Minäkin olen todennut etten värinegoista digin veroisia saa. Täytyy seuraavaksi kokeilla Vuescan ohjelmaa. Sille kelpaa kuulemma digikamerankin kuvat. Jos ei ala toimimaan, jää filmikameroitten käyttö mustavalkoiseen.
Kyllä se skannaa. Sille kelpaa jokin määrä eri kameramallien raakakuvia. Varsinaisesti ajatuksena kuitenkin on skannata kuva 16-bittisenä ja sitten käsitellä tuo syntynyt tiedosto (joko TIFF tai Vuescanin oma DNG) Vuescanilla raakakuvana. Tämä käy omalla kohdallani erittäin hyvin kinoskannerin ja värinegojen kanssa. Parasta jälkeä tuolla kombinaatiolla tulee juuri noin. Ensin skannaus raakatiedostoksi, sitten tuon raakatiedoston luku samalla Vuescanilla. Jälki on parempaa kuin jos tuon raakatiedoston lukisi esimerkiksi ACR:lla. Mutta juu, lukee tuo kameroiden raakatiedostojakin, tosin en itse ole tuota kokeillut.
Ajattelin kuitenkin kokeilla. Tuossa on lista tuetuista kameroiden raakakuvista. http://www.hamrick.com/vuescan/vuescan.htm#rawfiles (Bongasin sieltä myös Leica R8:n. ) Tuossa vuonna 2008 joku kertoo että voi syöttää sille JPG ja TIFF kuvia. http://www.dpreview.com/forums/post/30171408
Vuescannin ansiosta Epsonin skanneri häipyi takavarastoon, kököistä kököin ohjelma mitä maa päällänsä kantaa.
Just just, mutta kun värit pitäisi saada värinegoista oikeiksi. Ja nimenomaan digikameralla digitoitujen negojen värit. Jos Jaavalla valmistuu kokeiluversio omastaan, mielelläni kokeilisin. Onko mitään muita vaihtoehtoja? (Lähtökohtana on siis ettei PS/LR kelpaa.)
Siis teitkö niin, että säädit digitoidun negatiivin valkotasapainon, ja sen jälkeen käänsit positiiviksi? (Ja lisäksi kaiketi normi digikuvakäsittelyt päälle) Yllättävän hyviä kuvia jos ihan vaan noin teit! Vuescan:sta kyse: Vuescan:sta saa kokeiluversion, jolla minäkin käsittelin Canon:lla negoista otettuja raakakuvia. Hyvin toimii. Mun VMP-ohjelma (Värillisen Maskin Poistaja) on ollut odotuslistalla hetken, kun tää eläkeläisen aikataulu tuntuu menevän kovasti tiukille. Mun negojen skannausprojektissa valolaatikon saattaminen operatiiviseen käyttöön on kuitenkin etusijalla, ja VMP:hen teen vaan sen (valolaatikon) vaatimia modifikaatioita. Pahus kun menin ja tilasin ton FUJICA GW690:n. Se on lohkassut mun aikaa ja ajatuksia aivan mahdottomasti. Tässä odotellaan edelleen vastausta Japanista. Myyjä odottanee Japanin postin korvauksia.
No tuota, kyllä mä edellisellä kerralla sain varsin mieluisat värit negatiivista digillä samallaviisiin kuvaten. Silloin oli kyseessä Fuji superia 200, kinoformaatissa. Tuolla muutama esimerkki: http://tonskulus.kuvat.fi/kuvat/sekalaiset/Film+photography/ Tää Fuji 400H nyt vaan tuottaa harmaita hiuksia. Olisikohan sillä jotain tekemistä asian kanssa, jotta filmi oli jokusen vuoden vanhentunut? Olikohan tossa nyt 2012 tms parasta ennen päiväys. No nyt on kamerassa menossa tuoretta Ektar 100:sta jota kehutaan varsin värikkäänä filminä, katsotaan miten käy Ja tosiaan, miun menetelmä on tämä, eli ensin säädetään valkotasapaino negatiivista (valottumaton kohta), sitten käännetään positiiviksi ja tehdään tarvittavat hienosäädöt :
Onhan tuo pahuksen hyvä, ainakin jos ilma on ollut pilvinen. Tosin konepellistä näkyy aivan kuin sininen taivas, jossa pilviä. Olis mielenkiintoista nähdä Vuescan:lla käsitelty kuva tuosta autosta.
Muistaakseni olen jossain muuallakin mainostanut alla olevassa jutussa esitettyä tapaa toimivaksi kameralla skannattujen värinegojen käsittelyyn: https://luminous-landscape.com/scannerless-digital-capture-and-processing-of-negative-film-photographs/ Eli tiivistetysti; kamerasta saatava raw käännetään lineaariseksi tiffiksi Colorperfectin MakeTIFF-ohjelmalla, ja tulos syötetään SilverFastin HDR:lle. Silverfastista saa kokeiluversion ladattua, ja MakeTiffin voi ladata erillisenä exenä colorperfection sivuilta. Vaikka Silverfastin käyttöliittymä onkin melko omaperäinen, voittaa silti helppoudessa kevyesti manuaalisesti tehtävän käännöksen negatiivista positiiviksi.
