Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Laajakulmaobjektiivin valinta

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Salla, 13 Joulukuu 2019.

  1. Salla

    Salla Member

    49
    3
    8
    No nyt ei varmaan ymmärrys ja käytäntö käy varmaan samaa polkua...

    Jos nyt sattuisin itse olemaan kameran valmistaja, niin laittaisin joko kennon itse mittaamaan valon määrää tai sitten jonkin erillisen mitta-anturin jonnekin siihen suuntaan. Tällä saavutettaisiin se etu, että oli nokalla sitten mikä linssi tahansa (tydellä rungon ohjauksella, osittaisella ohjauksella tai täysin manuaalinen linssi ilman mitään piirejä ja sähköliittimiä) niin saapuvan valon määrä mitattaisiin aina kennon pinnalla ja siitä voitaisiin antaa jotain ajatuksia muiden arvojen (aika/herkkyys), joko automaattiseen valintaan, ohjaaviin asetuksiin tai sitten manuaalisiin asetuksiin.

    En tiedä, mutta olen tullut sellaiseen johtopäätelmään, että pitkän ajan valotuksessa kannattaa käyttää lyhyehköä (olikohan pienin aika nyt sitten 2 s?) vitkalaikaisinta. En tiedä (en ole ehtinyt kokeilla) toimiiko tuo vitka myös aika alueilla > 1s (1...30 s). Lisäksi olen mukaillut niin, että kun Lv kuva on käytössä, peilin pitäisi olla jo valmiiksi yläasennossa? Voin toki jälleen olla käsittänyt tämän täysin väärin :-(

    En myöskään ymmärrä, että miksi käydään välillä melko "kuumaakin" keskustelua peilillisistä ja peilittömistä kameroista (en rehellisesti sanottuna ole jaksanut lukea näitä keskusteluja). En oikein ymmärrä mitä käytännön eroa niissä on (muuta kuin ilmeisesti toisessa on peili ja toisessa ei :)?

    Enkä tiedä, että onko D3500 peilillinen vai ei. Kuitenkin oletan, että siinä on peili, kun siinä oli jotain asetuksia siitä, että "huoltotila" ja "nosta peili ylos" asetuksia. En ole vielä kokeillut, koska en vielä toistaiseksi ymmärrä näistä mitään ja jotta ei tekisi mitään vahinkoa ymmärtämättömyyttään, koska ilmeisesti näitä asetuksia ei mihinkään muuhun tarvita kun huoltoon?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Tuo ettei toimi kuin M-moodilla ja ilman valonmittausta (objektiivitta tai lastutta), liittyy tähän runkomalliin tai runkokategoriaan. ;) Mutta eipä tuon luulisi haittaavan, vai unohdinko jotain?

    DSLR kameroita nämä ovat. Annoit ymmärtää kuin olisit aikoinaan kuvaillut järjestelmäkameralla. Vai satuinko vain olettamaan niin. Single Lens Reflex eli yksisilmäinen peilikamera on ollut yleisin järkkäri 60-luvulta lähtien. (Ja oli aika suosittu jo 50-luvullakin)


    Tuolla löytyy taulukko
    Nikon DSLR timeline (comparison)
    Comparison of Nikon DSLR cameras - Wikipedia
     
    Viimeksi muokattu: 17 Joulukuu 2019
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Ja kyllä, peilittömistä puuttuu peili! Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä että peili on liian ongelmallinen vaikka toisaalta peilitekniikka on ehtinyt kehittyä varmaksi ja hiljaiseksi jo viime vuosisadalla. Toiset taas meinaavat että optisen etsinkuvan puute peilittömissä on huono juttu. Eipä tuossa ole kovin paljoa ihmettelemistä. Peilittömät ovat "evoluutionsa" alussa. Ollaan matkalla kohti "täyssähköistä" kameraa. Kun vielä mekaanisesta sulkimesta päästään, niin ollaan aika pitkällä.


    ed. Pakko sanoa kun etsimiin kääntyi juttuni, että näissä entry-level Nikoneissa on prismassa ja etsinkuvassa säästelty. Etsintyypit ja etsinsuurennokset Jälleen yksi sellainen asia, mistä tosikuvaajan ei tarvitse välittää, mutta läpi katsoen ero on suuri.
     
