Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Laajista hommaamassa, Sigma 10-20 vs Tokina 12-24?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana heksa, 17 Helmikuu 2006.

Ei superlaajiksella mitään fokusongelmaa ole. Se on jokseenkin sama tarkentaako sen vai ei, terävyysalue on kumminkin kymmenestä sentistä äärettömään :)

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 723
    124
    63
    Kyllä sillä vähän on eroa tarkentaako 10cm päähän vai yhteen metriin. Mut hyperfokaaliseen pisteeseen tarkentaminen on kyllä unohtunut AF SLR aikakaudella melko tyylikkäästi.

2. Otto

Otto

32
    0
    0
    Heips. Satunnaiseen lehtikuvaamiseen ym. kaipailisin tuota laajizuumia Nikoniin ja tuo Tokina olisi hintansa puolesta aika passeli. Henkilökuvia varten on 50mm. Arveluttaa tuo Tokinan AF "fotojournokäytössä" - samaa luokkaa kuin 18-70 kitti? Onko kenelläkään tämäntyylisessä käytössä kokemuksia? Olisiko kenties samassa hintaluokassa muuta järkevää ratkaisua laajispäähän?

3. No kyl. Muutaman kerran tuol reisus kironnu et nyt jos muistas ulkoo miten se menee 20mm:llä kakskytdeessä.. pitäs tehdä joku pieni pikatarkistuslista, mistä vois luntata tarpeen tullen.

4. heksa

heksa Member

541
    0
    16
    Mulla on kameralaukun sivutaskussa Excel-taulukko jossa mulla on yleisimmin käyttämäni polttovälit ja niiden hyperfokaalipisteet. En nyt orjallisesti toki tallenna hyperfokaaliselle etäisyydelle, mutta näkeepä siitä ainakin, että onko kohteeseen tarkennuksen jälkeen horisonttikin suunnilleen terävä.

Ketjun alkuperäiseen aiheeseen: olen ollut tosi tyytyväinen tuohon Tokinaan, vaikka pieniä taloudellisia ongelmia sen takia tulikin.. :)

5. Maisemassa ja kauemmas kuvatessa hyperfokaalit toimivat kivasti, varsinkin pienellä aukolla. Superlaajiksen voi tuolloin tarkentaa tosiaan melkein minne vain.

Homma lakkaa toimimasta heti, kun kuvaileekin jotain vaikka metrin tai puolen metrin päästä. Siinä on tarkennus oltava kohdallaan superlaajiksellakin. Kroppirungossa laajiksen 24mm päätä voi haluta hyödyntää muuallekin kuin f22 maisemiin.

6. Ei hullumpi ajatus, mutta taitaa olla 2x kalliimpi kuin esim. tuo Tokinan zoomi.

7. Teemu Laine

4 723
    124
    63
    Ajattelin tänään hakea ton 10-20mm Sigman, jos Tokinaa ei ole saatavilla liikkeessä.

8. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 857
    703
    113
  9. Teemu Laine

4 723
    124
    63
    Ajattelin tänään hakea toisen samanlaisen tilalle. SKVIIK sanoo HSM moottori kun tarkennetaan ihan lähelle. Muuten kyl olin aika tyytyväinen, skarppi putkilo.

10. Sigman siis?

11. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    On niissä vaan surkeat valovoimat...ihan vaan offtopic välihuomio...

12. Semmoista se on, mutta minkäs teet -ei todella lyhkästä oikein saa 2,8:na missään formaattikoossa.

13. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Onhan esim. nikonilla f2.8 valovoimaisia kakkuloita esim. 14mm, 18mm, 20mm 17-35...ja canonilla 16-35mm yms...onhan noita vaikka kuinka paljon. Ja nuohan vastaavat siis kuvakulmaltaan about samaa kuin nuo pikkukennokakkulat.

EDIT: Ja ööh...jos kuvaa vaikka tolla sigmalla 18mm polttovälillä niin eikö toi nyt ole ihan täydellisen syvältä -- saat käytännössä lasin joka on kuvakulmaltaan kino-29mm ja siinä valovoima huikeat f5.6?

14. Teemu Laine

4 723
    124
    63
    Sigmanpa hyvinkin, uus putki näyttäis toimivan hienosti ja piirtää hyvin.

15. mul o kans sikma 10-20 ja tyytyväine olen vaikken paljoo viäl oo päässy testaa. Ei mitään vikaa eikä huonoja ratkaisuja toistaiseksi.

16. RB

RB Well-Known Member

9 346
    1 237
    113
    Mulla on ajatuksena hankkia syksymmällä canonin 10-22, jospa sitten sais sen Zoomikaveriksi talvenmittaan 24-105 L:n...tai vastaavan. Toi 17-85 IS rupee niin kyllästyttämään. Ei oikein Sigmat ja Tokinat sytytä....ompa niitä vuosien mittaan jokunen ollutkin.

17. Teemu Laine

4 723
    124
    63