Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Laajista nikoniin

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana mamipi, 7 Elokuu 2013.

  1. mamipi

    mamipi

    26
    0
    0
    morjesta,

    innostuin päivittämään laukkua ja hommasin d800 rungon ja akkukahvan. ja ny on investointi vuorossa laajis, ja laajiksen pitää olla loistava, nikonin 14-24 2.8 oon miettiny mutta tarjotkaa muita laseja?

    eli lasi tulee hää että muihin juhlakuvauksiin pääsääntöisesti mutta mikä ettei joskus luontoaki vois käydä kuvaamassa.. ja tämä laajis tulisi 50mm 1.4 ja 85mm 1.8 rinnalle
     
  2. Vs: Laajista nikoniin

    AF-S 24mm f/1.4G
     
  3. Vs: Laajista nikoniin

    Vanhana Zeiss-fanina ostaisin itse Zeiss Distagon T* 21mm f/2.8 ZF (FX)
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Laajista nikoniin

    28/1.8
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Laajista nikoniin

    Ken kertoo oman mielipiteensä tuosta Tokinasta, elikkä valitsisi Nikonin oman 16-35mm F4:
    This Tokina's optical performance is exceeded only by Nikon's 16-35mm f/4 VR, which I prefer to either of the Nikon 14-24mm or this Tokina 16-28mm because the Nikon 16-35mm takes filters, and weighs less than either of the f/2.8 lenses.

    Onhan Nikon 16-35mm myös käyttöalueeltaan parempi.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Laajista nikoniin

    Sitten on vielä nikkorin hyvä 20/2.8 af-d, vaikka netti sitä huonoksi väittääkin.
    Siinä on hieno värintoisto.
    TJukka
     
  7. Vs: Laajista nikoniin

    Tokinasta puuttuu vakaaja eikä siihen saa (ainakaan ilman kikkailuja) suotimia.

    "Optical performance" puolestaan on DxOMarkin mukaan toisin päin kuin mitä Ken sanoo.

    Mulla oli lisäksi erikoistarve eli piti saada enemmän valovoimaa.
     
  8. mamipi

    mamipi

    26
    0
    0
    Vs: Laajista nikoniin

    Hyvin tullu ideoita mut ny vaatisin vähä perusteluita?
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

  10. mamipi

    mamipi

    26
    0
    0
    Vs: Laajista nikoniin

    Digikuva lehdessä oli vertailu laajis zoomeista. nikonin 14-24 kehuvat parhaaksi, oliko prosentteja 89 ja tokinan prosentit 82.

    Itsehä olen kiinteän polttovälin lasien ystävä mutta tuossa mietin et 24 f/1.4 ois kyllä varmasti hyvä mutta tuon rinnalle pitäisi ostaa sitte 14 f/2.8 eli hinnaksi tulisi vajaa 3000e eli kalliiksi tulis, ny ajatuksissa on valovoimaiset nikonin 14-24mm f/2.8 ja tokinan 16-28mm f/2.8. ny kaivataan käyttö lasien käytöstä kokemusta? speksien mukaan tokina ei oo paljoakaan huonompi nikonia ja hinnassaki on tonnin ero..

    eli käyttökokemuksia peliin?
     
  11. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Laajista nikoniin

    Kuinka paljon teillä oikeasti on käyttöä alle 24millin optiikoille kinokennoisessa kamerassa? Itselleni 28 milliä alkaa olla siinä sopivalla hollilla ja 24 millinen jo reilummanpuoleinen laajis ja 21 millinen olisi jo niin harvoin käytössä etten moista hankkisi.

    APS-C:ssä 15 millinen eli kinovastaavuudeltaa 22,5 millinen oli se äärimmäinen jota tarvitsin mihinkään. Enkä sitäkään kovin usein.

    Nyt D800:n kanssa millit alkavat 24:stä ja en oikein usko että tulen sitä laajempaa hankkimaan. Kiinteä 28millinen on aika usein keulilla ja riittää enemmän kuin hyvin minun laajiksen tarpeisiini maisemissa.
     
  12. Vs: Laajista nikoniin

    Katselin tuossa lomalla otettuja kuviani ja kyllä siellä muutama kuva näyttää olevan 16 mm:llä otettu.

    Tuo Tokina 16-28/2.8 mulla on ollut vasta niin vähän aikaa, että en ole ainakaan onnistunut muita miinuspuolia löytämään kuin nämä:
    - (kierteellisiä) filttereitä ei voi käyttää
    - vastavalossa saattaa tulla heijastumia/flareja
    Vakaajalle mulla ei ole tuolla polttovälialueella käyttöä.

    Kroppirungossa oli vastaava Tokina 11-16/2.8 ja se oli erinomainen.
     
  13. mamipi

    mamipi

    26
    0
    0
    Vs: Laajista nikoniin

    mulla on d7000:ssa tuo 17-50 2.8 ja eikö tuo 17 millinen kropissa vastaa suunillee täyskennossa tuon n. 25-27mm. Okei, maisemakuvissa tuo on riittävä mutta joskus hääkuvauskeikalla olisi ollut kiva, jos ois ollu laajempi käytössä kun joskus joutuu kuvaa pienessä tilassa.

    Tiedän että ykkönen on nuissa zoomeissa nikonin lasi mutta mietityttää toi tokina et J_Susiraja, kerroppa mielipiteitä kyseistä putkea kohtaan kun oot testaillu enemmän ja toki muutki saa kertoa aiheesta!?
     
  14. Vs: Laajista nikoniin

    On sillä jo muutama sata maisemakuvaa otettu. Minun on kyllä vaikeaa verrata sitä muihin, koska en ole muulla laajakulmalla kuvannut kuin Tokinalla. Voin tietysti ottaa muutaman testikuvan, jotta esim. terävyydestä eri aukoilla pääsee käsitykseen.
     
  15. Vs: Laajista nikoniin

    Nikon 16-35 AF-S. testisaitit taitaa sanoa että 20-35 loistava, 16-19 ei ihan niin loistava. Mutta olen tuolla kuvannut rock festareita. kamera on 10cm kenkien yläpuolella niin 16mm koko jätkä kuvassa. 20mm ei onnistuisi
    ja minun laukusta löytyy D800+ MB-D12 + yhdistelmälle tarkoitettu RRS L-kisko
     
  16. Vs: Laajista nikoniin

    Eri ihmisille laajakulma tarkoittaa eri asiaa. Omasta kokemuksestani alla olevat ovat erittäin hyviä valintoja:

    sigma 35/14. (käsittämttömän terävä, ei miinuksia)
    Nikkor 14-24/2.8 (iso valovoima, terävä ja laaja, miinuksena aika möhkö ja etulinssin arkuus pelottaa)
    Zeiss 21/2.8 (vankka kuin ratakisko, valovoimainen ja terävä, miinuksena manuaalitarkennus)

    --
     
  17. NinjaSamu

    NinjaSamu Member

    115
    0
    16
    Vs: Laajista nikoniin

    +1
     
  18. Vs: Laajista nikoniin

    Nikon 28mm f/2.8 AIS AI-S - paras laajakulma, mitä minulla on koskaan ollut missään kamerassa. Kaiken lisäksi kohtuuhintainen, vaikkakin vähän vaikea löytää mistään.