    Viimeksi muokattu: 17 Joulukuu 2019
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 489
    720
    113
    Ilmeisesti Canon-tehtaalla on ollut joku sukulaissielusi heidän M-sarjaansa suunnittelemassa, sillä jo aiemmin kuvailemani ”Ota kuva ilman objektiivia”-toiminto toimii juuri noin.

    Joskus tein ko. kameraan ”loittoputken” vessapaperirullan pahvisesta hylsystä kameran rungon ja objektiivin väliin. Tällöinkin kamera osasi kuvatessa säätää valotusajan automaattisesti juuri oikeaksi.

    Kameran hankintaa suunnitellessa voisi olla kätevää edeltä käsin pohtia, minkälaisia kuvaustarpeita on ja sitten miettiä, mikä tuote ne vaatimukset parhaiten täyttää.

    Toinen mahdollisuus on sitten ostaa summassa jokin kamera ja sitten ruveta miettimään, mitä sillä voi tehdä ja sovittaa kuvaustarpeensa käytettävissä oleviin mahdollisuuksiin.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Johan oli outo juttu kun tulin katsoneeksi luurilla tätä niin sitä taulukkoa ei löydy ollenkaan mihin viittasin. Kopsasin sen ja laitoin liitteeksi.

    Nikon-DSLR-Timeline.jpg

    Ilmeisesti android-versio sivusta on ihan puutteellinen.
     
    Viimeksi muokattu: 17 Joulukuu 2019
  7. JJJJ

    JJJJ Member

    407
    4
    18
    Tuossa kuvassa: kannattaa välttää kahta alinta riviä varsinkin jos on ajatellut kiinnostua tekniikasta.

    Mutta jos ajattelee toimia tyylillä ” paina vain nappia - me hoidamme loput ”. Silloin ihan oikea laite.
     
  8. MartinN

    MartinN Active Member

    553
    52
    28
    Yleisesti ei mielestäni pitäisi sulkea pois kunnollisen jalustan käyttöä hämärässä. Käsivarakuvaus voi harrastaa päivävalossa, mutta jos on vain mahdollista niin halpa? hiilikuitujalusta painoltaan 1,3 - 2kg kuulapääineen antaa niin paljon enemmän mahdollisuuksia, kaikki valotusajat 1/50s - 60s pitäisi toimia kunhan käyttää sähköistä lankalaukaisinta tai miksei ajastettu laukaisu 15s laukaisunapin painalluksesta ('self timer' pitäisi löytyä jokaisesta järkkäristä). Jalusta on myös melkein pakollinen jos makrokuvaa ilman salamaa. Ei siis kannata hankkia sellaista jalustaa joka ei jaksa kantaa ja toisaalta minijalustat ovat usein liian huokeita. Jalusta pitäisi olla hämäräkuvauksen harrastavan paras ystävä. Valovoimaista linssiä tarvitsee konserttikeikkakuvaajat ja urheilukuvaajat.
    On paljon halvempaa hankkia jalusta kun valovoimainen objektiivi ja sitäpaitsi kaikki objektiivit voi hyödyntää jalustakuvauksessa.

    Kiinalinssi voi olla hyvä vaihtoehto kroppikameralle joka ei ole ollut kovin kallis. On sitäpaitsi vaikeaa suunnitella valovoimainen laajakulma ja hinta kohoaa valovoiman mukaan aika paljon. Jos itse ajattelen kinokoon polttovälejä niin pärjään aika hyvin 24-28mm objektiiveillä vaikkakin 14-20mm antaisi kaikista dramaattisinta vaikutelmaa. Voi jopa kyllästyttää kuvatyyli jos kuvaaja kuvaa vain superlaajakulmalla smantyylisiä kuvia.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    ^ Arveluttava jalusta, jos 2 sekuntia ei riitä laukaisuviiveeksi lanka- tai kaukolaukaisutta.

