Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

laakafilmin(4x5) kehitystavat

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Kimonen, 16 Tammikuu 2008.

Tässä kun olen koko ajan lämpenemässä tuonne ison koon kuvaukseen ja tietoa tarvitaan,millä tavalla laakafilmi kehitetään,yksi filmi kerrallan tankissa(millaisissa) vai jossain altaassa.Tarviaisin juuritason tietoa,kiitos

1. Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

Itse kehitän Jobon tankissa, johon spiraalille menee 6 negaa kerrallaan, ja imee 1500 ml kehitettä kerralla. Litkua menee paljon, mutta homma toimii samalla periaatteella kun kino- tai rullafilmille.

2. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
    Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

Mistähän noita laakafilmin kehitysrasioita vois löytää?  Viimeksi kehittelin 9*12 filmiejä Patersonin rasiassa yksi kerrallaan, siis spiraali pois ja filkka yksinään likoomaan rasiaan.

3. Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

jep,linkki olisi kiva ,jossa olisi myös kuvia ja menetelmät

4. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Jos sinulla on samanlainen tankki kuin mulla eli olikohan 2500 -sarjan Jobo niin se on ajateltu niin, että tankkia pyöritetään vqaaterissa koko kehitysajan ja silloin litkua tarvitaan vain n. 300 ml. Olen itse kehitellyt sekä käsin pyrittämällä että "perinteisesti", jolloin litkua menee tosiaan tuo 1500ml. Lopputuloksen paremmuudesta suuntaan jos toiseen ei ole kovin vankkaa mielipidettä enää, kun olen löytänyt ajat kummallekin tavalle.

5. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

EP-Kamerasta ostin joitain vuosia sitten tällaisen. (En saanut auki valmistajan linkkiä, mutta Adoramalla löytyi kuva).
    Kannattaa varmaan kysäistä Putuksen Eskolta tämänhetkistä saatavuutta.

6. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Tuossa koossa ääni Jobolle - tankki taitaa normaali kannella olla 2521 ja uusin spiraali 2509N.

Rotaatio ja Jobon prosessorit ovat tietty yksi lisävaihtoehto, mutta omat kokeilut kino ja rullakoon mustavalkoisella puolsivat terävyyden suhteen perinteistä ja myöhemmin jopa hieman vähäisemmän liikuttelun kehitystä. Eli luovuin rotaatiosta. Mutta tästä asiasta on kyllä muitakin mielipiteitä....

7. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Itse suosittelen jobon expert drumia, perhanan helppo laittaa filmi ja takuuvarmasti tasainen kehitys,
    ilman naarmuja. Tosin altaatkin ovat kovasana, tosin vaativat enemmän opppirahoja, mutta riittävän iso allas ja ns slosher tray niin parempaa konstia ei taida ollakkaan, mukavampia ehkä.

8. Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

Laakanegan suurennussuhde on niin pieni, niin vaikuttaako kehitteen valinta tai kehitystapa enää oleellisesti ääriviivaterävyyteen? Mielestäni noi kaikki laakanegat mitä olen kehittäny on niin teräviä, että silmiin sattuu... Kinokoossa tämä on tietenkin eri asia. Onhan noissa vähäisen liikuttelun / semistand / stand kehityksissä muita ominaisuuksia, joita voidaan haluta laakanegoillekin.

9. Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

Ääni Expert-rummulle.
    Mieluimmin vaatii prosessorin + Liftin, mutta eräs kaverini kehittelee sillä ihan käsipelillä ja tuntuu toimivan.

8x10" -negat kehitän Jobon paperirummussa kaksi kerrallaan.

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
  11. Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

tuli jonkun kylkiäisenä en muista minkä.. ehkä sen L1200 Durstin..

12. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113

Photaxilta löytyy lähimpänä:

http://www.photax.se/indx/indxmorkrum.htm

Aikani kokeiltuani muita, tämä on ensimmäinen joka toimii. Joboa en ole kokeillut, se on luultavasti myös hyvä, mutta kalliimpi ainakin uutena.

Pinenssä altaassa menee myös, mutta vaatii näppäryyttä - etenkin jos on useita laakoja kerralla.

13. jj

jj Member

310
    1
    16

Jatkan tähän ketjuun, kun seuraava kysymys kuitenkin liippaa läheltä otsikon aihetta.

Jobon mukana tuli tällainen härpäke:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/2 ... _Base.html"]http://www.bhphotovideo.com/c/product/25486-REG/Jobo_J2508_4x5_Film_Loader_Base.html

Tuohon kiinnitettynä on ohjuri 4x5 filmille.

En ainakaan pikaisesti kuivaharjoitteluna käpisteltyäni keksinyt, miten tuosta vehkeestä olisi mitään hyötyä noille spiraaleille "lataamisessa". Käyttöohje kuitenkin puuttuu ja oikea tekniikka saattaa olla hakusessa. Onko tästä vehkeestä oikeasti mitään hyötyä eli vaivaanko vain päätäni turhaan?

14. Vs: laakafilmin(4x5) kehitystavat

Tuliko mukana tuo "loader guide", joka näytti tuosta härpättimestä puuttuvan?

15. jj

jj Member

310
    1
    16

Joo, ohjurilla oli tarkoitus viitata juuri tuohon "loader guideen", eli on se mukana. En kyllä oikein ymmärrä, miten tuota voisin väärinkään käyttää. Ehkä aikani pimeässä ährättyäni lopulta ymmärrän tuon kapineen tarpeellisuuden.

Täytyy seuraavalla kerralla yrittää kysyä jotain vähän järkevämpää. :)

16. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Jos harjoittelisi valot päällä epäonnistuneilla laakoilla niin voisi homma helpottua silmät kiinni tai pimeässä.

17. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Aika erikoista- joka tapauksessa- että tämä on aloittelijan kysymys ;-)

18. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Eikös se kerro oikeanlaisesta asenteesta ;D