Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana JJJJ, 22 Marraskuu 2010.

  1. JJJJ

    JJJJ Member

    396
    4
    18
    Kyseessä siis DX-kennoinen nikon runko ja optiikkana 18-70. Ongelmana on tuo monestikkin ja monellekkin tuttu "laajakulmapään" puuttuminen.


    Jos hankin 12-24 zoomin, niin onko tuo riittävän reilusti laajakulmaisenpi nykyiseen zoomiin verrattuna?

    Huomaako edes muutosta?
     
  2. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Kyllä sen huomaa. Saman verran tulee lisää katselukulmaa kuin siirtyminen 24 millistä 18 milliin. Kokeile vaikka kittiputkellasi. :)

    Alla kaksi kuvaparia, otettu testikuvina heti Tokina 12-24mm:n kotiintuonnin jälkeen. Kuvattu Nikon D80:llä. Kuvat otettu pitämällä kamera mahdollisimman paikallaan, vain polttoväliä muuttamalla.
     
  3. JJJJ

    JJJJ Member

    396
    4
    18
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    On siinä merkittävä muutos. Kiitokset havannoivista kuvista. Täytyneen pistää tilaukseen tuo zuumi!?
     
  4. Diesel

    Diesel

    52
    0
    0
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    kannattee harkita mahdollisesti myös 10-20mm polttovälistä sigmaa :) itselläni oli kyseinen canoniin, ja pidin hyvin suuresti tästä.
     
  5. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Mä tykkään tuosta 12-24mm polttoväliyhdistelmästä. 24mm on mukavampi kuin 20mm "telepäässä" eikä 2 lisämilliä laajispäässä tee paljoa. Tokinassa on parempi valovoimakin kuin Sigmassa, tasainen f/4, jos vertaa halvempaan f/4-5.6 Sigmaan. Toki Sigmasta on myös f/3.5 versio.
     
  6. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    2mm laajassapäässä on paljon. Pitääkin koettaa kaivaa vertailukuvat esille. Oon kuvannu siis sigman 10-20 ja tokinan 12-24:llä 'samat' tilat.
     
  7. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    No tietenkin se tekee useamman asteen, mutta jo 12mm on todella laaja. Joku voi tietenkin tarvita lisämillit, itse näkisin 10mm tarjoaman kulman jo liian laajaksi. Objektiivia valitessa kannattaa miettiä, kumman pään millit on tarpeellisemmat. Yksi vaihtoehtohan on kumpaakin valovoimaisempi Tokina 11-16mm f/2.8. Sigmassa hyvää on laajemman laajispään lisäksi lyhyempi lähin tarkennusetäisyys: 24cm vs. 30cm.
     
  8. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Ylempi sigma 10-20 @10mm, ja alempi Tokina 12-24 @12mm.
     
  9. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Ootko simos varma, että olet ottanut kuvat samsta kohtaa ja sommitellut ne suurinpiirtein samalla tavalla? En jotenkin usko, että 2mm ero tekisi noin isoa muutosta kuvan alaosaan (nojatuoli) -- samalla kun yläosa on melkein samanlainen (kattolamppu) molemmissa. Leveyssuunnassa eron voi nähdä isommin hämääntymättä.
     
  10. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    ^Istuin tuolilla... otin kuvan ja vaihdoin objektiivin välillä. Räps otin toisen kuvan, samoilta sijoilta. Näkee että kattolinjassa on aika samaa rajausta, mutta muuten menee kyl laajemmaksi sigmalla, ja reilusti. Selkeesti alas siis laajemman 'sommittelu' (jota ei siis kuvia ottaessa tullut edes isosti mietittyä)

    Mut rajaamattomia räpsyjä ~vajaa 4v sitten. ja en sillon ajatellut näitä esitellä mitenkään ihmeellisenä erotestinä. Kunhan itselle katsastin että eroa on, ja selkeesti. On tosta muitakin pareja, ehkä jopa enenpi samaan suuntaan olevia... mut tos nyt nämä.
     