    Jos jollakulla on käytettävissä laser niin sen voi kiinnittää asian tutkimiseksi kameraan. Jalustaa tönien tai laukaisten selviää miten liike vaimentuu.

    Värähtelyt on aina riippuvaisia myös kokoonpanoon. Jalustan eri säädöt ja kameran eripainoiset objektiivitkin vaikuttavat. Resonanssit ovat hiukan arvaamattomia ja suhteessa massaankin.

    Joskus on kriittistä myös peilitärähdys tai jopa sulkimen aukeaminen ja siksi on kehitetty sähköinen etuverho - toiminto. Melkoinen erikoistilanne sellainen jo toki. Esimerkiksi makrokuvaus.
     
    Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu 2019
  10. JJJJ

    JJJJ Member

    407
    4
    18
    Se on muuten totta kun aloittelee vaikkapa valokuvausharrastuksen. Aika pian törmää sellaisiin asioihin, joita ei tiennyt edes olevan olemassa. Ja toinen merkittävä juttu on se, että ei mitenkään pysty hahmottamaan eri kameraa malliin ja objektiivien eroa. Kaksi saman näköistä mustaa laitetta Voi maksaa niin paljon enemmän kun se toinen siinä vieressä. Hinta ero voi olla helposti noin 20 kertainen. Sama koskee objektiiveja. Toinen zoomi maksaa 200 € ja toinen 2 200 €. Kokemus on se joka sitten ajan kanssa opettaa näitä asioita ja eroja. Kun on hyvät olosuhteet niin monesti on ihan samaan tekemään kummalla kalustolla näistä kuvaa. Mutta kun taso kasvaa ja vaatimukset kasvavat niin alkaa erot löytymään. Toinen ehtii liikkumaan kohteen mukaan leikiten ja toinen tippuu matkasta samaan tien.

    Olin kesällä mukana eräässä kameran osto prosessissa. Tämä prosessi kesti useamman kuukauden. Kyse oli kameran ostosta eräälle henkilölle joka oli ihan vähäsen kuvannut ja kiinnostunut valokuvaamisesta. Asiaa pyöriteltiin aika paljon. Ensin oli merkin valinta ja sitten sopivan hintainen sen kameran valinta. Ei Ollut tietoa, että onko vain hetken innostus vai tulossa oleva elin ikäinen harrastus. Tämän asian tiimoilta tätä lähettiin ratkaisemaan. Etsittiin ensin käytettyä ja näytti siltä että ne tarjotut ja löydetyt vaihtoehdot olivat käytännössä toisten hylkäämiä kameroita. Valittu kameran merkki on sellainen että eri tasoiset rungot joko tarkentavat tai eivät tarkenna vanhempien objektiivien kanssa ja vielä käsi tarkentaa ovat osalle kameroita vaikea tapaus. Ajateltiin myös että jos se kuvaus kärpänen sitten ihan oikeasti puraisee, niin ei tarvitse ihan heti vaihtaa kameraa. Eli jos olisin ostanut sen halvimman niin toisessa tapauksessa se olisi mennyt ihan hukkaan. Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun kun oli kesällä se hinnan palautus kampanja, että ostetaan ihan uusi laite ilman objektiiviä. Ensimmäinen objektiivi kaivetaan minun kameralaukusta ja kun myöhemmin sitten asiat hahmottua, niin tämä henkilö ostaa sitten ihan iki omat objektiivit. Eli on Eräänlainen harkinta aikaa menossa ja samalla hahmottuu mitä oikeasti tarvitsee. Tässä asiassa ollaan sitten ensi syksynä paljon viisaampi.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 387
    1 257
    113
    Kyllä kittizoomi on ihan aluksi hyvä objektiivi, ei maksa paljon, pystyy kuvaamaan vähän kaikenlaista ja sillä saa vähän käsitystä tarvitseeko, ja/tai mitä tarvitsee parantaa.
    Ei tarvitse toisten objektiivia lainailla.
     
    saloma-3 tykkää tästä.