Leponiemi Member

    285
    0
    16
    Siirrettävällä valkokankaalla hoituu kyllä tuo ongelma aika hyvin...
     
  12. jj

    jj Member

    310
    1
    16
    Noin voi varmaan lähteä liikkeelle, mutta olen ymmärtänyt sopivan pienen reiän tekemisen olevan tuollaiseen aika hankalaa. Syynä pieni filmikoko ja epäoptimaalinen etäisyys filmitasosta. Mutta tuskin tässä kontekstissa ihan ensimmäisenä tietenkään laatua lähdetään optimioimaan.
     
  13. Tai voisi ottaa mukaan kaksi pahvia: toinen ikunaan ja toinen seinään.
     
  14. Helpointahan tuo toki olisi, mutta siinä on ihan eri fiilis kuin ladatessa tikkuaskin pohjalle itse pätkittyä 36x24mm "laakafilmiä" :)
     
  15. Vs: Kenkälaatikkokamera

    Nostetaan nyt wanhempaa aihetta, kun en tämän takia viitsi uuttakaan aloittaa (enkä vastausta ole muista neulanreikäketjuista löytänyt). Eli kuinka kauan tuollaista kenkälaatikon tms. pohjalle laitettua paperia pitää valottaa? Eri filminherkkyyksille löytyy kyllä käteviä laskureita (jotka huomioivat polttovälin ja reiän koon), mutta mites on paperin laita?

    Vai oliko tämä nyt sarjasta "Tyhmiä kysymyksiä"?
     
  16. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: Kenkälaatikkokamera

    Ei ole tyhmiä kysymykssiä, tuo ASA arvo MV-paperilla on jotain 6:n luokkaa. Siitä sitten laskemaan sitä valotusarvoa, kyllä ne valotuarvot ovat minuuttien luokkaa.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Kenkälaatikkokamera

    Teittekö reiät ky****lä, vai mistä moinen epäterävyys?
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Re: Kenkälaatikkokamera

    Ei se nyt niin hankalaa ole Kapasia: 09/2007 ja tuolta "Sunnuntaipäivän puuhastelua". Pieni filmikoko/kennon koko ei ole ongelma. "Epäoptimaalinen" etäisyys filmin/kennon pinnasta on noin 45 mm. Tuo on siis myös polttoväli.

    kapa
     
  19. Moulus

    Moulus Member

    502
    0
    16
    Vs: Kenkälaatikkokamera

    Haarukoimalla sen oikean ajan löytää sokeakin kana. Auringonpaisteella vaikka ensin 30 tai 45 sekunttia ajaksi, ja siitä lähtee sit vaikka 15 sekunnilla kasvattaan tai laskeen aikaa. Mitä isompi polttoväli, pienempi reikä ja tummempi keli, sitä pitempää vaan joutuu valottaa. Sisällä taas olen valottanut viiskin tuntia  ja saanut liian tummia kuvia.

    Valoa on aika vaikea munsilmin määritellä, joten hankin vanhan valotusmittarin että helpottus, mutta nyt on vaan jäänyt harrastus kun pitää tehdä muuta toissijaista.

    Neulanreikäkuvaus on kyllä niin hienoa ähräämistä kuin voi olla. Siinä muu unhoittuu.