Tuota juttua en päässyt lukemaan vaan se vaatii Subscribe $1 / Month . Mutta pitääpä tutkailla. TIFF superior over PSD ja sen semmoista. https://www.google.fi/search?q=Colorperfectin+MakeTIFF&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=5S7EVpmtB4GisAG_771o#q=make+tiff+colorperfect http://www.silverfast.com/show/silverfast-hdr/en.html
Lopputuloshan on varsin kelvollinen. Neljän vuoden vanheneminen ei viileässä/kylmässä säilytetylle filmille minun kokemukseni mukaan vielä tee mitään. Kymmenkunta vuotta on jo eri asia.
No sitten yksi muuttuja on vielä filmin valotus, kaipa sekin vaikuttaa siihen minkälainen lopputulos negasta on saatavissa. Olikohan jotkut negat nyt niin että ylivalotus korostaa värejä ja alivalotus latistaa tms.. olen aika amatööri näissä filmihommissa kuitenkin vielä. Käytin valotusmittarina Canon 5D:tä, eli otin kuvan ensin sillä ja käytin sitten filmikamerassa samaa aukkoa ja hiukan pidempää, n.aukon verran pidempää valotusaikaa koska kuulemma negatiivi tykkää pienestä ylivalotuksesta. Eli esim näin: Halutunlainen kuva 5D:llä ISO400, 1/250s, f/11. Säädöt filmikameraan 1/125s, f/11.
Värinegalla todellakin usein voi aukon verran ylivalottaa ilman että värit vielä haalistuvat tai että vaalea alkaa palaa puhki. Varjoja usein saa sillä tavalla mukavasti auki, joten ihan oikeilla jäljillä olet. Ehkä kannattaisi kokeilla vielä tuota Vuescanin systeemiä jossa siis ensin skannataan nega 16-bittiseksi ja sitten tuo kuvatiedosto vielä toiseen kertaan skannataan Vuescanilla.
No hö, ennen kuin kirjoitin tuon viestin sivu antoi vielä ihan vapaasti lukea koko tekstin ilman mitään vaatimuksia maksuista. No tuo varsinainen juttu oli joka tapauksessa erillinen pdf, johon oli linkki tekstistä. Löytyy näköjään vielä suoraan ladattuna: https://luminous-landscape.com/articleImages/CameraScanning.pdf Tuossa selostetaan siis kaksi tapaa hoitaa homma, jälkimmäinen on se mihin viittasin.
Mä olen tikahtua uteliaisuudesta nähdä kuva Vuescanilla käsiteltynä Kun sen kameralla digitoidun raakakuvan (esim. Canonin *.cr2) lukee (tarkennuksena: ei siis skannata) Vuescaniin, niin käsittely on hyvin yksinkertainen ja ulos kuvan saa tiff tai dng-muodossa. Muistaakseni Vuescan:n kokeiluversion testiaika oli kuukausi.
Vuescan on sikäli jännä ohjelma, että se tuntuu jakavan mielipiteitä voimakkaasti. Jotkut pitävät sitä kökkönä, vaikeana käyttää ja huonosti suunniteltuna. Itse olen käyttänyt sitä ensimmäisistä skannereistani alkaen ja pidän siitä kovasti. Käyttöliittymä on toki ruma ja vaatii totuttelua joten jos haluaa ohjelmalta karkkia ja kirkkaita värejä niin silloin ei kannata. Hyvä puoli on sekin, että jos ostaa pro-version noin seitsemänkymmenen dollarin hintaan niin päivitykset saa samaan hintaan niin pitkään kuin niitä yleensä tulee.
Se on kyllä hyvin omanlaisensa tuotos, itse olen kokenut sen hyvinkin näppäräksi kun rakentaa työnkulkunsa sopivasti. Skannaan kinaria niin, että valitsen koko kuva-alan skannattavaksi ja muut asetukset pysyvät ruudusta toiseen samoina. Vuescanista on käännetty oikeastaan kaikki käsittely, paitsi positiiviksi kääntö ja värifilmin tapauksessa maskin poisto, pois päältä ja tallennus tapahtuu Adoben DNG-muotoon automaattisesti niin, että tiedostonimessä on päiväys ja juokseva numero. Tällöin hommakseni jää painella Scan-nappia ja törkkiä Reflectan filmikelkkaa eteenpäin ruutu kerrallaan, kunnes on aika ladata seuraava negatiivi kelkkaan. Kun filmi on skannattu, importtaan kaikki ruudut Lightroomiin ja annan niille tagiksi saman numeron, jolla kyseinen filmi löytyy negakansiosta. Pysyy edes jonkinlainen järjestys.