  11. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Eikös iso ero ole looginen, jos ajattelee toisella tavalla -että 5mm pitää olla 2x leveämpi kuin 10mm ;-)
     
  12. JJJJ

    JJJJ Member

    396
    4
    18
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Tässähän se "villakoiran" ydin onkin. Eli onko tuo 2 milliä  hintansa arvoinen? Tokinasta kun on aika hyvä tarjous olemassa. Lähes puoleen hintaan saa sitä PRO mallia ilman tarkennusmoottoria. Normaalisti 600-700 euron luokkaan. 

Lisäksi nuo verrokkikuvat 10/12mm on jotenkin erin malliset. Korkeus niissä on lähes sama. Onko tehty sittenkin rajaamalla. 
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Field Of View Calculator

    Yhtä lailla on mielekästä ottaa huomioon zoomin toinen ääripää eli funtsia yleistä käyttökelpoisuutta.  Onhan polttoväli keskeinen asia. Ja zoomi täyttää tarkoituksensa sitä paremmin, mitä vähemmän joutuu vaihtamaan objektiivia rungossa. 

    Polttoväli on myös henkilökohtainen. Itse en (kinokoossa) tee mitään 20mm laajiksella (jäisi johonkin kuviteltuun erikoistilanteeseen,  mutta vapaassa kuvauksessa en sillä saa otettua kuvan kuvaa)  24mm on se juttu itselleni sen sijaan. DX koossa se olisi 15,73mm, jos oikein laskurista katsoin.


    edit.  Kaipa 20mm oppisi käyttämään myös jos vaan käyttäisi. Se on vaan aina pelästyttänyt minut kun olen kokeillut, että onpa outo luonnoton.
     
  14. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Samaa sanoin aiemmin. Tästä syystä itse päädyin 12-24-milliseen kuin 10-20-milliseen. Pidemmässä päässä neljä lisämilliä tekee enemmän kuin laajan pään kaksi. Kukin tavallaan.
     
  15. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Nämä asiat eivät ole lainkaan samanarvoiset. 4 lisämilliä pystyy helposti hankkimaan rajaamalla, mutta kuvaa ei saa astettakaan laajemmaksi kuvankäsittelyohjelmassa. Siksi se laajempi on pakko ostaa, jos sitä tarvitsee. Jos ei tarvitse, on sitä valinnanvaraa...
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Perminna.  Tämä nyt on jo aika triviaalia, mutta tarkistitko laskurilla että 10-12 on pienempi kuvakulman muutos kuin 20-24mm?


    edit. No minä tarkistin.

    Diagonaalisesti (eiköhän sampling tarkoita sitä?) kuvakulman eroa: 10-12mm 18,564 astetta ja  20-24mm 9,282 astetta.  Horisontaalisesti  10,404 ja 8,719.  Vertikaalisesti 9,902 ja 6,669

    Camera Type : Nikon D300
    Sensor Size : 23.6mm x 15.8mm

    Focal Length
    X Size
    Y Size
    Sampling

    10
    99.448°
    76.623°
    111.383
     
    12
    89.044°
    66.721°
    92.819

    20
    61.086°
    43.111°
    55.692

    24
    52.367°
    36.442°
    46.410
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    Toki Nikonilla on se 10-24mm heille, joiden pitää saada kaikki kulmat käyttöön. Oma kokemukseni on, että jo 12mm laajiksellakin (kroppikamerassa) on aika hankala sommitella oikeasti hyviä kuvia. Vaatii paljon taitoa, eikä siltikään sovi joka tilanteeseen. Harvoin 12-24mm kanssa pulaan jää sen takia, ettei laajakantti riittäisi.
     
  18. Vs: Laajakulmazoomia croppi-kennolle (crop)

    En laskenut, eikä moiseen ole tarvetta. Olin kanssasi samaa mieltä, että kannattaa miettiä zoomiputken kummankin pään millit ja tehdä oma ratkaisu millien suhteen.

    4mm "telepäässä" on minulle mieluisampi vaihtoehto ("tekee enemmän") kuin 2mm lisää laajispäässä. Tarvittaessa haluan, että lisämillit on pidemmässä päässä käytettävissä. Tästä syystä valitsin Tokinan Sigman sijaan.

    Samanlaiset tuntemukset minulla, vaikka en ole vielä kuukautta kauempaa 12-24-millistä omistanut.