Schneider-Kreuznach Symmar 1:5,6/ 210 1:12 /370 copal-no 1 siinä numeroita, on tässä suljin, pitäisi käydä 5x7 kameraan
minusta tuon kameran valmistaminen ei ole ongelma, rakenne yksinkertainen, ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. kuvaamista ehkä pitää opiskella. täytyy sanoa etten havittelekkaan miksikään huipputaidekuvaajaksi, tykkään näperrellä, ja oishan se kiva jos saisi vielä jonkinlaisia kuvia
Kun on valotiivis, saa jo yleensä otettua kuvan. Skaala on kuitenkin laaja siinä mitä toimintoja tarvitaan ja kuinka tarkkaa ja tukevaa on. Senhän päättää itse kukin omin tarpein ja tiedoin. Laita ihmeessä projektin vaiheista kuvia ja raporttia DIY osastolle. Oletko tähyslasin funtsinut itse tehdä?
Ilman etulinssiryhmää tuo on 370mm f/12 eli melkoisen hämärä (huono valovoima). Normaalisti mainio f/5,6 210mm. Löysin tietoja että olisi 294mm piirtoympyrä, mikä voisi merkitä myös sitä, että ilman liikkeitä sillä voisi auttavasti valotella 8x10'' laakoja. Luultavasti laatu kulmissa laskee mutta kokeilun arvoinen. Siinä voi olla erityistä tunnelmaa. Äärettömässä ja himmentämättä piirtoympyrä on niukin. Kuvakulma olisi 8x10 tuumalle varsin laaja. 210mm 5x7'' kokoon taitaa tulla melko normaali kuvakulma, 4x5'' jo aika kiva potrettilasi. Ja onhan sitä 9x12cm filmiäkin olemassa joka on vielä tuosta pienempi mutta kivasti samankokoinen kasetti kuin 4x5''. Jotta siis sama pienennysperä sopii molemmille kaseteille, jos sellaistakin veistelet.
Joo! Image Circle Diameter at f/16 297mm Tuossa on nuo siirtovaratkin ilmoitettu 5x7 ja 13x18 kokoihin. Data Page Lens Displacement at f/16 (vertical/horizontal) Näen sieluni silmin kuinka vaivihkaa osaat taas enemmän enkunkielisiä termejä. Et todellakaan pääse niistä mihinkään. Etkä puusta pitkään ilman avoimuutta asiassa.
en tiedä, ostin pienen palan ihan kokeilua varten hiottua lasia, onko se itse hiottu parempi, ei tietoa ??
onhan näitä kiva kokeilla, kaikenlaista pyörii päässää,tiedä sitten mitä saa aikaiseksi... on tulossa vanha paljekamera 4x5 tuolta itänaapurista, vähän resun näköinen, en tiedä saisko kuvauskuntoon tai sitten osia.